kannringar

650Ss

New member
Jag har just fått hem nya kannringar.
Jag vill vara helt säker på att jag sätter dit ringarna rätt.
De övre ringarna är olika. Den ena är blank med lite avfasade kanter medan den andra har skarpa kanter. Ska den blanka med avfasade kanter sitta under den med skarpa kanter?
 

Hans Jönsson

Active member
Hej
Har jag rätt för mig skall den fasade kanten vara överst vänd uppåt fråga mig inte varför? Och jag kan ha fel :oops:
Mvh/ Hans
 

650Ss

New member
Hej!

Tack för ditt svar. Min tanke var att göra så, men jag vet inte riktigt varför. Det känns rätt
8)
 

krister

Member
hej
nu får vi nog ta och tänka efter lite grand , det förekommer fler typer av kannringar dels dem med tredelad oljering och en som har en gjuten oljering med expansionsfjäder i och den sistnämda typen skall monteras med den avfasade kompresionsringen i det nedre spåret med avfasningen neråt då den fungerar som en extra oljeskrapring den är märkt med " Top" som då menar vilket håll den skall monteras och inte vilket spår den skall sitta i , jag kan även nämna att de ringar jag använt tidigare var av typen 3 delad oljering och jag trillat i fällan att montera komprisionsringarna fel vilket orsakar något förhöjd oljeförbrukning med runt 100 mil på en liter ,till historien hör också att jag bara böt kolvringar utan borrning eller honing men med en extra cylinderfotspackning för att undvika vändkanten, nu ligger nog oljeförbrukningen på lite mer än 200 mil på en liter helsyntet.

Krister
 
Top