Gaffelolja

Lasse L

Administrator
Personal
Var på Biltema och köpte en flaska gaffelolja som jag tänkte hälla i gamla Roadholders med utanpåliggande fjäder.

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas gaffelolja?

20_gaffelolja_1.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag köpte gaffeloljan med beteckningen SAE 10, den som kallas "Racing" har beteckningen SAE 5 och är något billigare än SAE 10.

Trodde nog att oljan för racing skulle vara lite tjockare och dessutom lite dyrare.

Manualen till Commandon rekommenderar bl. a. Castrolite 10W-30 och andra motoroljor. Wakesfields Castrolite rekommenderas i manualen till Dominator 88:an.
 

Per G

New member
ATF olja används av vissa som tycker det fungerar bra.
Jag har testat en 10W30 olja som funkar helt ok. Provade 30W också men det var inte roligt.

Nu fyllde jag Motul 10W medium ihop med Lansdowne damper kit enligt rekommendationer från tillverkaren.

Per
 

Bragfjord

Well-known member
Ja ATF-oljan passar bra till gaffel o koppling. Kanske gaffeln blir lite "mjuk"
för dom som kör inspirerat med däckekonomi, men lite komfort kan också
vara trevligt. Jag använde ATF på mina Norton t.o.m. i transen på Atlas som
annars har lätt för att läcka om man inte är noga med tätning o nivå.
Särskilt kopplingen mår bra av denna olja. Sen gör det inget att man byter
oljan nån gång i gaffeln, då är det bra om man mod. toppmuttrarna för på-
fyllning så att man slipper lossa dom för detta. Sköt om Era godingar!
Tänk att dom är 40+ och ändå är så bra och fina att köra, förhållandevis
enkel konstruktion och bra tillgång till reservdelar! Och hyvsade priser när
jag jämför med min uppbyggnad av min Laverda. Snacka om tok-priser! (Wagner, Tyskland).
 

krister

Member
Hej nu blir jag sådär konstig igen , jag förstår inte riktigt hur ni tänker när det gäller fjädring ,är det inte fjädern som är viktigast och oljan som bara dämpar efterslängarna i fjädern ,jag har den känslan att fjädern står för 90% av funktionen och oljan 10% så varför lägga krutet på att slabba med olja . Min erfarenhet är att fjädern i fram behöver vara lite överprogresiv då en linjär fjäder med lagom fjädring på grund av kort fjädringsväg får genomslag
jag har provat en progresiv fjäder från Progresiv suspension som även den bottnade ordentligt vid vägbulor och kraftiga inbromsningar,de tankar jag nu har är att kapa av fjädern 5 cm och lägga i en kort hård fjäder som får ta den sista delen av kompressionen

varma hälsningar Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Ja-ha, nu börjar framfjädringen komma upp på akademiker nivå?
Om, får vi nog konsultera Torsten Ahlin som får reda ut det hela?
Eller väger Ni 150kg och sitter på tanken? Eller används cykeln på Polska
småvägar? OK, jag överdriver, men nog har det räckt för mig att anpassa
viskositeten på gaffel-oljan efter cykel o körning. Tjock olja, och gaffeln blir
stummare, inget konstigt, jag talar om senare årsmod. Tid. kan stötdämp.
vara "mjukare" (Commando -68 -69 tex.) som kan mod. och blir då bra med
vald olja. Min erfarenhet är att det slarvas med koll o byten av gaffel-oljan
och när den byts så är den smutsig och inte ens lika mycket/nivå i båda
gaffel-benen. På mina Italjenare tid. o nu finns just av dämptrycket, men
ärligt talat så märker inte jag nån större förändring för vanlig körning.
Ban tävling en annan sak, då betyder det mera. Om ngn. tror att banorna
är släta så blir man varse ngt. annat, å detta i maximal fart!
Ang. fjädrar, ja visst, inte betydelselöst, men org. brukar vara Ok för min
del, därimot stötdämp. bak är ungefär som med oljorna, mycket tyck o smak. Här finns en uppsjö att välja bland, men har man ett par justa
Girling kan man vara nöjd, om inte, är Koni (Ikon) en bra ersättare, det finns andra men jag var inte nöjd. Man behöver inte Öhlin precis, dom
är antagligen bäst, men vem kan avgöra detta för vanlig körning?
Inbillnings-faktorn är stor och ska försvaras av det höga priset?
Tänker på min tid. Atlas -68 som jag använde i många år som hade sina
org. Girling utan problem trotts hårdkörning! Det samma gällde mina
Commando, dock har jag bytt till Koni efter senaste vurpan på min Cafe'-
Commando-69, ( det var inte Girlings fel).
 

