Justering av primärkedjan

Per G

New member
Enligt verkstadshandboken så ska primärkedjan justeras till 3/8" = 9-10 mm "chain wip". När jag kollade min så var det drygt 25 mm och jag följde proceduren i handboken och justerade ner det till angivet mått.
Vid provkörning så visade det sig att det skrammlade när ettan skulle i och det var svårt att hitta friläget. Enligt en artikel i Norton Tech digest så är dessa symptom typiska för en för hårt spänd primärkedja.

Kollade sedan vidare på nätet och hittade en beskrivning för att kolla primärkedjans spel. Enligt denna så ska spelet mätas på följande sätt:
Nedre läget tas med kedjan hängade av egen vikt (inget tryckande med fingret). Från det läget ska kedjan lyftas med fingerkraft som motsvarar kedjans egenvikt, dvs ett mycket försiktigt lyft. Sedan roterar man motorn och tar om det på flera positiioner och justerar spelet där kedjan är som mest tight.
Sedan verkar det finnas dom som använder som använder sekundärkedjans justeringar för att dra åt primärkedjan till rätt mått. Med andra ord, det finns varianter på hur det ska/kan gå till.

Vid kedjejustering brukar jag testa olika positioner men jag både lyfter och trycker ner kedjan med ett par fingrar (ej hårt) och tar sedan det totala måttet upp+ner.

Hur brukar ni göra? Vilket spel använder ni er av?

/Per
 

Per G

New member
Inte nog med att triplexkedjan ska vara rätt spänd utan dreven ska ju ligga i linje också. När jag plockade bort grejorna för att fixa växellådan så höll jag ordning på shims mm och återmonterade allt på samma sätt.
Nu skulle jag precis plocka dit primärkåpan igen (ville inte vara riktigt tät med blaskig ATF olja) men ville kolla kedja/drev när dom var frilagda. Tyckte dreven var en aning snedslitna och när jag kollade vidare så upptäckte jag att kopplingskorgen gick att "vicka litet" så jag bestämde mig för att kolla upp att dreven låg i linje och sedan plocka ner korgen för lagerbyte samt omshimsning om nödvändigt.

Det visade sig att kopplingsdrevet satt cirka 1 mm längre in.
Tog några bilder för att visa hur jag mätte upp det.



78_Mc20089_022_1.jpg

Lägger linjalen dikt mot kopplingskorgens kant (2 positioner) och håller den sedan på plats i det läget under hela mätningen.


78_Mc20089_023_1.jpg

Tar måttet vid korgens kuggkrans.


78_Mc20089_024_1.jpg

Jämför det tidigare tagna måttet med det jag får vid främre drevet.
 

Tord Ahlin

Administrator
Tja , jag brukar använda den klassiska (SPEL = 2% av axelavståndet). Det blir nog ung som din beskrivning.
 

Per G

New member
Hej Tord!
2 % av axelavståndet låter ju vettigt för en kedja som sitter på drev med axlar som har ett fast inbördes avstånd. För sekundärkedjen ändras avståndet något (bakfjädringen) så där måste man ta hänsyn till det så det blir väl 3-4% där.

Spel primärkedja 9-10 mm.
Tycker jag är för tight, min maskin funkar bättre med 12-13 mm.

Kamkedjan (hittat olika mått i olika manualer) 3,0-3,2 mm och 4 mm.
Jag hade cirka 7 mm, nu justerat till 3,0-3,1 mm.

Sekundärkedjan 25 mm.

/Per
 

Per G

New member
Har pysslat med att försöka få min primärdrivning i linje. Man kan ju shimsa kopplingen och det har jag gjort men om man är riktigt noggrann så inser man att detta inte blir helt perfekt.
För att få det perfekt så ska man nog använda en dubbel justering (se bild) så att man kan "vrida" växellådan en aning och då kan man få primärdrivningen att ligga perfekt i linje.

78_full_91_1.jpg


Om man kör med triplexkedjan så blir det nog tillräckligt bra utan denna dubbeljustering men med den betydligt känsligare belt drivningen så torde detta vara ett "måste".

/Per
 

Per G

New member
Bytte triplexkedja och fick tips om att köpa från Norton Andover som numera köper sina från CZ. Halva priset mot Renolds som påstås ha flyttat sin kedjetillverkning och nu tappat kvalitet.
Får väl se hur CZ tillverkade håller.

En sak till som inte nämnts kring justering av primärkedjan är att spänningen ändras när motorn blir varm. På min blir den betydligt tightare med varm motor. Kolla att ni fortfarande har litet slack kvar i kedjan direkt efter att ni har gasat på en del.
Om primärkedjan är för spänd så verkar bakhjulet vilja driva/snurra med växeln i friläge.

Per
 
Top