Hur ska ett sidostöd se ut?

tr5

New member
Commando 71.

Sen jag bytte till långa styva stötdämpare/fjädrar bak och nya progressiva fjädrar fram blev hojen så hög att sidostödet inte når ner till marken :lol:

När cykeln står på sidostödet lutar den så mycket att den nästan ramlar av sig själv. Med en välfylld tankväska och dito sidoväskor bak var den faktiskt på väg...

"Bussningen" som stödet sitter fast i ramen med är sliten så att man kan vicka stödet ett par cm. Det skall åtgärdas.
Men hur skall själva stödet se ut? Är detta stöd bockat eller såg de ut så här från början?

12_IMG_0003_1.jpg

tr5

New member
Tack.

Jag tyckte att jag inte kunde hitta några bilder. När jag kollade igen hittade jag en hos Norvil. Både den och din bild från eBay är väldigt lika mitt stöd så jag tror inte att det är böjt egentligen.
Det syns inga skador i färgen heller.
Jag får väl åtgärda det som går att åtgärda och sen fortsätta att parkera med omsorg :D

Peter!

Du får väl ha med dig en tegelsten i fickan att placera under stödet när du parkerar hojen. Kolla med Camenius, han plockade ju med sig några tegelstenar från den gamla Norton-fabriken på Bracebridge Street i Birmingham. Kanske någon av dem är till salu? :wink:

Lasse L

Administrator
Personal
20_std_komp_1.jpg

Så här ser mitt gamla stöd ut, det är nog original till en Commando Roadster -71.

Den lite brutala modifikationen på infästningen gjorde jag någon gång på 80-talet, då tog jag även bort pinnen till stoppgummit.

Förlängningen, som är till för att få tag på stödet med foten, var snyggt rundat när det satt på plats. På det nya stödet var den alldeles rak.

[/img]

tr5

New member
Lite fix med en ny bussning gjorde skillnad på rackligheten.
Huvudorsaken till att stödet "inte når ner" till marken visade sig vara att klacken på ramen är sliten så stödet går för långt fram när det fälls ut.