Handtvätt

Per G

New member
Inte direkt en teknisk diskussion men något man behöver efter att ha mekat klart.

Har ni några bra sätt att bli ren efter en rejäl stund i garaget?

Jag har börjat med (när jag kommer ihåg det) att smörja in händerna kvällen innan det ska skruvas. Använder då en riktigt fet fotkräm och när jag har använt den så räcker det med vanlig tvål för att bli ren.
Annars så brukar jag gå på med Yes diskmedel.

/Per

Tord Ahlin

Administrator
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=1652&deptid=49

Blanda en del cellulosaförtunning och fyra delar såpa/handrengöring, häll i finsand sen blir man ren så knappt naglarna är kvar :) ,, denna sörja skall ej tvålas någon längre stund, kanske 45 sekunder. Det behövs bara en halv deciliter av sörjan, så den blir dryg i längden.

Magnus Jönsson

Administrator
jag fick några provförpackningar av nåt nytt som heter "permatex fast orange", som funkade bra. Annars finns en gammal miljövänlig produkt som heter "galltvål" som oxå funkar men som kan vara svår att få tag i.
För riktigt svåra fall har jag en spann, ärvd av tidigare generationer som löser det mesta, dock säkert inte helt miljövänligt :wink: .
/Magnus

tr5

New member
Ett par smidiga mekanikerhandskar spar in mycket rengöringsmedel. Man kan göra mycket mer med handskar på än man först tror.
För det som inte kan göras med handskar använder jag Pers metod med nån slags handkräm. Är huden redan mättad tar den inte in så mycket skit. Är man däremot torr i skinnet så att det frasar sätter sig skiten direkt, man får gnugga som tusan alt. använda lösningsmedel som man blir ännu torrare av o.s.v, o.s.v.
Har man nu ändå blivit riktigt svart kan man tvätta sig med olja :shock:
Lika löser lika och matolja är förvånansvärt bra när man är oljig om händerna. Den tar inte allt så tvålen eller diskmedlet får ändå ta det sista.
Sen efter tvätten är det handkräm igen.

Det verkar kanske lite fjolligt med handskar, handkräm och sånt. Men när min far som var bilmekaniker, knappt 50 år gammal, drabbades av leukemi som han rätt snart dog av satte vi det i samband bl.a. med oljor och lösningsmedel som tas upp via huden.
Efter det slutade jag att stå och blaska med händerna i lösningsmedel

Tord Ahlin

Administrator
håller absolut med föregående talare! Det är förnuftigt, inte fjolligt. Jag använder diskhandskar när jag micklar med concentrikerna! Bensinen sugs direkt in i blodet, för att några minuter senare passera levern ,Uschhh

Per G

New member
JAg har aldrig hittat några handskar som funkar för mig. Antingen pajar dom eller så är dom så klumpiga att det inte går att skruva med dom på sig. Någon som har förslag på några handskar som funkar bra??

/Per

Tord Ahlin

Administrator
Vanliga diskhanskar finns ju i några storlekar, och det är klart de pajjar. Men nog håller de ett par förgasardemonteringar allt! Sen kan de ju få gå sönder, de kostar väl inte mer än nån tia.

Kim

Administrator
Jag brukar använda Lordin Handwashpaste efter jobbet, vet ej var man får tag på, jobbet skickar mina till mig.. :D

tr5

New member
Per G skrev:
JAg har aldrig hittat några handskar som funkar för mig. Antingen pajar dom eller så är dom så klumpiga att det inte går att skruva med dom på sig. Någon som har förslag på några handskar som funkar bra??

/Per

Jag hittade en handske som känns bra. Det återstår förstås att testa den och se hur länge den håller.
Att den sen heter "Ninja" kan förstås vara ett problem för en anglofil :lol:
Den ser ut ungefär så här, fast modellen jag köpte är svart och lite tunnare/smidigare än vad den på bilden verkar vara.
12_ninja_rod_s_1.jpg

http://www.jmuppland.se/hand.htm

Stefan

New member
Det absolut bästa som finns år handpastan renolätt, tillverkas i någon lada i Motalatrakten. Jag jobbar själv mer entreprenadmaskiner och dieselmotorer och har använt den flera gånger om dagen i tjugo år. Har provat nästan allt annat, men inte hittat något lika bra. Man kan ringa och beställa, vet inte hur små beställningar dom tar emot, vi brukar köpa femtio burkar åt gången, räcker i ca ett år för oss fyra i verkstaden

http://www.toffelgrossisten.se

tr5

New member
tr5 skrev:
Jag hittade en handske som känns bra. Det återstår förstås att testa den och se hur länge den håller.

