Ljustuta med bekymmer

Per G

New member
Jag har haft ett problem med tutan och ljustutan. Båda sitter i vänstra reglaget tillsammans med ljusväljaren som fungerar utmärkt.

Under förra säsongen så märkte jag att när jag försökte använda någon av "tutorna" så dog allt annat på cykeln. Brydde mig inte nämnvärt eftersom jag normalt sett inte använder dom.

Nu plockade jag isär Lucas grejorna på vänsters- och högersidan och gjorde rent alla kontaktytorna. Nu fungerade allt utom ljustutan, när jag tryckte på den knappen så slocknade ljuset och säkringen gick. Tog loss Lucas strömställarenheten och testade igen med enheten lös så att jag kunde kolla om jag såg något. Då fungerade ljustutan som den skulle!!

Skruvade dit grejorna på plats igen, testade ljustutan och nu gick säkringen igen :(

Strömmen till helljuset går ju i samma sladd till lampan oavsett om man ljustutar eller slår på helljuset så poblemet borde ligga i strömställar enheten vid handtaget men jag ser inget fel :?

Någon som har några ideer???

/Per

tr5

New member
Per G skrev:
Nu fungerade allt utom ljustutan, när jag tryckte på den knappen så slocknade ljuset och säkringen gick. Tog loss Lucas strömställarenheten och testade igen med enheten lös så att jag kunde kolla om jag såg något. Då fungerade ljustutan som den skulle!!

Skruvade dit grejorna på plats igen, testade ljustutan och nu gick säkringen igen :(

Det verkar som om knappen eller ledaren mellan knappen och strålkastaren får kontakt med höljet eller styret när du trycker på den. Du kan ju prova med några varv eltejp runt styret innan du monterar.
Fast det kanske SKA vara jordat där, för tutan eller nåt. Isåfall blir det ju annat som inte funkar.

Jag har förenklat belysningselen kraftigt på min hoj. En tåt från tändningslåset fram till en hel/halv-omkopplare på lykthuset och en jordtåt från lykthuset till ramen. Samma princip till bakljuset. Det är ju ändå lag på halvljus så varför kunna släcka :p
Tutan använde jag aldrig så den hamnade på hyllan.

Per G

New member
Ja, det här var knepigt, tog ett ryck till på det idag, testade vidare men med samma resultat, kunde fortfarande inte se någon möjlighet att det skulle "jorda" någonstans :? :(
Till sist så drog jag slutsatsen att det ju måste bli någon kontakt vid knappen för ljustutan så jag "isolerade" insidan av ytterhöljet (eltejp) runt den del där knappen för ljustutan sitter och.......
Simsalabim så funkade det perfekt :D :D :lol:

Intressant med att du tagit bort tutan, jag fick min cykel underkänd vid besiktningen för att tutan inte fungerade!

/Per

tr5

New member
Kul att du fick rätt på det!

Per G skrev:
Intressant med att du tagit bort tutan, jag fick min cykel underkänd vid besiktningen för att tutan inte fungerade!

/Per

Jag har ett bollhorn för besiktningen, men senast jag var där hade jag glömt montera det. Lyckligtvis glömde besiktningsmannen testa tutan.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag brukar oxå köra med ett bollhorn (i innerfickan) vid besiktning, jag har erbjudit mig att skruva dit det vid påpekande nån gång men inte behövt :lol:, har lite svårt att se rimligheten att behöva tuta men kunna köra utan bromsljus o blinkers :?:
/Magnus