Hur vinterförvarar ni?

camenius

Well-known member
Ställer ni bara in hojen och så går tiden dag för dag mot våren, eller har ni någon rutin innan vintern? Exempelvis en sista tur, sen oljebyte? Batteriladdning? Start av hojen var tredje vecka, eller nåt liknande? Själv vill jag åtminstone hest byta till ny olja innan vintersömnen kommer.

Fixade lite med 650:an idag och tog en kort tur. :D Ska starta den igen för en kortis till, sen ska det bli oljebyte. Misstänker att jag därmed direkt landar i beslutet att inte sälja den, utan snygga upp den till caféracer.

Mín fråga alltså, vad gör ni för vinterförberedelser? (Krister T är bannlyst från denna tråd! :D )

Kim

Administrator
Har inga procedurer alls, däremot brukar jag gå ut och starta när andan faller på.. ;)

camenius

Well-known member
:shock: gapskratt :D :D :D
Idag gick det faktiskt att köra även runt Featherbed Meadows! Och körde gjorder jag.
Cirka tio plus, så det så.

Vinterförvaring???

Har faktiskt också varit ute och kört idag. :) Visserligen är väl inte det skånska vädret av spansk kaliber, men 10-11 grader, solsken och torra vägbanor är väl helt acceptabelt så här i slutet av november? Mötte en del andra hojar gjorde vi också.

camenius

Well-known member
Pratade med Weine A för någon vecka sedan. Han tyckte inte helelr att det var dags att ställa in hojen för vintern, riktigt än.
Men åter till rubriken, vad gör inför vintern?

Weine

Member
Hej på er
Vinterförvaring? det är då man gör det absolut mest nödvändiga tillexempel byter trasiga packningar underhållsladdning på batteriet m.m. och väntar på våren. Står cyckeln inomhus +10grader eller mer kan man byta olja i motor och växellåda så det bara är att gasa när solen börjar lysa. :p

Per G

New member
Vinterförvaring.
Dränera förgasarna.
Kolvarna i toppläge för att minska våtsumpningen.
Helst ett oljebyte strax innan,
Underhållsladdning av batteriet.
Kanske litet högre däcktryck?

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
jag har ungefär samma rutin som Per, fast jag brukar som regel vänta med oljebytet till våren ifall jag får för mig skruva nåt under vintern, synd att hälla ut frisk olja :D .
Jag brukar också försöka undvika att starta bara för att lyssna på ljudet, bättre att vänta då tills vädret tillåter en längre tur så man varmkör ordentligt, brukar också palla upp dom lite så hjulen hänger fritt.

Tvåtaktare :oops: ser jag till att ge lite extra olja i bensinen innan de ställs undan för vintern. D.v.s. blanda lite extra olja i bensinen eller tvångsköra en separatpump på max och låta motorn gå under några minuter, så motorn får en extra skyddande oljefilm invändigt.

Och så förstås en rejäl rengöring innan det ställs undan, fast jag har inte gått igenom alla punkter än, det blir nog nån tur till innan snön kommer :lol:
/Magnus

Kim

Administrator
Tvåtaktarna gör jag inget med.. :D Verkar som om tvåtaksoljan skyddar förgasarna, dock dom med oljepump behöver man starta ibland för att byta bensin i fuggarna..

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag tänkte byta motoroljan i förra veckan och skulle starta upp och varmköra, men det var lögn, inte ett livstecken. Började felsöka, men allt verkade vara iordning.
I helgen slog det mig att jag egentligen aldrig avslutade säsongen (fick en långdragen förkylning som avhöll mig ifrån åkning), det sista jag gör på hösten brukar vara att köra förgasarna tomma och det gjorde jag inte i år, så tömde förgasarna och efter det stratade den direkt.
Så detta är nog viktigt om man ska få en smidig start på nästa säsong, känns det inte som om dagens bensin åldras snabbare än den gjorde förr?
/Magnus

nortonrider

New member
Tjena på er alla där ute,äger en norton 850-74 som står still alldeles för mycket tyvärr.Fick återfall -99 kör lite då o då, batteriet står alltid på ladd,monterade en backventil från Mike H i England på oljetanken,har Aldrig haft våtsump sen dess.Jag donar med jänkebilar +dragrace (därav dålig tid för tvåhjulingen)nu till sommaren -12 skall Whells ha en Nationals träff på Jägers i Malmö finn någon som är intresserade att dra ihop en Engelskmc hörna? :roll: Vet ej om detta är rätt sida att lägga ut på! Ha en god forts Håkan