Den heter Ninja X 651
http://www.inno.se/kampanjer/dokument/Handskar-081231.pdf

igår blev det heldagstest av handskarna. Lyfta ur motor och växellåda samt ta loss framgaffeln på Trajan. Ja, demontera det mesta faktiskt. Hojen är så gott som ramren nu. Det var både grov- och fin-mek.

Plus:
Det gick att hantera riktigt små grejer som skruvarna i strömställare med handskarna på.
Trots mycket fingerskruvande på grova muttrar märktes inget slitage på tumme/pekfinger.
Minus:
Delen som inte är gummerad är gjord av stickad nylon, så det är lite känsla av att dra på sig damstrumpor på händerna :shock:

Micke Moos

New member
Några tips att få händerna rena.

Jag använder det själv när jag skruvat på bil. Även min morfar och farsgubben använde sig utav.

Kaffesump. Kaffe, är basiskt och löser oljor och fetter. Dessutom grovrengör det. Kan nöta på huden, men det känner man nog själv. Ta nytt kaffesum, möglar om man sparar det mer än några dygn. Se det som en förmån, skruva, rengöra händerna och dricka kaffe.
Såpa. Basiskt, löser oljor och fetter.
Baser tar på huden, men det är inte skonsamt med smuts heller.
Matolja. Fett löser fett. Är skonsamt för huden och går att efteråt tvätta med tvål (såpa).

Några gånger när jag varit inkletad med svart fett/klet från bilreparationer har jag i förtvivlan använt ren motorolja. Vilket jag avråder ifrån, det är inte bra att få in i huden. (Men det är effektivt).

Framför allt, det finns i de flesta hem, billigt. Kanske inget för proffs, men testa.

Det är bra om man gnor in händerna med handsalva/handkräm före jobbet.

Var rädda om er.

Mikael

camenius

Well-known member
Har också svårt med handskar.

Fram till i våras använde jag flytande tvättmedel, men lovade att sluta eftersom det är svårt att inte ta i förpackningen utan att lämna stora svarta fingeravtryck på den. ...och egen till mig i garaget, köpte vi aldrig.

Lösningen blev Biltemas Hand Care, handrengöring, vilket funkat över förväntan. Känns som tandkräm. Finns i två storlekar.

Nortti

Member
Vanligt smör eller t.o.m. bregott har ju fungerat hitintills, lite tvål efter så slinter inte saker ur händerna ...

Kim

Administrator
Nu använder jag Super Plum, är som en flytande tvål men trögare och med kulor i, fungerar riktigt bra.

Har även någon flytande handske som jag fick av en polare som luktar björnklister, nån tysk smörja som han får av sitt jobb.

Mvh Kim

A

Anonymous

Guest
Rapsolja eller annan billig matolja är kanon och miljövänligt. Nagelborsten ska vara med naturfiber, de är effektivare, mindre "riviga" och håller längre. Om man vill undvika en familjekonflikt köper man en egen flaska. Även om man tvättar ordentligt med tvål efteråt så blir händerna lena som en babyrumpa.

Henrik

Magnus Jönsson

Administrator
Har provat med matolja ett par gånger nu å det funkar riktigt bra :D
Ta några droppar i handen och gno runt lite, torka av med lite hushållspapper, tvål o vatten därefter och det är rent :shock: , och handkrämen får man på köpet.
/Magnus

krister

Member
Hej
Lite historia från början av förra seklet ,av min mormor fick jag tipset att smörja in händerna med ister innan jag började mecka med moppen för det hade min morfar gjort varje morgon innan han gav sig av till varvet i Gävle
Krister

Tord Ahlin

Administrator
Tänkte skaka liv i denna gamla tråd igen.

1 del Lacknafta
1 del Cellulosaförtunning
3 delar Grönsåpa

Lite finsandtill lagom konsistens, ABSOLUT det ultimata tvättmedlet.