Jag svär ...

Nortti

Member
... på att lådan inte varit öppnad sen 1990.
Vilken låda då - kanske du undrar - jo den med delarna som blev över när jag plockade ihop commandon.

Tänkte börja rensa bland skrotet, man lider ju av mekanikersjukan, inget verkar vara för dåligt för att sparas.

Lådan då, jo där hittade jag en del skrot, tror jag. Undrar ifall det finns någon marknad för sådant? Blinkers, baklyse, centralstöd, luftburk + lite småprylar.
Dessutom något jag måste ta och fotografer, undrar hur många som vet vad det är.

En del kemikalier, kul att kolla hur de hade klarat sig.
Permatex - torkat. Casco universallim - torkat. Grafitolja - OK. Platsic pudding - OK (testat) men lite "trögflytande", universalvaselin - fungerar säkert till något samt ett par flaskor Castrol olja (ska kolla ifall det kan vara gaffelolja sånt behöver jag).
 

Nortti

Member
Två omständigheter kring bitarna slår mig:
1. De ser ut att fabrikstillverkade (iaf av proffs)
2. Jag verkar endast ha sparat nedanstående och motsvarande, varför det?. Vad gjorde jag av resten av tillhörande bitar.

Nå hur som helst, någon som sett liknande eller som vet vad det är?
126_delen_2.jpg
[/img]
 

krister

Member
Hej
Jag kan glädja dig med att den biten sitter på min hoj fortfarande sedan jag köpte den ny 1972,detta år fick de styrande i Sverige för sig att alla Mc skall ha bromsen på höger sida och växelpedalen på vänster sida ,då löste den svenska generalagenten det på detta sätt med ett konverterings-kit från öriket , så denna biten är den högra fotpinnsplattan med fäste för bromsvajern som gick upp och in bakom oljetanken tvärs över ramen och sedan ner till svingen och vidare till bakbromsen ,som du nog redan gissat så blev det väldigt lite kraft kvar till att bromsa med .
Det är kanske en akademisk diskussion om det är en orginaldel eller ej ,men rent tekniskt är det väl det

Krister
 

Nortti

Member
Trodde att jag nog var den enda som hade kvar sådana delar :)
Har aldrig varit moterade på hojen i min ägo men bitarna låg i en låda med skrot som jag fick med.
Som jag skrev tidigare så vill jag minnas att det fanns lite andra delar oxå (axlar/pedaler mm) men att jag förmodligen slängt dem och då blir det svårt att återställa till "orginal" :lol: :lol: :lol:

Det enda jag skulle ha velat ha kvar är den grova, blåa, flaken men tyvärr var tanken "sprängd" och spacklad efter tidigare svetsning så det var bara å lacka - svart.
 

Kim

Administrator
Krister, min 73.a har broms och växel på rätt sida, är du säker på det du skrev om kravet -72?

Mvh Kim
 

krister

Member
Hej
jag är väldigt säker ,jag har fortfarande kvar intyget från Nortonfabriken att den är ombygd i enlighet med Nortons rekomendationer för att uppfylla vägtrafikförordningen ,ett intyg som jag hade med till bilprovningen ett par gånger

Krister
 

Kim

Administrator
Aja, min är helt original med växel på högersidan, inga skumma ombyggnationer där..
 

Per G

New member
Jag är med Kim, växeln på höger sida på min Commando -74.
Den enda Commando jag har sett med vänsterväxel är Krister's (som jag minns att jag såg när vi åkte till Venngarn med Weijle för ett par år sedan).

/Per
 

Kim

Administrator
Du vill väl inte konvertera till vänsterväxel? :evil: Om du vill konvertera till högerväxel så är det helt okej dock.. :D
 

Robban

Member
Jag är ganska säker på att det hela handlar om att amerikanska DOT (Department of transportation) ganska korkat förordade att alla motorcyklar som skulle säljas i USA måste fr.o.m. 1975 års modell ha högerbromsat och vänsterväxlat. Dessutom, och ännu mer korkat, bestämde dom att ettan ska vara nedåt och resten uppåt. Därför fick både engelska och italienska hojar hitta på nån sorts lösning till 1975 års modell.
Jag kan ju också förtälja att förra året nyregistrerades minst ett hembygge med högerväxel (i Sverige).
Ha det
Robban :D
 

krister

Member
Hej
Så här ser mitt intyg ut från 1972

133_DSC01418_1.jpg


hoppas att det går att läsa ,bilden blev lite suddig . det känns kul att ha ett orginaldokument synd bara att det inte var William Shakespeare eller annan namnkunnig som undertecknat :lol:

Krister
 

Kim

Administrator
Kan ju vara så att vi hade nåt krav en kort stund? Många av cyklarna är ju "rätt" gjorda..
 

tr5

New member
Kim skrev:
Kan ju vara så att vi hade nåt krav en kort stund? Många av cyklarna är ju "rätt" gjorda..

Jag tror nog att de flesta vänsterväxelanpassade har "byggts om" d.v.s återställts till UK-spec
Bilprovarna var nog mest på hugget i början, sen blev en Commando bara en gammal engelsk hoj och där vet man ju var bromsen ska sitta.
 

krister

Member
hej
Jag bodde på Gotland vid den här tiden och det kan tänkas att Bilprovningen var lite känsligare där då det procentuellt sett gick många Engelska hojar där vid den tiden,samtidigt så färstod ja besiktningskillarna för det fanns nästan ingen broms alls på bakhjulet ,den räckte precis till att hålla mot vid start i backe

Krister
 
Top