Hagon bakdämpare

Per G

New member
Hejsan! Jag har kört en hel del mil med Hagon dämpare inköpta från Norvil. Tycker att dom har fungerat helt OK (men funderar fortfarande på om jag kan renovera mina gamla Koni).
Tänkte jag skulle testa litet hårdare inställning och plockade fram den medföljande haknyckel. Det sitter uttag för haknyckeln men hur i tusan ser man vilken inställning man får??
Det finns ju inga fasta "steg" som det gör på andra dämpare jag har haft.

/Per

Nortti

Member
Kaske lite "off topic" men är det lönt att beställa dom från England? Dvs. blir det billigare än att köpa dem i Sverige? Är det någon specialmodell?

Per G

New member
Köpte mina från Norvil, kostar idag 106 GBP + VAT = cirka 1.450 kronor, sedan tillkommer frakt. Nu är Norvil ganska dyra och det finns billigare ställen att handla på.
Min uppfattning är att det nästan alltid blir billigare att handla från England. Exempelvis så bäställde jag en layshaft och litet andra grejor från RGM. Beställde i måndags och idag torsdag låg grejorna i brevlådan :D
En layshaft kostade 650 spänn och i Sverige 1.450. Frakten blev cirka 160 kronor, dvs mycket billigare.

/Per

Per G

New member
Pratade med en annan klubbmedlem som har Hagon dämpare men inte heller han visste hur justeringen fungerade.
Provade tidigare med den medföljande nyckeln men tyckte att det kändes stumt men sen fick jag ett tips att dra medurs (sett uppifrån) och då funkade det :)
Kammen med de 3 lägena sitter invändigt i nedre "plattformen" och det behövs en vridning på ungefär ett kvarts varv mellan respektive läge. Dämparen är i det mjukaste läget vid leverans och det känns tydligt när dämparen kommer i respektive läge.

/Per

Bengt_L

New member
Hej !

Jag har kört med Hagondämpare ett antal år och är nöjd med dem.
Normalt kör jag med mjukaste läget som jag tycker passar till solokörning.
Mittenläget kan det bli med viss packning på cykeln, och hårdaste läget tar jag till när jag skjutsar vuxna passagerare.
Jag brukar kontrollera att båda dämparna står lika,det har hänt mig att det skiljt ett snäpp!!

Bengt_L