Hjälp.

Bosse G

New member
Hej Nortonvänner.
Håller på med min Commando 750 S -69.
Har satt dit motor och växellåda, koppling och stator mm. på plats .
Skulle kicka runt motorn, för att ställa in kedjor, och ventiler, men det gick bara att kicka lite,
sen var det stopp.
Vet inte vad felet är, blir så ledsen på det här.
Finns det någon i klubben som kan fixa det här, givetvis mot betalning, bor i Motala Östergötland.
Ha en trevlig sommar.
Med vänlig hälsning.
Bosse G.
 

Kim

Administrator
Har du ställt kammen rätt? Kolla om det är någon ventil som är nertryckt samt med en penna kollar du i tändstiftshålen om kolvarna är i topp.
 

Bosse G

New member
Kim skrev:
Har du ställt kammen rätt? Kolla om det är någon ventil som är nertryckt samt med en penna kollar du i tändstiftshålen om kolvarna är i topp.
Hej Kim.
Tack för ditt svar.
Kammen rätt, menar du då om dreven till kedjan står rätt med körslagen, dom står rätt i såfall.
Om det är en ventil nertryckt, vad gör jag då ?
Kolvarna verkar vara i topp.
Har följt instruktionsböcker, och kollat bilder på nätet, allt står ju på engelska , och det är man ju inte så säker på.
Har ju inte mekat så mycket, men man blir ju så besviken när det inte funkar.
Får ej hellre i någon växel.
Mvh . Bosse G.
 

Kim

Administrator
Du måste kolla hur ventiltryckarna står, om någon av dom trycker ner en ventil, det ska den inte om kolvarna är i topp nämligen och det kan vara det som tar stopp. Kicka inte motorcykeln förrens du är helt säker på att så inte är fallet!
 

Bosse G

New member
Kim skrev:
Du måste kolla hur ventiltryckarna står, om någon av dom trycker ner en ventil, det ska den inte om kolvarna är i topp nämligen och det kan vara det som tar stopp. Kicka inte motorcykeln förrens du är helt säker på att så inte är fallet!
Hej Kim.
Jo, en avgasventil trycker, vad gör jag?
När jag skruva dit toppen, så planade den ej med cylindern, enligt Basmotor, va det så för att en ventil alltid trycker.
Är det rätt?
Bosse G.
 

Kim

Administrator
Nej ventilerna Är inte alltid nedtryckta, det finns ju läge på motorn när alla ventiler är stängda! Backa motorn och se om du kommer till läget när ventilerna är helt stängd och i vilket läge står kolvarna då?
 

Bosse G

New member
Kim skrev:
Nej ventilerna Är inte alltid nedtryckta, det finns ju läge på motorn när alla ventiler är stängda! Backa motorn och se om du kommer till läget när ventilerna är helt stängd och i vilket läge står kolvarna då?
Hej Kim.
Går bara att backa 5mm.
Kan en stång hoppat ur sitt läge?
 

Lasse L

Administrator
Personal
Hej, det låter som om någon stötstång inte är i sätet. Ett tips vid montering kan vara att öppna vipporna med gummiband som på bilden.

topp.JPG

Hoppas det ordnar sig. Det är lätt gjort att stötstängerna hamnar fel. Har själv lyckats starta en Dominator på en cylinder med en stötstång fel. Kostade en stötstång.

Hälsningar Lasse L
 

Kim

Administrator
Kolla in i toppen med en lampa och titta om dom sitter i sina skålar där. Jag brukar montera ihop topp och cylinder innan jag monterar det på cykeln, då kan man göra just så som Lasse visat med gummisnoddar när man skruvar på paketet på motorn, det var ett bra tips som jag själv inte har tänkt på! :D

Det är förmodligen ett av två möjliga fel.

Antingen är motorn felnollad(kamläge i förhållande till vevaxel.
Eller så har en stötstång hoppat snett.

Båda borde resultera i att en ventil krockar med kolvtopp på ena sidan.
 

Bosse G

New member
Lasse L skrev:
Hej, det låter som om någon stötstång inte är i sätet. Ett tips vid montering kan vara att öppna vipporna med gummiband som på bilden.



Hoppas det ordnar sig. Det är lätt gjort att stötstängerna hamnar fel. Har själv lyckats starta en Dominator på en cylinder med en stötstång fel. Kostade en stötstång.

Hälsningar Lasse L
Smart Lasse.
Ska lossa toppen igen, och kolla, sen provar jag med
gummibanden.
Tack Lasse.
Hälsningar Bosse G.
 

Bosse G

New member
Kim skrev:
Kolla in i toppen med en lampa och titta om dom sitter i sina skålar där. Jag brukar montera ihop topp och cylinder innan jag monterar det på cykeln, då kan man göra just så som Lasse visat med gummisnoddar när man skruvar på paketet på motorn, det var ett bra tips som jag själv inte har tänkt på! :D

Det är förmodligen ett av två möjliga fel.

Antingen är motorn felnollad(kamläge i förhållande till vevaxel.
Eller så har en stötstång hoppat snett.

Båda borde resultera i att en ventil krockar med kolvtopp på ena sidan.
Kollar upp det Kim .
Tusen tack för hjälpen.
Återkommer om det strular.
Hälsningar Bosse G .
 
Top