Många Norton på blocket!

Ja, det är noterat. Jag brukar scanna Blocket varje morgon för att se om man kan fynda något roligt. (Som om man inte hade nog med skrot i gömmorna :roll: ) Överhuvudtaget kommer det in drösvis med gammelhojar varje vecka. Många hojar har legat ute i månader utan att bli sålda. Det är egentligen bara om priset är "rätt" som annonsen försvinner snabbt. En del av hojarna i annonserna känner jag igen från förra våren/sommaren. Nu gör man ett nytt försök. Ofta har säljaren ett namn som var populärt på 40-, 50-talet. Ganska ofta står det en kvinna som säljare. Då kan man kanske lite fördomsfullt gissa att brukaren har vandrat vidare till den eviga racingbanan. Frågan är vem som som skall ta över? Kidsen har ju numer varken råd eller intresse av att ta körkort och hålla på med gammalt junk.

Själv har jag spetsat in mig på att fynda en gammal engelsk 500-stånka som komplement till twinnarna. Helst en stelbenare för det är ju så snyggt! Funderar faktiskt också på ett sidvagnsekipage om något roligt dyker upp. Har nämligen fått tillökning i familjen av en liten skånsk terrier. (Som givetvis lystrar till namnet Norton! :lol: )

camenius

Well-known member
Understryker Bjarnes kommentar, ser samma mönster och drar slutsatsen att de kommande åren innebär (stora?) förändringar i framförallt priserna på våra hojar, men även medlemsantalet i klubben.

Förutspådde detta redan för några år sedan, men hade nog lite fel. Priserna har nämligen först (på många i alla fall) stagnerat under den här tiden, för att nu börja krypa neråt så sakta (anar jag).

Eller?

camenius skrev:
Understryker Bjarnes kommentar, ser samma mönster och drar slutsatsen att de kommande åren innebär (stora?) förändringar i framförallt priserna på våra hojar, men även medlemsantalet i klubben.

Förutspådde detta redan för några år sedan, men hade nog lite fel. Priserna har nämligen först (på många i alla fall) stagnerat under den här tiden, för att nu börja krypa neråt så sakta (anar jag).

Eller?

Instämmer! Det är väl egentligen bara fina orginalexemplar av vissa ikoniska modeller (typ Gold Stars, Manxar, Square Four, Vincent och liknande) som kommer att stå sig i pris över tid, skulle jag tro.

Kim

Administrator
Japp, det är det jag tror med, jag har just nu en ikon på blocket, men det är svalt, tror även att ekonomin i världen påverkar en del!

Mvh Kim

Per G

New member
Ja, denna vår har det dykt upp en hel del mera cyklar och med lägre priser i Sverige. Men i England verkar det ha gått åt andra hållet.

När jag letade Commando så var det klart billigare i England (hittade dock ej det jag letade efter där) än i Sverige.
Nu är det omvänt läge så risken är att många klassiker nu försvinner ut ur landet.

Vad det gäller Norton så verkar det som att priserna i England började gå upp när Norton fabriken öppnade i England.

Hälsningar,
Per

camenius

Well-known member
Slutsatserna av vår "spaning" eller trendgranskning tror jag är korrekt, men faktum är att av de Norton-cyklar som idag ploppar upp på Blocket när jag skriver Norton, är enbart nio av arton Nortoncyklar. Alltså hälften, övriga är moderna RE och en Guzzi.

De stagnerande prisbilden finns även på veteranmoppe-fronten.

Men visst försvinner hojar snabbt om...
...de har rätt prisbild.
...kombinationen intressant/bra objekt/cykel och hyfsat rätt prisbild.

Förvånansvärt många tror att de har unika hojar som säljer sig själva till vilka summor som helst.

Priserna i annonser i UK är höga, fråga när hur väl de säljer? Ingen aning.

Frågan är om vi är före UK i trenden... Tror det. Pratade med en 33-årig engelsman nyligen. Han visste inte vad Norton varför nåt. I UK är nog den generationen lika intresserad av att köpa en Norton, som svenskar i samma ålderskategori intresserar sig för en gammal Husqvarna.

Kim

Administrator
Jag har i alla fall inga planer på att sälja min Norton, dock har jag fått tipset att sälja hojar i utlandet, jag ser dock helst att hojarna stannar i landet!

Mvh Kim

Per G

New member
Mina observationer i England kommer från ebay och det är vad cyklarna gick för så det stämmer nog att priserna har gått upp. I alla fall jämfört med priserna för 6-7 år sedan.

Begärda priser säger ju inte mycket men man ser ju att vissa cyklar med låga priser försvinner fort men prisbilden i Sverige verkar ha sjunkit. Ska bli intressant att se om det fortsätter så eller om det är en slump att det nu finns ovanligt många Norton till salu vilket trycker ner priserna??

Tycker själv att det vore bra om priserna inte rusar iväg utan hellre då sjunker en del så att fler intresserade kan skaffa sig en Norton och det inte blir svindyrt och bara samlare som köper och ställer i sin samling.

Per

Kim

Administrator
Jag håller med dig Per, innan dom sjunker i pris kommer inga yngra att köra Norton med få undantag(mig inräknad), en kompis tyckte min Norton var trevlig, men när jag berättade att en sån går loss på 40000.- så tyckte han att jag knäpp i roten! ;)

Kåmmando

New member
En, vad det verkar, fin ES2a -54 är till salu på Blocket tillsammans med en Triumph -51 och en Honda cx500 -79.
http://www.blocket.se/alvsborg/Aldre_motorcyklar_41508423.htm?ca=11&w=3

ES2an har stått i 9 år och gick perfekt vid den tidpunkten, enligt utsago.

En finländare har tydligen lagt bud på 70.000 för Nortonen och Triumphen tillsammans.

Är det ingen som kan försöka rädda kvar denna Norton i landet?
Ring i så fall Dan på 070-216 07 79 och lägg ett bättre bud.
Det är många som ringt honom, så gör det bara om ni verkligen kan och vill.

Taylor

New member
camenius skrev:

Eller?

Jag säger som börsanalytikerna; "det måste gå ner för att komma upp igen" :D