Hur moterar man oljertycksmätare?

AndersA

Member
Tycker att det vore käckt med en oljetrycksmätare. Har någon erfarenhet av att montera en dylik? Vilken mätare? Hur kopplar jag in den osv
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Tycker att det vore käckt med en oljetrycksmätare. Har någon erfarenhet av att montera en dylik? Vilken mätare? Hur kopplar jag in den osv
Att ansluta givaren vid slangen vid toppen, är ju en variant. Fast man får då byta ut banjo-nippeln till en dubbel banjonippel för vidarekoppling upp till en givare. Fast där är inte det riktiga trycket, men det funkar rätt tillförlitligt ändå.

Sen finns en annan variant, det är att montera en vanlig givare som sitter i gamla bilar (direkt i toppen på vänstersidan) Låt då tryckslangen till toppen monteras som vanligt på högersidan. Köp sedan en "vanlig" oljetrycksgivare och svarva bort befintlig M10*1 gänga på givaren, ner till diametern 7,92 mm (5/16") och slå sedan en gänga med 22 gänger / tum, då passar givaren i gängerna på toppen, och man slipper använda en ful adapter.

Svarva sedan en oring-ytterhylsa, (utnändigt 17, invändigt 13, och 2mm lång), den skall vara utvändigt om oringen och hålla den kvar så inte oringen sprängs ut. En passande oring här är 2,4 tjock och 8 i hålet och 12,8 utvändigt.

Skruva sedan dit givaren med oring och hylsa på högersidan.

PS Gängan heter 5/16"BSF och har 22g/tum.[/img]
 

AndersA

Member
Finns det något som gör att man inte kan använda en "vanlig" manometer som man drar via en omspunnen slang från en gren på oljeröret på toppen? Då slipper man ju givare?
AndersA
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Finns det något som gör att man inte kan använda en "vanlig" manometer som man drar via en omspunnen slang från en gren på oljeröret på toppen? Då slipper man ju givare?
AndersA

Nej, visst går det. Men tänk på att risken ökar för slangbrott, ju fler slangar man har. Jag vet en olyckshändelse på detta. Det slutade gott som tur va. Ett måste på trycksidan, är att alltid använda sig av ARMERAD slang. Den bör vara konstruerad för 10 - 20 Bar (1 - 2 MPa)
 

AndersA

Member
Fast det blir som engelska avloppsrör, man ser direkt när det spricker..Skämt åtsidå, är det ett "vedertaget" sätt att dra en slang på detta sättet?
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Fast det blir som engelska avloppsrör, man ser direkt när det spricker..Skämt åtsidå, är det ett "vedertaget" sätt att dra en slang på detta sättet?

Nja man kan naturligt vis även hämta oljetrycket direkt nere vid vevhuset, där oljeslangen skruvas dit med en banjonippel. Byt då ut denna nippel till en dubbel banjonippel, och dra den nya ARMERADE slangen vidare till din manometer/givare.
 

AndersA

Member
Fortsätter att undra om oljetryck; fungerar tryckregulatorn i motorn som en ren övertrycksventil eller har den en riktig regulatorfunktion? Om jag mäter trycket vid röret till vipparmssmörjningen var ligger då oljetrycket normalt?(på ett ungefär?

AA
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Fortsätter att undra om oljetryck; fungerar tryckregulatorn i motorn som en ren övertrycksventil eller har den en riktig regulatorfunktion? Om jag mäter trycket vid röret till vipparmssmörjningen var ligger då oljetrycket normalt?(på ett ungefär?

AA

Alla Commandos har det "verkliga oljetrycket" upp till toppen till skillnad mot äldre parallelltvinnar från Norton, de hade returen från regulatorn upp till toppen, det duger iosf. Hur som helst, Commandonas oljetryck via röret/slangen ger ju ett tryckfall som gör att det man mäter vi toppen kanske är nåt kilo mindre, eller ännu mindre. Det beror på hur mycket flödet är uppe i toppen. Där finns vipperna, och de kan läcka. Det går att hålslipa vipperna samt göra nya sätthärdade inslipade (mtrl. 2511 överdimensionsaxlar). Toppen måste samtidigt stegbrotschas, det är ett hundgöra, men sen blir det inga mer svarta moln :oops: efter en.
Om man mäter oljetrycket nere vid slanguttaget så blir rätt tryck uppmätt, men bara en kort stund för toppen har ju ingen smörjning då (fast 2-3 minuter klarar den sig)
 

AndersA

Member
Har nu monterat en manometer via en dubbel banjo från uttaget till vipparmssmörjningen. Där ligger trycket på ca 1bar. Motorn är en 650. Är detta ett rimligt värde för en sådan motor eller skall jag börja riva med tryckreg och oljepump?

AndersA
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Har nu monterat en manometer via en dubbel banjo från uttaget till vipparmssmörjningen. Där ligger trycket på ca 1bar. Motorn är en 650. Är detta ett rimligt värde för en sådan motor eller skall jag börja riva med tryckreg och oljepump?

