Rekommenderas systematisk felsökning enligt nedan. Då hittar du felet och blir en lycklig Commando-ägare igen
1) Börja med att testa "ren" tändspole.
Koppla bort alla sladdarna på + och - anslutningarna, ta ur tändstift och lägg det på toppen (så det jordas) med tändkabeln ansluten.
Dra en strömmatningssladd från batteriets - pol till - på spolen och fäst en sladd på spolens + pol som man sedan håller mot jord. När denna lyfts från jord så ska du få gnista.
2) Testa spole och konding.
Koppla in sladden mellan spolens + pol till kondingen.
Samma testförfarande som test 1)
Funkar det inte här så låna den andra konding och testa med.
(Kommentar: som ni kanske har noterat så finns det plats för 3 kondingar i konsolen så man kan montera en tredje så att man alltid har en reserv med sig).
3) Testa spole-konding och sladdar ner till brytarna.
Nu sätter du tillbaka sladdarna på spolens + pol (gul-svart till vänster cylle och gul-vit till höger) som går till brytarna men lossar sladdarna nere vid brytarna. Nu använder du de lösa kontakterna nere vid tändplattan att jorda-släppa så att du får gnista.
4) Testa strömmatning till spolar-spolar-konding-sladdar till brytare.
Ta bort den extra strömmatningskabeln som du använt tidigare och plocka det den vanliga strömmatningssladden på spolarnas - pol.
Testa jord-släppa med kontakterna nere vid brytarna igen precis som punkt 3).
5) Testa hela systemet.
Koppla in sladdarna på brytarna igen. Vrid motorn så brytaren du ska test är helt stängd. När du öppnar brytaren så ska det bli en gnist (på stiftet inte över brytaren )
Här följer några tips och mätvärden.
- Det enda som inte testats är förkopplingsmoståndet som ska Ohm-mätas och ett korrekt värde ska vara 1,9 - 2,0 Ohm
- 6 V tändspole ska ha 2 Ohm över primären (+ pol till - pol) och sekundären (tändkabel till primär) ska vara cirka 4,7 KOhm men en del nyare spolar mäter cirka 10 KOhm.
- Kondingar 0,25 microfarad