I rapsens tidevarv

Var ute en skön tur i bedövande rapsdoft. Passade på att filma lite och ta några bilder. Visserligen på Triumph denna gång men det fungerade det också. Kan ses här: https://vimeo.com/166706187

Bragfjord

Well-known member
Alltid trevligt att titta på Dina filmer! Ja ni ligger före med rapsen ser jag, här är mulet å kallt o ingen raps.
Skulle vilja höra Trajan också, de är ju 360gr. vev, och var är frugan, det är tomt i holken? Det kunde bli kaffe o bulle(?)
Med vänlig hälsning.

Bragfjord

Well-known member
Ja den var bra, å de var ingen slökörning precis, och det med rätta ljudet! Förstår att frugan gjorde nått annat....
Själv har jag aldrig kört med vagn och tycker nog att det verkar knepigt i höger böjar med tom holk, men annorlunda körning lär det vara och det verkar Du kunna! Som vanligt bra filmat.

camenius

Well-known member
KUL!!! Mycket charmigt med sidvagn.
Vid några tillfällen har sidvagn lockat, men jag har aldrig slagit till. Troligtvis på grund av lathet och motvilja att lära nytt.
Bra filmat. Uppskattas.
(Finns fler i klubben som kör med sidvagn? En kille i Ludvika hade en Atlas med sidvagn, men den låg på Blocket för några år sedan och är nog såld idag. Fler?

Jag skall vara ärlig! Hade det inte varit för att vi skaffade hund (En Skåneterrier som heter Norton) för några år sedan hade jag antagligen aldrig haft sidovagn. Att köra med vagn är...hmmm, annorlunda. Egentligen det sämsta från världar; man är oskyddad och utsatt för väder och vind, man kan inte smita förbi bilköer och man kan inte luta i kurvorna. Okej då, man kan luta i vänsterkurvor. Ganska kul och så sparar man ju däcket på vagnen. Enda objektiva fördelen med sidovagn är väl annars lastmöjligheterna. Enda stället där det är roligt att köra med holk är på grusväg. Grusvägar är dock sällsynta där jag bor och jag får köra ganska långt för att unna mig nöjet att sprätta grus.

Jag bör väl erkänna att jag varken bytt kronor eller stötdämpare på hojen. De ingreppen bör väl göras för att minska känslan av att befinna sig i en hård brottningsmatch mitt på landsvägen.

Cirkusfaktorn är hög när man kommer med fruga och hund i burken. Folk pekar, ler och plockar upp sina mobiler. Jag är inte så exhibitionistiskt lagd men det är väl kul om man kan glädja någon... :roll:

Bragfjord skrev:
Förstår att frugan gjorde nått annat....

Första gången hustrun krånglade sig ner i holken bad hon mig tämligen omgående att minska hastigheten något. (Who am I kidding? :roll: Hon vrålade: "Kör inte så jävla fort!!!" ) Då hade vi nått den svindlande hastigheten av 70 km/t.

Sitter man en decimeter ovanför marken är fartupplevelsen påtaglig men nu har både hustrun och hunden vant sig vid högre marschfarter. Jag vet inte om jag själv skulle våga sitta där nere...

Idag passade jag på att rasta Dominatorn då jag hade möjlighet till en ledig förmiddag. Nästan 30 grader varmt, tryckande och ett hotande åskoväder hängande i horisonten. Jag drog inåt land, dit där landsbygden inte alltid visar sig från sin allra mest pittoreska sida, för att smiska lite asfalt och plåta förfallna kåkar. Filmen finns här nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=x9yt49NbiTo