Luftfilterkompensation

totta05

Member
Är det någon som vet om man ska kompensera för luftfilter. Har satt på ett K&N filter från Basmotor och jag tycker det verkar fungera som en chokning. Från att fått min 70:a att gå som en klocka (tack för alla råd, förresten) börjar den gå ojämnt på lägre varv.
Soliga hälsningar från Tjörn!

Kim

Administrator
Prova att gå upp ett par storlekar på huvudmunstyckena.. sen behöver du kanske höja nålarna något samt justera luftskruvarna! Eller så höjer du nålarna ett snäpp och nöjer dig med det.

Per G

New member
Hejsan!
Gick cykeln bra innan och sedan är det bara luftfilter som du har bytt?
Enda skillnaden är ojämn gång på lägre varv?

Ett mera öppet luftfilter ger knappast en choke-effekt utan tvärtom torde det bli tunn blandning av att luften lättare kommer in så du skulle nog behöva en fetare blandning. Det enklaste är nog att skruva in luftskruvarna något, kanske 1/4 varv in så borde den gå bättre.
Annars kan man ju testa genom att åka med litet choke för att se om lågfarten blir bättre.

/Per

totta05

Member
Innan luftfiltret monterades gick den klockrent över hela registret. Nålarna i övre spåret. EFTER filtret monterades så går den sämre, skjuter på lägre varvtal. Luftskruvarna står/stod på 1 1/4 men den gick ojämnt på vänster så jag skruvade ut skruven ett halvt varv och tomgången blev mycket jämnare.
Häls Gjert

Per G

New member
OK, så innan körde du helt utan filter och då gick den bra och du har ett utgångsläge där den fungerar som den ska.
I så fall så chokar den kanske litet nu med filtret monterat men varför skulle den bara choka och gå dåligt på ena cylindern?
Att skruva ut luftskruven ett halv varv är ju en ganska stor justering, undrar om stiftet på den cylindern var sotigt om du lät den gå på tomgång/lågvarv en stund?

/Per