Insugningstrattar

totta05

Member
Hej, kollade runt lite efter insugningstrattar till mina Amal. Förr i världen fanns sådana utan galler. Basmotor har med galler men han skriver att de chokar. Är det någon som vet vem som kan ha sådana?
Hälsningar
Gjert :lol:
 

Tord Ahlin

Administrator
Det är väl bara att och spetta loss gallren så är det öppet , men stackars motor. Jag tror jag har ett par sådana med tunt galler liggandes.
 

Per G

New member
Ska du verkligen köra motorn med "tegelstensavskiljare" eller rent av utan någon luftrening? Finns det några fördelar med det förutom att det kanske ser litet häftigt ut?
Normalt sett så försöker man väl balansera insug- mot avgas-sidan så då får det väl bli raka rör på avgassidan också 8) 8)

/Per
 

totta05

Member
Nja, jag förstår era tvivel på min mentala balans. Faktum är att jag fått den att gå så himla bra utan nåt på. Men kanske jag skulle ändå försöka att skava ur "burken" (så den går på förgasarna, den är lite deformerad) som satt på från början. Jag har fått för mig att den chokar, kan det vara så?
Häls Gjert :?:
 

boda

Member
jag tror att det går bra att köra utan luftfilter
jag har haft min commando sen 1979 och den har aldrig haft luftfilter
kör man bara på grusvägar och många mil om året så är luftfilter bra
men jag har en känsla av att de flesta ägare till äldre engelska motorcyklar bara kör några hundra mil om året i bästa fall och då har det ingen betydelse
Boda
 
En liten varning, dock. På min Dominator körde jag tidigare med öppna trattar men ett mycket obehagligt gashäng fick mig att tänka om. När man slår av på gasen men hojen fortsätter med fart rakt in i en trafikerad korsning blir man minst sagt förvånad... :shock: och lite svettig. Nåja, det gick väl den gången men när jag kom hem och kollade satt det ett minimalt gruskorn i ena munstycket. Tydligen tillräckligt för att gasen skulle hänga sig. Efter en rejäl genomblåsning beställde jag omedelbart K&N-filter. Nema problema sedan dess.
 

Kim

Administrator
Till och med mopedisterna vet bättre: http://hem.passagen.se/fs1/meka/anders.html

Skämt och sido, har man råd att i värsta fall byta cylle så är det väl helt okej att köra utan luftfilter, men det kan bli snuskigt dyrt att göra så.

Och sen när man läser vad Bjarne skriver så borde man tänka till lite.

Mvh Kim
 

boda

Member
dyrt?
jag har haft samma cylinder på sen 84 (std borrning)
skulle tro att den närmar sig 10000 mil
jag kör minst 500 mil om året och på 80-talet kunde det bli ännu mer
(enda transportmedlet under sommarhalvåret)
ett problem om man vill köra med trattar är att förgasarna sitter väldigt tätt på en Commando så det kan vara svårt att få dit trattarna om dom är kraftigt konade
Boda
 

Kim

Administrator
Det är väl dyrt om cyllen spricker då man måste köpa en ny? Grus kan ställa till mycket otyg i en motor...
 

boda

Member
förvisso men chansen att cylindern spricker är nog mycket större av trimmning än att köra med trattar
Boda
 
Top