Hjulen i linje?

Per G

New member
Funderar på hur man får fram- och bakhjul i linje, eller ska dom ens vara i linje på en Commando?
Kollar man i Haynes boken så skriver dom att man ska kolla att hjulen är i linje med varandra.

Tar man en planka eller dyligt och lägger längs med sidan på fram- och bakhjulet så kan man ju justera vinkeln på bakhjulet så att det blir rakt men betyder det att det blir rätt då?
I Haynes boken visar dom en bild där hjulen har olika offset men det står inte hur man fixar till det. Någon som har bra koll på hur det ska vara?

/Per
 

krister

Member
Hej
jag har ingen järnkoll men om skimmsningen av gummiupphängningen är helt fel så borde det kanske påverka spårningen , hjulen ligger lite offset för att få tyngpunkten i centrum av cyckeln, det bör väl gå att triangelmäta för att kolla att bakhjulet ligger rätt i förhållande till framhjulet och på så vis kolla att skimmsningen är rätt , det här är lite tunnt faktamässigt så det kanske finns fler därute som kan fylla på med egna erfarenheter
Varma hälsningar Krister
 

Per G

New member
Det skrivs en del om att Commando med skivbroms vill dra till vänster om man har bromsoket på höger sida och att det var därför som det flyttades över till höger på MK3 modellen.

Men min cykel drar något till höger men jag undrar om det inte har mera att göra med hjulens position?

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Tja de är väl bara och ligga på marken aq 4 - 5 meter bakom hojen, och kolla sidorna på båda däckena. Man få be nån polare sätta sig på cykeln och vrida styret tills framdäcket inte syns längre, eller om man hellre ska yttrycka sig : tills bakdäcket helt skymmer framdäcket. Jag brukar kunna bota problemet på det sättet, dock måste man ha falkögon och verkligen kunna flukta in sidorna på framochbakdäckena. Hmm , kanske nån annan kan förklara detta bättre. Ars jag kastar in en paint-bild vet ja,
4_namnls_1.jpg


Mja snyggt blev det inte, snubben med rött hår och blåa ögon ligger och tokstirrar efter ett bakdäck som spårar, och spårar gör det!! Nu ser man på bilden att vänster 7/16 mutter skall dras åt ett par varv minst. När man inte längre kan urskilja nån bakdäcks-spårning, ja då duger det. Fast under hela operationen måste "polaren på hojjen" ombedas vrida framhjulet för att kompensera det aktuella spårningen. Ars igen,, detta går ju inte och förklara med ord. Jag googlade runt lite , och det bästa jag hittade var detta http://www.wccc.se/mcb_instrukt.pdf ,,sidan 7
 

Per G

New member
Hej Tord, instruktionen för moped beskriver det som jag tänkte mig att göra det dvs med en linjal/planka. Borde funka bra, sedan kan man ju titta bakifrån för att se att hjulen ligger i linje.

Ett annat sätt att göra det på skulle kunna vara att hälla ut mjöl eller något annat på marken/golvet och sedan rulla cykeln över "mjölet" och se om båda hjulen går i samma spår, kan ju dessutom göras utan medhjälpare.

/Per
 

tr5

New member
"Brädmetoden" funkar utan medhjälpare om brädan inte är för tung. Fyrkantsrör i aluminium t. ex.
Ställ hojen på sidostödet eller luta den mot något. Fäst brädan mot bakhjulet med en eller två snabbtvingar. Sen är det bara att mäta och muttra.

15754d1203978753t-tving-fran-biltema-tving-billig.jpg
 

Kim

Administrator
Det blir nog inte så mycket bättre om man använder laserpass då fram och bakhjul oftast är olika breda!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag tänkte mig att man ordnar en rätskiva som läggs på bakfälgen, på den lägger man sen laserpasset. Sen flyttar man från sida till sida, mäter in emot framfälgen och justerar tills det blir lika på båda sidor. Borde väl bli rätt nära då, eller tänker jag fel?
/Magnus
 

Tord Ahlin

Administrator
Magnus Jönsson skrev:
Jag tänkte mig att man ordnar en rätskiva som läggs på bakfälgen, på den lägger man sen laserpasset. Sen flyttar man från sida till sida, mäter in emot framfälgen och justerar tills det blir lika på båda sidor. Borde väl bli rätt nära då, eller tänker jag fel?
/Magnus
Jorå, det blir skitbra, bara man vrider brädan så samma 21mm-kant pekar in mot cykeln då inmätningen är görs på andra sidan. ,, då får man bort det krokiga brädfelet på köpet också.
 

Per G

New member
Ok, det borde ju funka. Dra en tråd ett helt varv runt cykeln/hjulen..
Då ser man ju vinkelfel och ev fel i offset. Verkar enkelt nog att kunna fungera :D

Fattar fortfarande inte hur man fixar till ett "fel" i offset?
Tror dessutom att Commandon är byggd med ett medvetet "fel" i offset.

Hur som helst, efter att jag plockat dit mitt Dave Taylor istället för det gamla övre motorfästet så lutar inte bakhjulet längre och sedan justerade jag vinkeln på bakhjulet med Tord's "ligga-och-titta" metod och efter detta så går ju cykeln som på räls :) :)

/Per
 

AndersA

Member
</besserwisser mode on/>

Egentligen är det två system som skall linjera, dels fram- och bakhjul men också samtidigt bägge kedjedreven. När dreven är i linje är det inte säkert att bakhjulet är centrerat i ramens längsled. På brittiskt sätt att resonera betyder det att man fixar detta genom att ekra hjulet så att nav och fälg inte linjerar -dvs "offset"

</besserwisser mode off/>
 
Top