katastrof!

Commanditen

New member
Bästa experter och Nortonvänner,

Skrivet i total desperation. Efter att förgasarna har blivit fint fixade (tack Tord) och tomgången skulle finfixas så hade hojen Commando-71 sumpat rejält under renoveringstiden och det såg ut som packboxen bakom utgående drevet släppte olja in till transmissionen så jag bytte denna packbox. Jag tog en tur för att fixa förgasarsynken och tomgången. Då jag stannar så skär plötsligt motorn (luktade illa från vänster sidan). Detta sker alltså vid lågvarv. Efter att ha väntat i ett antal minuter så provar jag att starta motorn (jag måste ju hem). När jag första tynger kicken så känns ett motstånd men efter ett par minuter så startar hojen. På låg belastning så puttrar jag hem. Med hundra meter kvar och i tomgångsläge så skär motorn igen och jag väljer att rulla sista biten utan att starta igen. Det verkar som om oljetillförseln i tomgångsläge är dålig.
Kan motorn skära av annan anledning än dålig oljetillförsel? En misstanke är att oljepumpen är läck vid sin packning och trycket är för dåligt vid lågvarv och att det finns ett samband med sumpningen. Alla tips och sympatier mottages tacksamt. Riva motorn är ju inget man vill göra på sommaren.

MVH

Staffan
 

Kim

Administrator
Är du säker på att den skurit och inte värmenypit eftersom du fick runt den sen, det kan vara så att du av någon anledning inte får fram tillräckligt med bensin till ena cylindern, då kan den överhettas alternativt att du har något knas med tändningen, detta kan också göra att den överhettas. Vad har du för färg på stiftet? Jämför gärna båda sidorna.
 

Commanditen

New member
Tack Kim,

Det kan nog vara så att det korrekta är att den värmenypt (har jag skador i cyllen då?) men kan den göra det pga otillräcklig bensintillförsel när oljetillförseln är ok? Tändningen är säkert ok då jag har trispark som ger lika tändning på bägge sidor. Skulle jag kunna vara ok med att bara skruva in luftskruven för tomgången? Vänster stift var lite sotigt och höger mer ljusbrunt som det ska vara. Den går lite kallare på vänster och ingen sida känns extremt het.
 

Kim

Administrator
Teknikaliteter bara.. ;) Du kan ha skador och du kan ha klarat dig.. Jag skulle först försöka lokalisera felet, och se hur hojen går efter det. Hmm, trispark säger du, jag har tidigare läst på utländska forum att dom går sönder pga värme, detta är tydligen inte ovanligt, det är dock inte säkert att det är det som hänt med din hoj, dock skulle jag kolla tändningen om jag vore dig, kolla om den ligger rätt enligt instruktionen som följer med tri-sparken till att börja med.

Enligt dina stift så har den ju inte fått för lite bensin vilket i min värld tyder på att det är nåt med tändningen i alla fall. Men som sagt, jag kan ha fel!


Mvh Kim
 

Commanditen

New member
Det visade sig att alternatorn var helt pajad, ingen trevlig syn och ingen trevlig lukt. Det kan ha berott på att alternatorn kom i lite fel läge då jag återmonterade eller så kan det ha varit så att det största misstaget var att inte göra rent från metall spån som samlats. När jag återmonterade så kan jag ju ha dragit loss metallspån med magneterna i rotorn. Spån son tidigare bara suttit på sitt ställe. Nu blir det att köpa ny generator, kanske även ny rotor $$$. Har tagit av både koppling och utgående drevet för att kunna göra rent ordentligt.

Motsatsen till glad midsommar :(
 

Per G

New member
Hejsan!
Det var ju ingen kul grej men du har kanske haft tur om du klarar dig med en ny stator och rotor. Om det låser sig där kan du ju skjuta sönder transkåpor mm.

Vid montering av statorn så MÅSTE man centrera statorn över rotorn för att få ett jämnt spel runt om. Ett sätt är att ta en remsa från paketet till frukostflingorna. Klipp till en bit som räcker nästan runt statorn.. Sätt den på plats i statorn innan du skjuter på den över statorn. Sen ska du ha ordentligt med loctite på de tre muttrarna som håller statorn på plats.

Om rotorn har klarat sig och du har brådis så har jag en beg 180 W stator liggande någonstans i garaget. Men kolla först att rotorns centrum inte har lossat för då smäller det snart igen.

Per
 

krister

Member
hej
Se oxå till att monteringhålen för statorn är minst 9,5 mm annars får du svårt med centreringen
Krister
 

Kim

Administrator
Min stator lossnade och rev sönder rotorn, tidigare ägare hade inte loctitat skruvarna som håller statorn.. :(
 

AndersA

Member
En vedbodmetod att kolla rotorn är att varje magnet skall klara att lyfta minst rotorns vikt. Gör den det är det värt besväret att prova med bara en ny stator. Om inte -direkt i skrotlådan....
 
Top