Hastighetsmätardrivningen

Per G

New member
Istället för en åktur i solskenet så blev det att riva drivningen till hastighetsmätaren :(

Har inte haft något problem med drivningen förut men noterade i slutet av förra säsongen att det ibland kom ut litet smörjmedel på baknavet så jag har haft litet koll på det.
Nu när jag åkte första turen för året så hade drivningen "tippat framåt" så jag pytsade i litet fett och det kändes ganska bra igen men hjulet snurrade inte lika lätt som det gjort förut så jag plockade ner grejorna.

Drivningen var mycket kärv och verkar ha gjort sitt. Kan inte se att den är renoveringsbar (finns i alla fall inga delar i partslistan) så det blev en beställning skickad till RGM.

Frågan är om det går att renovera den, någon som har provat?

/Per
 

Kim

Administrator
Tycker absolut du ska prata med Tord om detta, det är tydligen jättekänsligt när man skall montera detta så du kanske har gjort nåt tokigt? Vet att han pratade med mig om det där...
 

Magnus Jönsson

Administrator
jag tror inte de är renoveringsbara, bytte min mot en bättre begagnad för ca: 1000 mil sedan och den har funkat hittils, jag brukar smörja den ofta, minst var hundrade mil.
Firmor jag kollade med när den första pajade sa att de inte höll utan rekommenderade cykeldator istället, men det ska ju helst vara original :D
/Magnus
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det är väl inte helt ovanligt att själva huset är intryckt av hjulmuttern pga felmontering. Möjligen om man fick tag på ett dåligt hus med bra drev.

Har själv funderat på detta eftersom den äldre lite kantigare modellen är/har varit svår att få tag på.

Men jag tror som Magnus att det är omöjligt eller svårt att renovera dem.
 

Tord Ahlin

Administrator
Nix, jag har aldrig hört talas om nån som renoverar dem. Jag tänkte ge mig på detta för några år sen, startade lite smått med yxa till ett kokillämne och en gnistelektrod, -Fast ärsh. Det finns nytt.

Själv demonterade jag av båda mätarna och drivning 1985, och har inte saknat dessa ateraljer, precis allt var trasigt, det kändes dyrt och laga dem då.
 

Per G

New member
Det var ingen synlig skada på drivningen och bakhjulet har alltid roterat lätt, kört drygt 200 mil sedan bakhjulet var isär för att få nya lager. Känner nog att jag plockat ihop det rätt, kollade både vad som satt där och jämförde detaljerna med partskatalogen, så förhoppningsvis beror det inte på en felmontering.

Ska vara extra noggrann och kolla ordentligt när jag monterar nya drivningen och den nya distansen som sitter i drivningen.
Skulle kunna vara den distansen som är sliten, detta skulle kunna ge onormal belastning på drivningen, ska jämföra med den nya när grejorna kommer.

Hälsningar,
Per
 

Kim

Administrator
Prata med Tord INNAN du monterar den nya drivningen så berättar han för dig hur du skall göra för att den inte skall gå sönder!!
 

Per G

New member
Har sett på annat håll att det går att ta isär dom och renovera drivningen.
Ska kolla vidare på det vid tillfälle men nu åker det på en ny i nästa vecka.

/Per
 

Per G

New member
Tord,
Vad har du för tricks kring monteringen av drivningen som du kan dela med dig av till klubbens medlemmar?

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Tryck drivhuset uppåt lite försiktigt när hjulaxeln dras åt. Tryck in en mejsen i vinkeldrevet (vireuttaget) efteråt, och känn av ett flankspel. Finns inget flankspel, så gör om hela proceduren, men tryck då lösare. Det är nog oftast det alldelet för stora spel som knäcker grejjerna, och förstås att inte smörja regelbundet.
 

Peter

Member
Jag renoverade min hastighetsmätardrivning. Eller rättare sagt, i grejerna som följde med hojen hittade jag orginaldrivningen som är mycket snyggare med logga och tillverkningsort i gjutgodset och den ville jag naturligtvis ha dit. Jag borrade upp nitarna som håller ihop huset och slipade försiktigt ned klämpunkterna vid vajeruttaget. Då får man isär allt samt kan försiktigt knacka ur den lättrade mässingspluggen son vajern skruvas fast i, lättrad för at inte rotera i godset. Jag köpte en ny drivning eftersom delarna inte går att köpa lösa och satte in i det gamla huset och nitarna ersattes av liten spårskruv och mutter i mässing. Nu är hojen en detalj rikare och jag kan plocka ner allt för rengöring och uppsmörjning när jag vill. Pilljobb men kul.
 

Per G

New member
Bra jobbat grabbar! Nu vet klubbens medlemmar hur den ska monteras för att hålla längre och även hur man kan renovera den om man vill behålla original stuket.

/Per
 
Top