Hjälp att skruva ihop min Norton Atlas-62.

Norton atlas 62

New member
Hej alla Nortonfantaster.

För några år sedan gick min kära far bort, kvar lämnade han en Norton Atlas efter sig som nu är i min ägo. Då jag inte är någon fantast ÄNNU, så har jag dessvärre inte kunskap att skruva ihop denna skönhet. Därför har jag nu tänkt och kolla om det är någon som har tips om någon som kan och vill skruva ihop detta åt mig.

Det är säkert någon kunnig person som har tips och råd att ge mig hur jag ska gå tillväga för att få till mina önskemål.

Jag börjar med att fråga är det någon som vet någon/några som har stor kunskap att hjälpa mig att skruva ihop skönheten?

Fråga nummer två är, hur mycket bör jag vara beredd på att lägga ut för att få den körduglig?
 

Norton atlas 62

New member
Inte så bra skick. Den har stått still i ca 30 år. Pappa la ner motorcyklandet när han fick mig och syrran. och så har den vart isärplockad sedan dess för att han inte skulle få tillbaka suget.

Jag har hört med många som säger att det är en kanonfin cykel men det är synd att han inte bevarade den bättre. Men alla delar skall finnas, någon enstaka sak ska dock vara trasig vilket också bidrog till att han monterade ner cykeln.
 

Kim

Administrator
Jag skulle helt klart skicka motor och låda komplett till någon med nödig kännedom, resten tror jag att du löser med tips och hjälp från forumet.
 

AndersA

Member
Känns det som om du har intresse kan du mycket väl fixa det själv, det handlar ju om 40-talsteknologi, fixar man en moppe bör man klara en Atlas!

Några förslag i så fall:

gå med i klubben(om du inte redan är det!)

Skaffa reservdelskatalog med skisser och artikelnummer och en verkstadshandbok. -kontakta Tord Ahlin du hittar det på annan plats här på hemsidan

Köp engelska nortonklubbens dvd:er -2st- med Mick Hemmings som river och bygger motor och växellåda. Bägge ger toppentips och man får handgripligen se hur momenten går till. (eller bara slötitta på en söndageftermiddag i tvsoffan...)

Gödsla detta forum med frågor, det går att få svar på och tips på det mesta och inga frågor är dumma!!
 

Norton atlas 62

New member
Jag har inte gjort något ännu. Jag vet att jag är lite slö men jag funderar på att ta tag i det inom kort. så rådet är alltså att skicka motorn och försöka göra allt det andra själv?

Jag försöker hitta någon som kan och är väldigt villig att skruva men jag ska fundera på om jag kanske ska göra det själv.

Dock, känner Ni någon som känner stort intresse att skruva kan Ni väl höra av Er.
 

Norton atlas 62

New member
Här kommer en bild.


218_NORTON_1.jpg
 

Micke Moos

New member
Hej blivande Mariestadknutte.

Oj vilken spännande historia.
Med bilden och berättaröst av Hans Villius,,

Eftersom det är från din far. Klargör med alla intressenter i dödsboet, syskon och andra släktingar. Det har hänt, flera år efteråt kan det komma syrligheter som infekterar släktskap. Lägger du ner oerhört mycket energi som inte syns och efteråt kommer farande på fars gammla hoj kan det komma missundsamhet. (Jag har erfarenhet på nära håll av annat.)

Vad vill du själv?
En rekomendation gå med i märkesklubben. Sök efter klubbmedlemar i närheten med likartad maskin. Kontakta någon och informera dig om vad det är för maskin. De kan visa hur den fungerar, låter, uppför sig och vad som krävs av ägare. Gammla maskiner är mer som husdjur. Man får lyssna, känna, lukta. De är inte rummsrena, kanske inte lyder alla gånger.
De är inga moderna industriprodukter. Men tack vare det att de inte innehåller känslig elektronik. Det går.

Fortfarande intresserad? Tidsaspekt för att få den fungerande, kostnad.
Hör med fler som gjort likadant. Allt som lämnas bort, andra skall hjälpa med att åtgärda, kostar. Delar till denna maskin handlar man inte på Biltema.

Ta det varligt med prylarna. Visst ser skruv/mutter stora ut och inger förtroende. Är man van att skruva på moderna grejjer så kan man bli ledsen. Materialen kan uppvisa förvånande mjukhet mot moderna stålkvaliteter. Gängorna är ett lika stort mysterie som himlakropparnas rörelse på himlavalvet. Blanda ALDRIG mot annat som nästan passar. Fotodokumetera din egen maskin och delar. Även om du kan ta foto på andras att jämföra med. Det kan vara värt att mejla vid behov för att fråga eller beställa delar.

Det är en kurlturgärning att få den att fungera. Kunde din far hålla den i körbart skick går det alldeles säkert bra för dig med. Med god vilja.
Du har dessutom kommit in i en kurlturrörelse som bara blir ett större
växande fenomen. Hoppas innerligt att du får till grejjerna. Det är en superbike av sin tid innan begreppet fanns.


Lycka till och informera om hur det går.
Mikael
 

camenius

Well-known member
Är det originallacken? Antar att det inte är det, eftersom mätarna också är blå. Har faktiskt aldrig hört talas om blå Atlas, men man vet ju aldrig.
Är det en Manxman (60-61) eftersom den är så tidig som från -62? De var ju blå (men med röd dyna och superblå ram) och alla tidiga Atlas såldes till USA.
Intressant hoj!
 
Top