Kondens ur ena cylindern Atlas

Joheri

New member
Hej!
Har efter en helrenovering av motorn mycket mystisk kondens ur ena avgasröret (vattendroppar i stor mängd) och även i oljetanken. Vad kan detta bero på? Har inte stått i väta och detta upptäcktes vid första provstart efter helrenovering.

Har även problem med vevhusventilationen, olja trycks ut och jag har dragit en slang tillbaka till oljetanken från vevhusvent enligt lokala råd och tips. Är detta vanligt förekommande trots nyrenoverat? Vad kan orsaken vara?

Tacksam för hjälp! / Vh johan

Per G

New member
Det där med vattnet hoppas jag att någon annan kan förklara för där går jag bet.

Högre vevhustryck kan det nog bli innan ringarna och loppen har satt sig och då trycker motorn ur sig olja den vägen.

Hälsningar,
Per

Joheri

New member
Tack för din tid! Ja det är mycket märkligt. Undrar om det kan vara oljan som kondenserar ur på nåt sätt? Det kommer när motorn blir varm.

Joheri

New member
Tack för din tid! Ja det är mycket märkligt. Undrar om det kan vara oljan som kondenserar ur på nåt sätt? Det kommer när motorn blir varm.

Tord Ahlin

Administrator
Märklgt fenomen, kan du följa upp med ytterligare kommentarer och info kring detta Joheri. Jag vet att det ofta kondenserar uppe i toppen vid ventilluckorna, speciellt för mig som har Dunstaltypen. De är för kalla så att eventuell medföljande vattenvätska i gasforn kondenserar där för gott. Det kanske är bra ifs, men det ser inte trevligt ut.

4_Insugslucka_Dunstalltyp_1.jpg

4_Insugsluckan_i_toppen_1.jpg

Tord Ahlin

Administrator
OK, det kan bero på körstil, min säsong börja i slutet av mars och går till november. Kalla korta körningar= inte bra