Låsring kolvbult.

jl04279

New member
Hej

Åt vilket håll ska låsringarna (typ seeger) till kolvbulten sitta. Ser ut som om kanten på ena sidan är lite rundad (fasad).
Rundad kant mot kolvbult eller vass kant mot kolvbult?

/Johan

Lasse L

Administrator
Personal
Hej, enligt Mick Hemmings bör rundade kanten vara mot kolvbulten och skarp kant utåt.

Per G

New member
Enligt en av klubbens motorgurus så ska man absolut inte använda denna typ av låsning då dessa orsakat an hel del problem.

Man ska använda låsning av typ pianotråd.

Hälsningar,
Per

jl04279

New member
Finns det sådana till Hepolite kolvar? Satt GPM kolvar med pianotrådslåsningar i tidigare. Dessa hade lossnat på båda sidor i bägge kannorna och är anledningen till att jag fått borra om cylindern.

jl04279

New member
Pratade med BAS motor. Man ska absolut inte använda andra låsningar än avsett. Spåret i kolven är anpassat för en viss typ av låsning.

Lasse L

Administrator
Personal
Acke (Sjöbo) levererade kolvar (500) till mig i fjol med låsringar av tråd. Så jag fick aldrig tillfälle att göra som Hemmings.

jl04279

New member
Nu blev det medföljande seeger ringar med rundade kanten inåt. Tyckte dom verkar sitta fint och är av hyffsad kvalitet. Bara att hålla tummarna.

Någon som glömt montera ventillyftarna i cylindern innan ni monterat cylindern?':oops:'
Det man inte har i huvet......

/Johan