Ja-ha, nu börjar framfjädringen komma upp på akademiker nivå?
Om, får vi nog konsultera Torsten Ahlin som får reda ut det hela?
Eller väger Ni 150kg och sitter på tanken? Eller används cykeln på Polska
småvägar? OK, jag överdriver, men nog har det räckt för mig att anpassa
viskositeten på gaffel-oljan efter cykel o körning. Tjock olja, och gaffeln blir
stummare, inget konstigt, jag talar om senare årsmod. Tid. kan stötdämp.
vara "mjukare" (Commando -68 -69 tex.) som kan mod. och blir då bra med
vald olja. Min erfarenhet är att det slarvas med koll o byten av gaffel-oljan
och när den byts så är den smutsig och inte ens lika mycket/nivå i båda
gaffel-benen. På mina Italjenare tid. o nu finns just av dämptrycket, men
ärligt talat så märker inte jag nån större förändring för vanlig körning.
Ban tävling en annan sak, då betyder det mera. Om ngn. tror att banorna
är släta så blir man varse ngt. annat, å detta i maximal fart!
Ang. fjädrar, ja visst, inte betydelselöst, men org. brukar vara Ok för min
del, därimot stötdämp. bak är ungefär som med oljorna, mycket tyck o smak. Här finns en uppsjö att välja bland, men har man ett par justa
Girling kan man vara nöjd, om inte, är Koni (Ikon) en bra ersättare, det finns andra men jag var inte nöjd. Man behöver inte Öhlin precis, dom
är antagligen bäst, men vem kan avgöra detta för vanlig körning?
Inbillnings-faktorn är stor och ska försvaras av det höga priset?
Tänker på min tid. Atlas -68 som jag använde i många år som hade sina
org. Girling utan problem trotts hårdkörning! Det samma gällde mina
Commando, dock har jag bytt till Koni efter senaste vurpan på min Cafe'-
Commando-69, ( det var inte Girlings fel).