Kolla tändning på commando?

Kim

Administrator
Tjena!
Kan man kolla tändningen med stroblampa och isåfall hur gör jag?

Mvh Kim
 

Robban

Member
Det går alldeles utmärkt. Anslut till batteri och "klämman" till vänster tändkabel. Skruva av inspektionslocket på transen och därinnanför har du en bit av en gradskiva utanför alternatorn och ett märke på rotorn som du gärna får märka med lite vit färg eller liknande. Starta upp och varva upp till c:a 3000 rpm, rikta stroboskoplampan in i inspektionshålet och du ser på någon grad när hur tändningen står. Nu kommer jag inte ihåg vilka grader det ska vara, men det beror på om du har brytartändning eller elektronisk tändning. Det finns säkert andra på forumet som har graderna i huvet, eller kanske ett annat sätt att göra det på. :D
Lycka till!
 

Kim

Administrator
Kanon, då vet jag var gradskivan är! :) Skall strobbas denna vecka!
Bra då har jag gradtalet med!
Klart jag åker brytare, fastän jag är ung.. ;)
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tur vi är några bakåtsträvare som kör med brytare :wink: , jag har aldrig provat att ställa mina brytare med stroboskop utan brukar använda en testlampa.
Får man ett "fast" värde när man använder stroboskop eller fladdrar det lite upp och ner?
/Magnus
 

Kim

Administrator
Den fladdrar med varvtalet.. ;) Alltså om du ligger på ett fast varvtal så ska du ju ha samma gradtal på tändningen! I alla fall när man kollar på en gammal volvo!
 

Bengt_L

New member
Hej!

Jag brukar ställa tändningen med 12v- lampa,vevaxeln ställd på 28 grader,samt tändförställningen spärrad på max förtändning.När båda brytarna tänder lampan på 28 grader, så avslutar jag med att koppla in stroboskopet för kontroll vid ca: 3500 rpm.
Det kan bli en finjustering på någon grad hit eller dit.
Med friska brytare så tycker jag att märket på rotorn ligger stadigt, och det är inte svårt att läsa av!
På vissa förställningsmekanismer är ena fjäderfästet justerbart/böjbart.
På min motor vill jag ha relativt tidig förställning, från ca:2000 rpm för att slippa att åka på lågtändning vid normal körning!
Med de justerbara fjäderfästena kan man ställa in lämpligt värde!

Bengt L..........
 

Kim

Administrator
Ska kolla tändningen nån dag, men jag har hittat felet på min cykel, en av nålarna hade åkt upp i fjädern och kunde röra sig upp och ner. Cykeln ryckte och gick allmänt kattskit.
 

Per G

New member
Jag använder Biltema strobo, billigt och funkar ganska bra men ibland är det litet "glapp" i den och man tror att man har tändningsfel. lånar man grannens strobo av högre kvalitet så funkar det klockrent.

Gjorde precis samma upptäkt som Kim, när förgasarnåln lossnat och lever sitt eget liv så går inte motorn någe vidare bra.

/Per
 

Kim

Administrator
Nej, hela cykeln ryker och beter sig hel skumt.. dock gick den kalas med fullt höjda trottlar! :D
 

krister

Member
Hej Kim
har du kollat chokeregaget ,det går tvärt om så att säga när hönsbenet är max så är choken ur ,det är bra att börja med det basala vid felsökning det andra är kanske att kika på bensinfiltret som sitter under förgasarna

krister
 

Kim

Administrator
Problemet är redan löst, choken har jag full koll på.. :p Det var en av nålarna.. ;) Så nu går den bra igen.. :)
 

Kim

Administrator
Tjena!
Joo, jag var ute på en sväng idag och hämta en Norton Klubb t-shirt! :)

Mvh Kim
 
Top