Ingen gnista

totta05

Member
Då var det dags att lyfta på vintertäcket. Plötsligen är det ingen gnista på någon sida; provade med olika tändstift mot motorblocket. Fullt batteri och spänning på belysning o dyl.
Är det någon med bra idéer?
Vårhälsningar Gjert
 

Nortti

Member
Flatstift - brr - lika ruggigt som brytarspetsar :wink:

Gnistar det när du slår tändningen av / på ?
 

Per G

New member
Rekommenderas systematisk felsökning enligt nedan. Då hittar du felet och blir en lycklig Commando-ägare igen :D

1) Börja med att testa "ren" tändspole.
Koppla bort alla sladdarna på + och - anslutningarna, ta ur tändstift och lägg det på toppen (så det jordas) med tändkabeln ansluten.
Dra en strömmatningssladd från batteriets - pol till - på spolen och fäst en sladd på spolens + pol som man sedan håller mot jord. När denna lyfts från jord så ska du få gnista.
2) Testa spole och konding.
Koppla in sladden mellan spolens + pol till kondingen.
Samma testförfarande som test 1)
Funkar det inte här så låna den andra konding och testa med.
(Kommentar: som ni kanske har noterat så finns det plats för 3 kondingar i konsolen så man kan montera en tredje så att man alltid har en reserv med sig).
3) Testa spole-konding och sladdar ner till brytarna.
Nu sätter du tillbaka sladdarna på spolens + pol (gul-svart till vänster cylle och gul-vit till höger) som går till brytarna men lossar sladdarna nere vid brytarna. Nu använder du de lösa kontakterna nere vid tändplattan att jorda-släppa så att du får gnista.
4) Testa strömmatning till spolar-spolar-konding-sladdar till brytare.
Ta bort den extra strömmatningskabeln som du använt tidigare och plocka det den vanliga strömmatningssladden på spolarnas - pol.
Testa jord-släppa med kontakterna nere vid brytarna igen precis som punkt 3).
5) Testa hela systemet.
Koppla in sladdarna på brytarna igen. Vrid motorn så brytaren du ska test är helt stängd. När du öppnar brytaren så ska det bli en gnist (på stiftet inte över brytaren )

Här följer några tips och mätvärden.
- Det enda som inte testats är förkopplingsmoståndet som ska Ohm-mätas och ett korrekt värde ska vara 1,9 - 2,0 Ohm
- 6 V tändspole ska ha 2 Ohm över primären (+ pol till - pol) och sekundären (tändkabel till primär) ska vara cirka 4,7 KOhm men en del nyare spolar mäter cirka 10 KOhm.
- Kondingar 0,25 microfarad
 

AndersA

Member
<besserwisser_mode on>

Sladdar gör man när hjulen och vägbanan inte håller samma hastighet i förhållande till varandra.

<besserwisser_mode off>
 

totta05

Member
Gör ett nytt försök om någon vet...
Det är ett Boyersystem. Har följt felsökningsschemat men inte funnit nåt.
Ingen gnista på stiften vid kickning.
Batteriet är fullt och det är spänning fram till tändboxen.
Det blir gnista när tändning slås av/på. Alltså spolarna ok.
Jag har kopplat ut kablarna till statorplattan och slagit ihop dessa och då blir det gnista på stiften. Alltså bör boxen vara ok.
Själva statorplattan/rotoplattan ser ok ut, men jag vet inte om den ska se annorlunda ut...
Har efter bästa förmåga kollat jordpunkter, men eftersom jag får gnista vid ovanstående försök borde det vara ok?!
Felet kom bara så där plötsligt.
Nån som har nån idé hur jag ska angripa det hela?
Tacksam för alla tips...
Gjert
 

Kim

Administrator
Ohmmät pickuperna.. Vet inte var dom skall ligga, men jämför värdena på båda..
 

Nortti

Member
Spolarna skall totalt vara 68ohm eller så var det per spole :? alltså i så fall 132ohm.
I alla fall skall det inte vara avbrott.
 

Kim

Administrator
Dom ligger väl inte i serie, det är ju en spole per cylinder och tändtillfälle, ligger dom i serie så smattrar ju stiften samtidigt, fast det kanske dom skall göra?
 

Nortti

Member
Jodå, serie o samtidigt "lost spark ignition"

Tillägg
Hade problem med min Boyer i våras och då var det "avbrott" i anslutningen till spolarna, just vid brytarplattan.

Hur är anslutningen gjord?
 

Kim

Administrator
Aha, det förklarar saken.. Aja, har du mätt kablarna från pickup till boyerboxen?
 

tr5

New member
Nortti skrev:
Spolarna skall totalt vara 68ohm eller så var det per spole :? alltså i så fall 132ohm.
I alla fall skall det inte vara avbrott.

Om man mäter mellan tändkabel (tändstift) och jord ska det var en 5-6 kOhm. Det varierar mellan olika tillverkare, men framförallt ska det vara ungefär samma på båda.

När jag hade problem med misständande Boyer mätte jag upp:

Primär 2,3 resp 2,4 Ohm
Sekundär 5,2 resp 6,7 kOhm

Efter byte av spolarna försvann det problemet.


Mer om detta finns i de här trådarna:

http://www.nortonsweden.se/forum/vi...t=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=*spol*

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=650&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=


/Peter
 

Nortti

Member
Kim skrev:
Ohmmät pickuperna.. Vet inte var dom skall ligga, men jämför värdena på båda..

Nortti svarade:
Spolarna skall totalt vara 68ohm eller så var det per spole alltså i så fall 132ohm. I alla fall skall det inte vara avbrott.

Kalla det vad ni vil
l. Det är i alla fall två seriekopplade spolar som påverkas av roterande magneter. Förmodligen samma startoplatta oberoende avversion på boyersystem.

Eftersom det bevisligen gnistar (via TÄNDspolarna) så skulle jag leta felet vid statorplattan. Detta var felet, glappkontakt mellan boxen och statorplattan, på min CB450-racer när jag köpte den. Går att pruta bra när det inte tänder :wink:

PS hittade schemat jag letade efter, dvs 136ohm

126_boystat_1.png
 

Kim

Administrator
Det är väl wasted spark som gör att kopplingen är sådan, stiftena gnistar samtidigt.. :)
 
Top