Gaffelolja

A

Anonymous

Guest
Nu är jag igång igen med min framgaffel igen.

Har testat olika sorters olja från hydralolja, transmissionsolja till SAE 10-30 i gaffelrören men tycker inte någon varit riktigt bra.
Är det någon som hittat en som inte gör så att gaffeln bottnar så lätt.
Vad händer om man skulle ha i mer än 1,5 dl?

Har bytt till progressiva fjädrar i år så de är det inget fel på.

Hälsningar
Peter
 

AndersA

Member
Testa att öka oljemängden något, teoretiskt sett skall man få en snabbare kompression av luften och en hårdare karaktär i bottenläget . Återkom och berätta om du tyckte det funkade i verkligheten.
 

Per G

New member
Fyller på med litet information och frågor kring gaffelolja.

Såg någonstans att Mick Hemmings använder 170 cc 20w gaffelolja men det är inget jag sett honom skriva eller säga själv. Någon som vet mera eller har provat 170 cc?

Jag har gått igenom gaffeln i vinter men den var skapligt bra och det blev bara ordentlig rengöring (ut med den gamla svarta sörjan som en gång varit gaffelolja) och dit med nya tätningar och långa gaiters.
Sedan har jag fyllt upp med 150 cc Motul gaffelolja 10w medium. Tycker att gaffeln känns bra och "sitter ner" fint vid inbromsning och inga genomslag (ännu).

Vad har ni provat och hur fungerade det?

/Per
 

Per G

New member
EFter mera åka tyckte jag att gaffeln var väl mjuk med 10w oljan och bytte till 150cc 30w olja (skulle ha haft 20w men handlade fel) vilket jag kört med denna säsong.
30w ger en i mitt tycke för hård gaffel, ska nog byta till 15 eler 20w ???

99% av körningen är solo och ibland med litet packning (pilsner och tandborste) :D
Vad använder ni?

/Per
 

AndersA

Member
Angående oljemängd hade SunshineMagnus synpunkter en bit ned i denna tråd: http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?p=2168&highlight=#2168
 

Per G

New member
Har både hört och läst att oljans viskositet påverkar returen men kompressionen av gaffel påverkas av mängden olj.
Någon som har kunskap och kan kommentera detta?

/Per
 

Robban

Member
Om det viktiga är att hindra gaffeln från att bottna så kan man t.ex. förspänna fjädrarna genom att lägga in distanser mellan fjäder och toppmutter.
 

Per G

New member
Vill bara nämna att Quaker state har en 10W30 gaffelolja som kan vara ett bra alternativ för oss nordbor där tempen vi åker i varierar en hel del.

Per
 

krister

Member
Hej
Angående gaffeln så är det fjädern som tar hand om kompresionnen och oljan påverkar returen ,bottnar gaffeln är fjädern för mjuk och inget annat ,nu kan väl oljemängden påverka i den mån att den fria luftmängden minskar och styvar upp kompresionsfasen men det är nog marginellt ,mitt råd är en styvare fjäder och sedan anpassa oljan för att få lämplig returdämpning med hjälp av oljan , det finns väl ingen olja med två viskositeter en för kompresion och en för retur ,
Ursäkta om jag sticker ut hakan men Roadholdern ärf en 50 år gammal konstrukton och går inte att jämföras med dagens gafflar eller att få att fungera som en sådan

Krister
Snart nyrakad åtminstånde på hakan
 
Top