Kickstartsproblem

totta05

Member
Hjälp, vad har jag gjort för fel? Har bytt den lilla klacken som kallas "pawl" på engelska. Satt ihop allt enl manualen och passat in kickaxeln enligt illustration. Plockat ihop och satt ihop allt med ny kickfjäder. Nu när jag kickar stannar kicken i nederläge, alltså går inte tillbaks. Men så ser jag en bild på oldbritts-sajten att fjäderhålet på kickaxeln står i klockan 9. Mitt är ung klockan 12. Det är nu mina tankar inte riktigt går ihop. Finns det nån som skulle kunna tipsa vad jag gjort för fel.
Gjert
"Nybörjare på växellådor" :cry:

Per G

New member
Hej Gjert!
Kul att du gav dig på lådan själv, hjälp när man kör fast brukar man kunna få på forumet.
Kör man engelskt så får man nog räkna med att det behöver skruvas ibland (gäller väl för alla fordon med många år på nacken). Såg en schysst T-shirt med texten "Triumph, wrench-ride-repeat" :D

Så jag gissade rätt att det var "pawl" som var trasig?
Hur som helst så tror jag att du kan ha monterat kickaxeln felvriden. Nu när jag till sist lyckats att ladda upp en bild så är det lättare att visa hur det ska vara. Se nedanstående bild som visar hur kickaxeln ska sitta. Håll den sedan i detta läge när du trycker huset på plats så ska hålet för kickfjädern hamna ungeför klockan nio vilket ger returkraft för kicken.

78_kickshaft_1.jpg

Om det är till någon tröst så kan jag berätta att jag rev min låda typ 3 ggr innan det blev rätt.

Lycka till!

/Per

totta05

Member
Hej och tack för tipset, kanske var det enklare ändå... Rev ner allt igen och kickaxeln satt enligt din bild, MEN, upptäckte att det fanns ett hål i kickaxeln mitt emot det jag satte fjädern i. (Pinsamt). Så nu gäller det att vänta in ny packning och börja om. Hur man nu lyckas pressa fjädern så långt fram...

En annan fråga, det är ju några muttrar på innerkåpan som är svårskruvade, finns ingen plats för hylsa och nästan inget moment för öppen nyckel, lägger man locktite på gängorna för att hålla dom på plats?

Tack för att ni finns därute i cybervärlden!

Gjert

Per G

New member
Ja men då var det ju inte så konstigt att kicken inte ville tillbaka men man gör ju sina missar men samtidigt så lär man sig.

Packningarna går väl att använda igen, som sagt, jag plockade ihop-isär min låda ett antal gånger och hade bara en uppsättning nya packningar och dom var med hela tiden och det läcker absolut noll från lådan.
Bara att skruva ihop så åker du till helgen igen :D

Lycka till!

/Per