Gnistrar över ena brytaren

Per G

New member
Jag har en del gnistbildning över ena brytaren men noll över den andra.

Från början var det på båda sidor men jag har rivit ner kondingbryggan och putsat upp den för att få god jordkontakt. Dessutom drog jag en extra jordsladd med anslutning på alla 3 kondingarna (ja jag har en extra konding som sitter mellan de 2 ordinarie kondingarna) och hela vägen bak till infästningen på likriktaren för att vara säker på bra jordning.
Efter detta så gnistrar det nu bara på ena brytaren.

Jag har testat med att koppla bort kondingarna och det gnistrar då mycket mera. Sedan har jag testat att flytta runt sladdarna så att respektive brytare har fått gå mot de olika kondingarna. Detta gav ingen skillnad så det borde inte ha med kondingarna att göra.

Har kollat spetsavståndet och det är OK och lika på båda sidor. Har putsat och tvättat kontakterna.

Kan det vara så att brytaren i sig är så slut att den inte fungerar?
Snål som man är så monterade jag inte dom flångnya Lucas brytarna jag fått tag på, kanske dags för det nu?

Hälsningar,
Per

Kim

Administrator
Tycker du ska slänga dit nya... Mina gnistrar lite också, Tord sa att dom borde bytas på min..

krister

Member
Hej
Det är kondingen som paralel kopplad skall ta hand om gnistrandet mellan brytarna ,en annan orsak kan vara att ytorna på brytarna är ojämna med någon upphöjning som orsakar "strömrusning"på en för liten yta ,det bästa är om hela ytan är i kontakt men det är nog lite väl optemistiskt att få ,men med en liten fil går det att få ganska plana ytor. Det lär att gå att avgöra om värdet på kondingen är korrekt genom att studera ytorna på brytarna om det blir en grop i de fasta delen eller den rörliga delen, men hur det förhåller sig kommer jag för närvarade inte i håg,

Krister

Tord Ahlin

Administrator
Jag röstar på at byta brytarn, Måste erkänna att jag åsså är en snålis. Jag pustade Polobrytarn för andra gången, och tyckte mig INTE se nån tendens att putsa bort det volframskikt som ligger ytterst på spetsen, men tusan, helt kort efter en kilometer så spottade bilskrället. Brytarspetsen var nere i järnrent material, så en ny brytare så gick biolen som en pärla igen.

Jäpp, jag har även brytare på min bil.,,, en polo från 1882

Kim

Administrator
Hehe.. där sa du ett sanningens ord.. Närå, bara skoja.. Joo, det är ju slitdelar.

Per G

New member
En ny brytare gjorde susen, hade nog putsat för många gånger på den gamla så den fick gå i pension nu.

/Per