Glapp axel i framhjulet

Per G

New member
Var klart lycklig när jag kunde skruva dit en nyfixad framgaffel och nu var det dags för framhjulet med nya lager men när jag testade hjulaxeln med framhjulet så var det ett klart glapp :x
Testade axeln i gamla lagren med samma resultat.
Inte så konstigt att det wobblade en del i somras (bussningarna i svingen var ju också trötta).

Kan verkligen inte begripa hur axeln kan slitas, testade på olika positioner på axeln men det glappar där också. Klart skumt?

Någon som vet vilket mått axeln ska vara?

/Per
 

Per G

New member
Måttmässigt så är lager ID 17.00 mm och en ny axel 16-945 - 16.950.
Den gamla axeln var 16,92-16,93 och det blev ett rejält glapp av det.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Men nog skall väl hjulaxeln ligga ett par hundingar under, engelsmännen har väl hållt sig till mm-standard. Tror jag. Skall kolla,,
 

Per G

New member
De mått jag hittade stämde med de jag mätte upp på de nya grejorna men nog tycker jag att 5 hundringar är i mesta laget och det känns ju ett litet glapp även med de nya grejorna (lager och spindel).

/Per
 

Per G

New member
Hade inte rikigt släppt det här med 5 hundringar spel med ny axel och häromdagen så såg jag en annons där det nämdes att original spelet i framaxeln är stort och att det finns att köpa axel med något större diameter och därmed mindre spel.

/Per
 

Robban

Member
Hej Per
Om du vill kan du testa ett gammalt trick. Lämna in axeln för elförzinkning och be dom lägga på bra med zink. (Det brukar kosta en vetelängd eller nån 50-lapp). Därefter sätter du upp axeln i svarven och putsar av lämplig mängd med hjälp av fint slip-papper. Slipa-prova, slipa-prova, slipa-prova tills du får nästan noll-glapp. Funkar kanon!!!!
Lycka till
Robban
 

Per G

New member
Hej Robban!
Verkar vara ett bra sätt, får sätta upp det på vinterns ska-göra-lista :D

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Oh, sorry. Glömde :oops: mja, detta med extra-zink tror jag också på. Jag har ofta fått tillbaks grejjer med massa zink på som behövs gnuggas bort.
 
Top