Tack för bra svar!
Förra ägaren hade haft Mc:n i rätt många år. Nu börjar jag förstå att den bara gick bra då och då. Han fick tydligen inte ordning på det hela.
Det sista han gjorde var att lämna bort cykeln för att få det fixat. De bytte förgasare och satt på Mk1 Concentrik. Det hjälpte inte. Magneten sändes till Gräf. Efter det gick cykeln bättre men var fortfarande opålitlig.
Jag upplevde att tändningen dog i korta ögonblick speciellt under gaspådrag.
Det som har hänt under min tid är ventilstyrning smällde av och nu är cylindern är honad, toppen renoverad. Tack för hjälpen
Nu i veckan har jag monterat en Thorspark Electronic Ignition Magneto Conversion. Den drar 3 W totalt med tändspolar. http://www.columbusmotorcycles.co.uk/thorspark.html
Den går mycket bättre nu, men fortfarande går den bara med på att ha luftskruven öppen ¼ varv. Jag tror det har varit så hela tiden jag har haft cykeln. Jag har sett på nätet att man rekommenderar att munstycket ska vara 280 på 650 Ss, läste det också i någon verkstadshandbok. http://www.nortonclub.com/docs/TheNortonCarburetor.pdf
Det kanske man inte ska lita på?
Trottelavfasningen är nr 3
El: Upptäckte att zenerdioden har en konstant och stabil spänning. Men mäter jag över batteriet hoppar spänningen upp och ner från 17-18 volt och neråt. Den tidigare ägaren fick motorstopp när han körde hem cykeln. För att få gnista kopplade han startkablar till batteriet och vände dem fel och brände upp kablarna. Det var inte så lyckat speciellt som cykeln har magnet. Han monterade en ny kabelstam men har kört utan batteri sedan dess.
Det blev en lång litania.
Nu ska jag börja med att kolla laddningen.
Om jag ska byta munstycke kan 230 vara lagom?
Tack på förhand