Hur stora...?

camenius

Well-known member
Vilken betydelse har det om man använder 19 eller 18 tumshjul?
Påverkas väghållning?
Har någon av er 18-tumshjul både bak och fram (vilket jag antagligen sätter på min Atlas)?

Har kollat hur stora fälgar våra cyklar har original. Upptäcker då att i stort sett alla har 19 tum både fram och bak.

Undantagen är de som har 19 fram och 18 bak:
Atlas (med undantag i en uppgift i en av broshyrerna)
Commandon (enbart i brochyr från 1968, åren därpå är det 19)
Hybridhojarna (P11, NC15...)
Jubilee, Navigator och Electra (variera mellan 19 fram, 19 bak och 18, 18)
 

Per G

New member
Storleken har ingen betydelse :)

De synpunkter som jag har sett/hört ang 18 eller 19 tums hjul talar till 99% för att 19 tum ger en stabilare cykel än samma maskin med 18 tum hjul. Har dock ingen egen erfarenhet av detta.

Det verkar vara mest kortväxta förare som använder 18 tums hjul och litet kortare gaffellängd och stötdämpare för att kunna nå ner till marken.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
...samt att det var dåligt utbud av bakdäck till 19 tum en period, varvid många konverterades till 18 tum, hur köregenskaperna påverkas kan inte jag heller uttala mig om. Har 18 tum bak på min men var standardutrustad med 19.
/Magnus
 

camenius

Well-known member
Att det tidigare var svårare att få vissa däck i storlek 19 tum än till 18, har jag också hört. Harsjälv dock aldrig haft svårt att hitta 19-däck.

Tror som Per att storleken saknar betydelse, men är lite förbryllad över att den varierar lite. Varför fick de absolut första Commandona, Atlasen och hybriderna 18 bak? ...och skulle vilja veta om man skulle uppelva en hoj med 19,19 eller 18,18 annorlunda än 19,18. Antagligen inte.

Köpte för nåt år sedan en dubbelnockad broms till hyfsat pris, men sett till att det satt i ett färdigtekrat 18-nav med bra däck, allt i nyskick, var det mycket billigt :D . Tänker använda det på på min Atlas eftersom den har 18 tum bak.

Per, har ny dator och kan av någon aneldning inte maila här på sidan. Vill bara tala om att commandon går kanon och att stiften är vackert gyllenbruna! :D :lol: :D :D Tack!
 

AndersA

Member
Min 650 har 19 och räsern har 18 och jag märker ingen skillnad. 18 tums ger några mm kortare hjulbas som skall ge en lite mer lättsvängd hoj. Troligtvis måste man heta Agostini eller Rossi för att märka någon skillnad. Kan utan att ha provat tänka mig att olika dimensioner fram fram och bak märks mer i och med att styrvinkeln får en proportionellt större förändring än vad förändringen i hjulbas blir om man skiftar både fram och bak. (hoppas ni fattar, gör det knappt själv när jag läser...

Sedan blir det skillnad i ofjädrad vikt och gyroverkan och.... och.... :shock:

Du får väl testa, Lasse, om du har ett 19 och ett 18 framhjul är det ju ganska lätt att byta!
 

camenius

Well-known member
skratt, jag fattar... tack... hade väl inte väntat att någon skulle komma med "det stora avslöjandet" men vore kul att veta varför fabriken varierade lite.
 

AndersA

Member
Troligtvis berodde det på vilka fälgar som var billigast i inköp när det var dags att förnya lagret på fabriken.........
 

Nortti

Member
Kör med Triumph nav och Commando skivrbomsgaffel, för närvarande.

126_TriumpBroms_1.jpg


Har en nyrenoverad Norton trumbromsgaffel och dubbelnockat nav liggande (sedan många år). Skulle bara behöva ekra upp navet på en fälg...

Nu undrar jag vad ni tycker, skall jag använda "orginalfälg" eller skall ja ta en Alu med hög kant?
Tyvärr har jag endast en WM3:a i 19", WM2:eek:r har jag en drös men då endast i 18" !?

Ska jag använda orginal så måste jag köpa ny eller chroma om, är det lönt att chroma om?
 
Top