AndersA

Du får Beskriva mer exakt hur mätningen är utförd, vilket varvtal hade du hur grov är slangen, är toppen renoverad nyligen, gör testet både varm och kall motor, och jämför resultaten. En bra test är att ta bort matningen upp till toppen och montera manometern där nere i stället. Då får du det verkliga trycket.
 

bäckis

New member
Tord Ahlin skrev:
AndersA skrev:
Finns det något som gör att man inte kan använda en "vanlig" manometer som man drar via en omspunnen slang från en gren på oljeröret på toppen? Då slipper man ju givare?
AndersA

Nej, visst går det. Men tänk på att risken ökar för slangbrott, ju fler slangar man har. Jag vet en olyckshändelse på detta. Det slutade gott som tur va. Ett måste på trycksidan, är att alltid använda sig av ARMERAD slang. Den bör vara konstruerad för 10 - 20 Bar (1 - 2 MPa)

Touringbutiken har stålomspunna bromsslangar + adapters (fabrikat venhill). Om de tål olja vet jag inte, men det du kan säkert få svar på om du ringer.tel 0241-793950.
 

Tord Ahlin

Administrator
Det farliga med stålomspunna slangar är att man inte ser när slangen blir gammal. Förresten Anders, hur får man en sån där skojjig hoppande "avatar" , är det en vanlig Giffare?
 

AndersA

Member
Det är en animerad gif jag snott och redigerat litegrann...Vissa killar blir aldrig äldre än 13 år mentalt, jag är en av dem :wink:

Om slangar: Slangservice i Uppsala är guld att ha att göra med när det gäller slang. De tex kapar och pressar kopplingar på stålspunnen slang från 1,8mm och uppåt bara de får en skaplig skiss på hur det skall se ut. Även värmetålig slang att ha till förgasaranslutning finns på lager.
 

Per G

New member
Nu har jag gjort den variant som Tord föreslog i början av denna tråd.

Sitter en oljetryckskontakt (från Opel tror jag) på vänstersidan och varningslampan har jag satt i lykthuset där jag tagit bort vippströmsställaren och satt lampan i det hålet.

Vippaxeln har Torsten borrat upp, och jag har nu bara en tryckslang kvar (den tvärs över toppen är borta) och det är den som går nerifrån pumpen och upp till högersidan på toppen.

Känns som en bra variant, endast en tryckslang kvar och enkel tryckkontakt + varningslampa. Inget som kostar några stora pengar och ett enkelt system utan en massa tryckslangar och dyra mätare.
Går väl att göra med en annan elgivare och mätare för den som vill ha det istället för varningslampa.

/Per
 

Per G

New member
Tänkte att det var på sin plats med litet bilder.

78_enkelslang_1.jpg

Här ser vi nya tryckslangen som går upp mellan förgasarna och upp till höger sida av toppen (ingen slang över till vänster sida)



78_oljetryckskontakt_1.jpg

Här sitter oljetryckskontakten ansluten där tryckslangen brukar sitta.



78_redOilPressure_1.jpg

Här sitter oljetryckslampan i hålet där strömrytaren normalt sitter

/Per
 

Per G

New member
Testade oljetryckskontakten för att se att det funkar.
Med riktigt varm olja så drog jag ner tomgången, någonstans under 300 varv (vet inte hur rätt varvräknaren visar) och när motorn var på vippen att stanna så blinkade lampan till vilket innebär under halvkilot i oljetryck.
Den har aldrig blinkat vid normal tomgång inte ens efter en riktigt rask tur på motorvägen.

/Per
 

Micke Moos

New member
Kul grejj att borra ur vippaxel för att få oljetryck och slippa en oljeslang. På så vis minskar man läckagerisken. Jo alla ledningar ger uppenbara risker till läckage. I synnerhet de yttre läckagen är till stor fara om oljan tar slut. En annan fundering om man vill ha oljetrycksmätare. Hunkojjorna hadde Smithsmätare, kan det bli snyggare? Uan elanslutningar. Drevs med tunn kopparrrör för kraftpåverkan. Det kan vara intressant att mäta tryck på oljan när motorn starats upp. När den är kall. När motorn och oljan har blivit varm. Vid olika varvartal. För att testa. Efter att provåkt kan det demonteras.

Killen med hoj som blir ansatt på fordonsbesiktningen av personal. Vad är det där för olja som är blött undertill, var kommer det ifrån? Grabben tar fingret och stryker av lite luktar, sniffar och känner av. Gnider mellan fingrarna. Sluter ögonen öppnar munen lite och luktar igen. Säger därefter. Den kommer från Kuwait, utan tvekan är det från Kuwait, södra delen. Den är helt nötig, fruktig med inslag av björnbär russin och choklad. Stor syra, med full mognad på fat efter raffinering.

Hej.
 
Top