Hva skjer da ???

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
Jeg trodde vintersesongen med aktivitet i de fleste Norton garagene var i full gang, men det er jo helt stille
Er alt i orden til neste sesong?
Jeg har ikke kommet i gang med mine prosjekt ennå, men det er forde
jeg tidligere har stått ute i et kaldt uthus og mekket. Dette driver jeg nå å vinter isolerer og jeg setter inn en ved ovn. Da det er gjort vil jeg hente
hjem igjen min Commando og fyre opp ovnen.
Jeg har tenkt å prøve meg en gang til på å få til en starter som holder.
Jeg har nå tri-spark tenning som fungerer perfekt. Jeg har ikke hatt tilbakeslag en eneste gang siden jeg kvittet meg med min Boyer. Jeg skal bytte alle tre delene i starter drev systemet, samt justere anti-backfire drevet skikkelig.
Har mange andre planer også, men jeg får se litt på økonomien før jeg går i gang med for mye.

Hilsen Vidar
 

Per G

New member
Hejsan!
Det är nog litet mittemellan åksäsongen och skruvarsäsongen. Har varit lugnt på forumet senaste tiden. Beror väl på att alla Norton fungerar så bra :D Eller kanske att all hjälp redan finns i gamla forumtrådar?

Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
jo här är allt lite stiltje :(
För mig gäller det att allt funkar som det ska, peppar, peppar...
Ska bara göra lite normal tillsyn i vinter har jag tänkt mig, oljebyten, ventiljustering, kolla kamkedjan mm.
/Magnus
 

AndersA

Member
På Nortonfronten är det lugnt, plockade på ett par Dellorto flatslide och high pipes på Dunstallen för ett litet tag sedan. Återstår att bestycka förgasarna ordentligt men det blir mörkt för tidigt om kvällarna nu så det får vänta till våren. Räsern står och väntar på inspiration, ett fästöra i motorblocket sprack i Linköping i somras och behöver svetsas. Om ekonomin tillåter kanske det blir nya kolvar och vevstakar också det till våren.
Däremot går det framåt med lillkawan, kanske blir det fortsättning på den tråden snart...
 

Hans Jönsson

Active member
Hej på er alla måste nog instämma med att åksäsongen lider mot sitt slut och man får tillbringa lite mer tid i garaget för lite översyn på cycklarna.

Jag skall passa på att tacka Weine för han förärade mig en fast nyckel till bottenplugen.
Har precis hittat ett annat ställe där den passar. Muttern till utgående drev och som jag spände den när jag skulle ta av den :oops: mem nu är drevet av och lådan snart ute ur ramen. Ny kickaxel skall in detta på grund av att så många klagat på att kicken ej sett tilförlitlig ut den har varigt låst med 2 till 3 insexskruvar (efter hand jag satte dit dem ramlade de väl av) det var dock förra ägaren som gjorde detta fantastiska montage kunde väl varit jag själv som gjort detta provisorium men dett har hållt i 2 säsonger :lol:
Funderar även på att ta av svingen och kontrollera lagringen där. Är det svårt och bör man göra det? Har aldrig haft isär det på en Comando.
Mvh/ Hans
 

Commanditen

New member
Bytte swing på min Commando-71 då den hade ett fult hål borrat och en skavning. Jag råkade ha en extra swing. Den var smörjd med fett i stället för med olja som det ska vara. Bussningarna hade inte sitt glid mot axel utan mot swingen (kanske pga av fettet?) Den andra swingen monterades med nya bussningar. Det hela var rätt enkelt. Fick använda en bullt för att dra ut swingaxeln. Man måste vara extremt försiktig med den mycket smala genomgående bult som håller täckbrickorna på plats, bryts om man använder det minsta för mycket kraft. Om du inte känner nåt nämvärt glapp i swingen så är det väl onödigt att ge dig på detta jobb.

MVH

Staffan
 

Per G

New member
Bulten till främre isolastic passar till gängan i svingen och då har man en rejäl bult att dra i för att få ut svingaxeln.

Per
 
Top