Kolvar

jl04279

New member
Hej

Håller på med min första Norton, en commando -71 som stått i 20 år.
Tyckte att det var bäst att ta isär motorn och titta efter hur den mår.
Tyvärr visar det sig att ett knaster i varje cylinder lossnat och repat både kolvar och cylinderlopp. Fabrikat på kolvarna är GPM, såg i övrigt ganska nya ut. Nu undrar jag vad jag ska köpa för kolvar och om det finns ngn som är duktig på att borra Nortoncylindrar i närheten av Stockholm.

/Johan

Per G

New member
Öd kolvar kan du handla hos RGM Motors i England (och diverse andra firmor). Bra priser och snabba leveranser.

Om jag inte minns fel så var det Klas Wejle som fick sin cylle borrad av någon i Stockholmstrakten så det ska fungera men du måste ju ha kolvarna först förståss.

Hälsningar,
Per

jl04279

New member
Hej

Har hittat dessa på Norville, 750cc Commando Hepolite +0.20 8,9:1 I komp för ca 850 kr + moms, frakt. Acke skulle ha 1900 för samma kolvar.
Ev skickar jag cylindern dit. Fattar inte att det kan vara så mkt billigare I England!

/Johan

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Jag har också reagerat på prisskillnaderna. Vi har beställt delar till en engelsk veterantraktor och det är generellt halva priset där och prakten blir obetydligt dyrare.
/Magnus

jl04279 skrev:
Hej

Har hittat dessa på Norville, 750cc Commando Hepolite +0.20 8,9:1 I komp för ca 850 kr + moms, frakt. Acke skulle ha 1900 för samma kolvar.
Ev skickar jag cylindern dit. Fattar inte att det kan vara så mkt billigare I England!

/Johan

Då var Acke ändå billig! Veteran-mc i Lövestad vill ha 2200:- för +0.20 kolvar och Bas motor tar 2490:-

Magnus Jönsson

Administrator
Det känns ju lite som om våra svenska firmor köper in ifrån de brittiska istället för att söka upp och köpa in ifrån deras underleverantörer, eller? Sen är det ju inga problem att handla ifrån utlandet idag även om man kan fråga sig om det är miljömässigt vettigt att enskilda frakter blir så "billiga" jämfört med de svenska.
/Magnus

Magnus Jönsson skrev:
Det känns ju lite som om våra svenska firmor köper in ifrån de brittiska istället för att söka upp och köpa in ifrån deras underleverantörer, eller?
/Magnus

Tror det, generellt. Mot viss rabatt, antar jag. Vad jag vet är i alla fall att Acke köper inget från Norvil. Det är han väldigt tydlig med.

jl04279

New member
Något fel med Norvil? Har meckat en hel del HD :wink: och då ska man inte handla av V-Twin pga att dom piratkopierar (via Asien) prylar som småfirmor utvecklat.
/Johan

Nja, tror mest att det handlar om personkemi om jag tolkade Acke rätt när jag var där i somras. Men du får själv höra med honom om vad han tycker om Norvil.

Läser man på internationella Norton-forum framkommer det ibland att Norvil kan ha en viss attityd. Detta sagt så brukar jag själv beställa där när jag behöver något. Har alltid fått rätt grejor och snabba leveranser.