Lager och packboxar till Commando 750 låda

Nortti

Member
Tänkte täta upp växellådan i vinter och börjar nu samla delar.

- Skall man välja ett FAG 6203 TB eller ett FAG NJ203E.M1.c3 eller ett liknande från SKF för lay shaft :?: Finns det ytterligare förslag ?
- Vad skall det vara för typbeteckning på lagret till main shaft :?: Har för mig att det var tumsmått på det lagret
- Vad är det för mått på packboxarna :?:
- Andra tips och tricks :?:

Bifogar 25år gammalt foto... var for tiden?
Förr var man ung, grann och grön - Nu är man blek, fet och bussig.

126_NorttiBox_1.jpg

Lasse L

Administrator
Personal
Hej, att Norvil säljer renoveringssatser har du väl redan sett?

http://www.norvilmotorcycle.co.uk/

Där ingår ju Superblend till layshaft, köpte själv en sats från dem till min Commando. Ganska bekvämt och pundet är ju fortfarande hyfsat billigt.

Norvil säljer en mutter med o-ring för att täta runt kopplings-stången i transen. Har själv rem i transen på Commandon så jag har en sån mutter monterad.

Per G

New member
RGM har också renoveringssatser med allt som du behöver och det till vettigt pris.

Per

Nortti

Member
Tack för tipsen, eventuellt får jag vika lner mig och köpa renoveringssats ifall ingen kan ge mig dimensionerna. Alternativt får ja demontera lådan och mäta. Tanken var att köpa styckevis på ebay. Brukar kunna bli billigare även om man betalar separat frakt för varje pryl.

pojen

Member
Stora lagret på mainshaft har beteckningen RLS9 1 1/4" och är som förmodat i tum. Troligen inte så lätt att hitta och observera att RLS9 måste kompletteras med upplysningen att det skall vara 1 1/4" då det också finns varianten 1 1/8" (!) som tydligen är den mest vanliga.

En listning av lager som finns i Norton Commandon finns på denna sida http://www.nocnsw.org.au/technical/commando-bearings

Nortti

Member
Det börjar ta sig :D

Men ska det inte finnas ett kullager till, 040099 i den inre kåpan?
Sen var det ju dimensionerna på packboxarna.

Kim

Administrator
Jag tänkte också köpa lagren lösa, men dom var så dyra så det lönade sig att köpa satsen av RGM, där får du med fjäder och bussningar till kugghjulen med samt packningar, kan varmt rekommendera satsen.