Luftskruv ¼ varv, Amal 930 på Norton 650Ss

650Ss

New member
När jag justerar luftskruven vid tomgång hamnar den på 1 ¼ varv öppet. Det är bara det att när jag ger gas dör motorn och det smäller om den. När jag har luftskruven öppen ¼ varv svarar den ok på gaspådrag och inga smällar. Huvudmunstycke är 280. Jag antar att något måste justeras. Tacksam för råd.

Tord Ahlin

Administrator
Hm, Kan du förklara dig lite bättre. Har motorn gått bättre förut, och plödsligt börjat krångla"? Har du nyligen bytt ut något i motorn? är gasarna renoverade? Vad har du för trottelavfasning? vad har du för tändsystem? Har du kollat så nålclipset är på plats och gränslar/säkrar nålen? Har du någon laddning på hojen, vet du med säkerhet att det finns 13-14 Volt i systemet under gång? Å är batteriet OK?

Är inte 280 lite väl mycket på ett huvudmunstycke, jag har 230 HM och 107 NM på min 750, och den går som en klocka.
Rent spontant tycker jag det låter mer som för litet brytaravstånd eller dåligt jordad brytarkonding, kanske trasig konding. men du kanske har transistortändning? ,,,,,, så nu har du lite fylleriuppgifter att jobba på.

EDIT (2011-06-05) Jag stalkade lite på dig i forumet å såg att du hade monterat Thorspark, då kan ju dåliga kondingar uteslutas. Alltid nåt. Hur går det ??

650Ss

New member
Tack för bra svar!

Förra ägaren hade haft Mc:n i rätt många år. Nu börjar jag förstå att den bara gick bra då och då. Han fick tydligen inte ordning på det hela.

Det sista han gjorde var att lämna bort cykeln för att få det fixat. De bytte förgasare och satt på Mk1 Concentrik. Det hjälpte inte. Magneten sändes till Gräf. Efter det gick cykeln bättre men var fortfarande opålitlig.

Jag upplevde att tändningen dog i korta ögonblick speciellt under gaspådrag.

Det som har hänt under min tid är ventilstyrning smällde av och nu är cylindern är honad, toppen renoverad. Tack för hjälpen :D

Nu i veckan har jag monterat en Thorspark Electronic Ignition Magneto Conversion. Den drar 3 W totalt med tändspolar. http://www.columbusmotorcycles.co.uk/thorspark.html

Den går mycket bättre nu, men fortfarande går den bara med på att ha luftskruven öppen ¼ varv. Jag tror det har varit så hela tiden jag har haft cykeln. Jag har sett på nätet att man rekommenderar att munstycket ska vara 280 på 650 Ss, läste det också i någon verkstadshandbok. http://www.nortonclub.com/docs/TheNortonCarburetor.pdf
Det kanske man inte ska lita på?

Trottelavfasningen är nr 3

El: Upptäckte att zenerdioden har en konstant och stabil spänning. Men mäter jag över batteriet hoppar spänningen upp och ner från 17-18 volt och neråt. Den tidigare ägaren fick motorstopp när han körde hem cykeln. För att få gnista kopplade han startkablar till batteriet och vände dem fel och brände upp kablarna. Det var inte så lyckat speciellt som cykeln har magnet. Han monterade en ny kabelstam men har kört utan batteri sedan dess.

Det blev en lång litania.

Nu ska jag börja med att kolla laddningen.
Om jag ska byta munstycke kan 230 vara lagom?

Tack på förhand

Tord Ahlin

Administrator
Hmm, har du kollat och jämfört vänster / höger luftjusteringsskruv, ser de likadana ut? Förgasarna är nog inte slitna eftersom glappa trottlar brukar ju visa sig på det motsatta sättet dvs det händer ingenting när man vrider ut luftskruven.
-Har du kollat om det sitter ett välskapt tomgångsmunstycke i den krånglande gasarnen det skulle ju kunna vara så att någon borrat i det och att det då vräker in fet blandning när bränsle-luftskruven justeras ut. Detta kan man kolla med en gitarrsträng ) 2a nerifrån på en stålsträngad eller en något som har max 0,38 i diameter)

Tja, det verkar ju uppenbarligen som om det skall sitta 280 i en SS. Är det ingen annan på forumet som sitter med den kunskapen? Posta gärna in ett svar Jag har ett par av 240 eller 250 HM att låna ut nån månad så slipper du den onödiga kostnaden, PMa din adress.

17 -18 Volt, knepigt. Men då är det inte för lite iaf :) ,,,,,,

Måste bara reda ut en sak, jag är inte så hemma på SSen -Har du alternator eller likströmmare? Jag antar att det sitter en alternator i transen. Då skall det ju sitta en likriktarbrygga kopplad direkt efter den. Det är inte så att en av dioderna pajat?
- Fast detta med elfel skulle inte "bara" påverka en förgasare utan troligen båda, och lamper skulle paja. Så elen är nog OK.

AndersA

Member
Här är lite att läsa om det kan vara till hjälp.

http://www.britbike.com/download/amal/amal_all_pages.zip

Kim

Administrator
Om spänningen hoppar upp och ner så tror jag med att en diod eller så kan vara paj, om du får växelspänning över batteriet så kanske det inte är så bra?

Att mäta är att veta, jag skulle kontrollmäta dioderna.

Mvh Kim

650Ss

New member
Nu har jag fått tag i de gamla Monoblock förgasarna. Ska testa dem underhelgen och kolla laddningen. Återkommer med hur det går. Tack!

650Ss

New member
Jo, jag har inte haft tid med Mc:n på ett tag. Jag tog tag Nortonen på nytt för någon vecka sedan.

Det var ett tändnings fel. Det luriga var att jag hade exakt samma problem med den gamla magnet tändningen som med den nya elektroniska tändningen. Därför trodde jag att felet låg hos förgasarna. Det visade sig att den nya dubbeltändspolen var dålig. Med en ny tändspole fungerar det. Nu måste laddningen fixas, funderar på en Boyer Bransden power box. Tack för alla råd!