Per G

New member
Men borde inte justerbart fram vara lika viktigt som i bak?

Åkte med originalgaffel och halvslut Hagon ibak. Tyckte väl det fungerade ok men litet stötigt fram och otrevligt guppigt (upp och ned) i bak vid lite högre fart i kurvor med ojämnheter.

Petade sedan i progressiva fjädrar fram och nu var det inte lika stötigt fram men kändes då inte så bra i bak.

Förra sommaren plockade jag på nya IKON dämpare i bak. Ljusår mycket bättre komfort och mindre guppigt men nu kändes framändan inte lika bra längre. Suck!

I vinter har jag plockat i justerbara insatser i framgaffeln. Använder nya original fjädrar och 10 olja. Återstår att se hur det kommer att kännas. Jag hoppas att det ska bli bra balans mellan fram och bak.
Kanske overkill på en gatcykel?

Jag racingåker inte men tycker om komfort och fint flyt när jag åker och gillar ju förstås att det känns stabilt både rakt fram, i kurvorna och vid inbromsning.

Hälsningar,
Per
 

Bragfjord

Well-known member
Nej inte overkill, Du gör rätt. Jag har inte provat progresiva fjädrar fram, det är aldrig fel men jag har inte saknat det (för jag inte provat?)
Nortons starka sida är körbarheten dvs. väghållning och bra motor redan som org. Fjädringen bak är mer utsatt för viktförändringar, Spätta och
packning, så då blir det att spänna fjädern, blir mer höjd att jobba på
(fjädern blir ju inte hårdare) Men när det gäller Commando så är svagheten
svingaxelns lagring i vaggan (utom -75an) som blir glapp pga. dålig konstr.
och inverkar menligt på väghållningen, i onödan, kan simpelt avhjälpas med
sk. U-klammer som dras hårt och deformerar röret som axeln "sitter fast i"
Annars får man lägga ner arb. på ngn. klurig konstr. Dock -75an är Ok.
Jag har lagt ner arb. med dyr brotsch för överdim. men kostaterat att axel röret ser ut som ett gammalt vattenledn. rör innvändigt och blev snabbt glappt igen.
Jag tror Du Per kommer att bli nöjd med det Du gjort på cykeln om den
i övrigt är just
Tittade på DVD från Mick Hemmings när han river o renov. Norton motor,
ren underhållning att njuta av gott hantverk och kunnighet, många bra
tipps av erfaren man. MVH. till Per och Krister!
 

Per G

New member
Svingen är fixad med ny spindel och bussningar samt låsringar typ Heinz Kegler som håller grejorna på plats.
Sedan har jag Dave Taylor övre motorfäste så inte mycket mer att fixa med avseende på väghållning/stabilitet.
Ja, nytt bakdäck på nyfixad fälg också :D
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Per! Har Du kollat som jag nämnde, att det inte är ngt. glapp i axel-
vagga? Svingens bussningar är sällan slitna/glappa, ej heller axeln, min
erfarenhet är glappet i vaggan. Ta tag ordentligt i bakhjulet o bryt, ev. med
hjälp, bli inte förvånad, alla är mer eller mindre glappa där. Men hoppas Din
är Ok nu när Du lagt ner arb. på detta. Man kan tro att det är värre för
väghållningen när gummi-upphängningarna är glappa, men det yttrar sig
på annat sätt då "svängningen" börjar vid främre ramrören. Då oftast det bakre g-fästet brukar vara eftersatt o besvärligare att renov. alltså längre
sträcka till bakhjulet. Därimot baksvingens lagring framför bakhjulet påverkar väghållningen mera, tex när man åker över "vita" vägmarkeringarna, ungefär som när bakdäcket är slitet.
Jag tycker Commandon fått oförtjänt kritik gentemot de andra Nortons ang.
stabilitet, då har man nog provat ngn. med ovannämnda fel.
Nej en just. Commando har så mycket mer! MVH.
 
Top