Kokar sönder batteriet?

Per G

New member
Hejsan!
Nu har Commandon fungerat riktigt bra under många mil men nu verkar det som att cykeln laddar sönder batteriet.

Har åkt 2 säsonger med ny stator (magneten var redan bra, magnetiseringen fixad av Lasse H) som ger betydligt högre laddning och vid lägre varvtal. Har fått kanonladdning, bra lyse och aldrig behövt underhållsladda.

Efter att ha åkt en sommar så upptäckte jag under vintern att batteriet tappat spänningen, nere på 1,5 V, och det gick inte att ladda. Det var ett Biltema gel som varit med 5 säsonger så jag trodde det gjort sitt.
Blev ett nytt kapslat (ej gel denna gång) batteri från Biltema.
Pga av utlandsvistelse etc har det blivit litet åka denna säsong och cykeln har stått långa perioder. Varit litet tjurig att starta senaste tiden och nu märkte jag att batteriet var urladdat när jag skulle ut en sväng.
Satte det på laddning men efter 2 dygn så laddade det fortfarande så något knas är det. Dessutom knäckte det tydligen Ctek laddaren som nu inte vill vara med längre.

Funderar på om det kan vara så att zenern har gett upp och vid de 10-20 mils svängarna jag åkt har kokat sönder batteriet ???
Eller kan det vara något annat som tar livet av mina batterier?

Alla tips välkomnas.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Mätte spänningen över batteriet, 12,5 V obelastat.
Slog på tändningen och lyset, 11,7 V och lyset såg ok ut.

Kanske batteriet är ok men det var C-tek laddaren som strulade och som nu har packat ihop?

Per
 

Kim

Administrator
Om batterispänningen är för låg så fungerar inte c-teken, den kommer inte indikera någonting, prova att koppla den på ditt bilbatteri tex som test så hoppar den nog säkert igång.

Så fort batteriet gått under 11,5 volt tror jag det var så är batteriet så pass urladdat så det börjar ta skada!
 

Commanditen

New member
Tjena Per,

Jag antar att man mäter spänningen då motorn är igång och den borde inte gå över ca 14.5-15 volt ungefär antar jag. Det är väl nånstans där som Zenerdioden ska börja läcka ström. Om den går högre så kan det ju vara oxid på kontakten till Zenern t.ex.

MVH

Staffan
 

Nortti

Member
Första ggn jag hör att en Commando skulle ladda för mycket :shock: men inte första ggn jag hört att en C-tek skulle ha laddat för mycket. :?
 

Per G

New member
Norti,

Jag har rejäl laddning med min nya special stator. Den ihop med mdoifierad brytartändning med låg strömförbrukning ger överskott speciellt vid längre åkturer.

Ska mäta upp litet mera saker (bl.a. kolla zenerdioden och sladdarna till den) men cykeln har i stort sett stått sedan årsmötet så vi får se vad jag hittar.

Ctek laddaren cerkar helt körd, spelar ingen roll vilket batteri jag kopplar in den på, den förblir svart. Funderar på Biltema "smartladdare" för 250 spänn.

Per
 

Jalla

Member
Kolla med Ctek om dom kan laga laddaren. Dom brukar kunna vara generösa i behandlingen när det blivit fel.

/Jalle
 

totta05

Member
Enl ena sonen som jobbar på Exide/Tudor är Ctek:s laddare ojämna och inte speciellt pålitliga. Finns alternativ, aningen dyrare men bättre.
Häls
Gjert
 

Per G

New member
Ska kolla med Ctek, det är ju 5 års garanti och den här är väl närmare 6 år nu. Kan ju hända att de fixar den. I alla fall värt att kolla upp.

Biltemas laddare är ju mycket billigare men kanske bara skrot?
Vad ska man köpa istället?

Hälsningar,
Per
 

totta05

Member
Exide/Tudor har en laddare under eget märke som jag använt istf en Ctek-laddare tidigare, Verkar väldans stadig och pålitlig. Finns ett test att läsa här:
http://www.exide.nu/
Häls Gjert
 

Per G

New member
Snikade till det med en laddare från Biltema. Ser ut att ha de funktioner jag behöver och priset var ju helt rätt.

Cykeln har stått ett tag och jag har inte haft batteriet på underhållsladdning.
Var i garaget för färsta gången på länge och tänkte ladda batteriet. Tyvärr verkar det ha lagt ner. 2,5 volt obelastat. Hängde på laddaren som indikerade att batteriet var trasigt. Testade ett par gånger till och då gick laddaren över i ett mode som "reparerar" batteriet.
Om det lyckas så går den sedan in i vanlig laddning och om det misslyckas så visar den att batteriet är trasigt vilket det blev i detta fall.
Mätte om batteriet efter denna åtgärd och nu var det 4,6 volt obelastat.

Får bli ett nytt batteri igen. Men nu ska jag kolla zenerdioden och vilken spänning jag har efter likriktaren vid olika vavtal
Om det blir kraftig överspänning så brukar väl glödlamporna börja gå sönder? Jag har inte haft problem med det.

Jag vet att Mats Olofsson hade samma problem med samma stator och det löstes i hans fall med dubbla zeners a la MK3. Jag kanske ska testa samma sak.

Hälsningar,
Per
 

Kim

Administrator
Batterier gillar inte min commando heller.. Ska beställa nytt batteri till min Commando, det blir dock ett traditionellt syrabatteri då jag inte tror att dom underhållsfria är något vidare, blir ett bra yuasa i alla fall. Hojta till om ni behöver batteri!


Mvh Kim
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag investerade också i en biltema smartladdare (mest för att den klarade både sex och tolv bort) tycker den verkar fungera bra. Synd bara att det inte går att köpa extra snabbkopplingar till den.
/Magnus
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag investerade också i en biltema smartladdare (mest för att den klarade både sex och tolv bort) tycker den verkar fungera bra. Synd bara att det inte går att köpa extra snabbkopplingar till den.
/Magnus
 

Kim

Administrator
Jag har en mini ctek och en bauta stek och dom funkar superbra! Går även att ha snabbkontakt på fordonen!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Det är med en snabbkontakt till biltemas också men jag skulle behöva fler och de fanns inte att köpa lösa, det var med en anslutning för att ladda via cigarettuttaget dock som gick att bygga om men jag skulle behöva ett par stycken till... det är ju smidigt med en snabbkoppling om man har ett antal batterier att hålla liv i.
 

Per G

New member
Det blev ett nytt 14 AH batteri inhandlat hos Kim, gammeldags typ, inge gel eller helkapslat.
Monterat en extra zenerdiod a la Mats Olofsson också.

Har nu kört 100 lansdvägsmil på goda varvtal men batteriet klara sig fint nu så det verkar ha löst problemet.

Per
 

Per G

New member
Efter att ha åkt en hel del mil senaste tiden så kollade jag batteriet igen. Har ju knäckt 2 batterier med nya laddsystemet men nu var allt bra :)
Tydligen så funkar det bra med dubbla zenerdioder och en 14 AH syrabatteri av god kvalitet.
Har aldrig behövt underhållsladda, jo föresten, gjorde det en gång i vintras, men inget behov nu när man åker, bra kräm i systemet hela tiden :D

För er som har det omvända problemet så finns det nu LED baklampa BA15 motsvarande 21/5 W för 89 kronor hos Biltema.
Håller länge, drar mindre och ger bra bak/broms lyse. Finns minst ett par i klubben som jag vet använder dessa.

Per
 
Top