Commanditen
New member
Bästa experter och Nortonvänner,
Skrivet i total desperation. Efter att förgasarna har blivit fint fixade (tack Tord) och tomgången skulle finfixas så hade hojen Commando-71 sumpat rejält under renoveringstiden och det såg ut som packboxen bakom utgående drevet släppte olja in till transmissionen så jag bytte denna packbox. Jag tog en tur för att fixa förgasarsynken och tomgången. Då jag stannar så skär plötsligt motorn (luktade illa från vänster sidan). Detta sker alltså vid lågvarv. Efter att ha väntat i ett antal minuter så provar jag att starta motorn (jag måste ju hem). När jag första tynger kicken så känns ett motstånd men efter ett par minuter så startar hojen. På låg belastning så puttrar jag hem. Med hundra meter kvar och i tomgångsläge så skär motorn igen och jag väljer att rulla sista biten utan att starta igen. Det verkar som om oljetillförseln i tomgångsläge är dålig.
Kan motorn skära av annan anledning än dålig oljetillförsel? En misstanke är att oljepumpen är läck vid sin packning och trycket är för dåligt vid lågvarv och att det finns ett samband med sumpningen. Alla tips och sympatier mottages tacksamt. Riva motorn är ju inget man vill göra på sommaren.
MVH
Staffan
Skrivet i total desperation. Efter att förgasarna har blivit fint fixade (tack Tord) och tomgången skulle finfixas så hade hojen Commando-71 sumpat rejält under renoveringstiden och det såg ut som packboxen bakom utgående drevet släppte olja in till transmissionen så jag bytte denna packbox. Jag tog en tur för att fixa förgasarsynken och tomgången. Då jag stannar så skär plötsligt motorn (luktade illa från vänster sidan). Detta sker alltså vid lågvarv. Efter att ha väntat i ett antal minuter så provar jag att starta motorn (jag måste ju hem). När jag första tynger kicken så känns ett motstånd men efter ett par minuter så startar hojen. På låg belastning så puttrar jag hem. Med hundra meter kvar och i tomgångsläge så skär motorn igen och jag väljer att rulla sista biten utan att starta igen. Det verkar som om oljetillförseln i tomgångsläge är dålig.
Kan motorn skära av annan anledning än dålig oljetillförsel? En misstanke är att oljepumpen är läck vid sin packning och trycket är för dåligt vid lågvarv och att det finns ett samband med sumpningen. Alla tips och sympatier mottages tacksamt. Riva motorn är ju inget man vill göra på sommaren.
MVH
Staffan