Hej
En frågeställning som jag börjat undra på vilket som är rätt tändpunkt för en gammal hoj ,det är mycket som ändrat sig sedan Nortonfabriken testade fram tändkurva och tändpunkt , Bensinen har fått en annan samansättning som kanske påverkar tändförloppet även oljan har fått ett par ansiktslyftningar som kanske påverkar, jag tänker då på oljans förmåga att blanda sig med bensin som i sin tur ändrar flamhastigheten ,sedan har vi alla "nya" tändsystem med olika tider för gnistlängd och gnisthastighet .
Om jag förstått det hela rätt så måste man ha en bromsbänk för att prova olika tändpunkter och värmetal för att se maxeffekt och vridmoment på papper .
Jag har provat flera olika tändpunkter och det mest extrema var 40 grader före ÖD men gen går lika bra på 28 grader men med den skillnaden att när den blvit riktigt varm så tenderar den att spika ,så vad göra höja tändningen eller skifta stift från NGK 6 till värmetal 7 ,det hela är en baggis med bromsbänk men utan är det lite knivigare att hitta bäst tändpunkt och rätt värmetal
Är det någon annan som provat att på egen hand och hittat ett bra sätt att gå till väga :?:
Varma hälsningar Krister
En frågeställning som jag börjat undra på vilket som är rätt tändpunkt för en gammal hoj ,det är mycket som ändrat sig sedan Nortonfabriken testade fram tändkurva och tändpunkt , Bensinen har fått en annan samansättning som kanske påverkar tändförloppet även oljan har fått ett par ansiktslyftningar som kanske påverkar, jag tänker då på oljans förmåga att blanda sig med bensin som i sin tur ändrar flamhastigheten ,sedan har vi alla "nya" tändsystem med olika tider för gnistlängd och gnisthastighet .
Om jag förstått det hela rätt så måste man ha en bromsbänk för att prova olika tändpunkter och värmetal för att se maxeffekt och vridmoment på papper .
Jag har provat flera olika tändpunkter och det mest extrema var 40 grader före ÖD men gen går lika bra på 28 grader men med den skillnaden att när den blvit riktigt varm så tenderar den att spika ,så vad göra höja tändningen eller skifta stift från NGK 6 till värmetal 7 ,det hela är en baggis med bromsbänk men utan är det lite knivigare att hitta bäst tändpunkt och rätt värmetal
Är det någon annan som provat att på egen hand och hittat ett bra sätt att gå till väga :?:
Varma hälsningar Krister