Gaffelmodifiering - progressiva fjädrar mm

Per G

New member
Finns det någon som har testat progressiva fjädrar eller andra modifieringar på sin Commando?

Funderar på att byta till vintern men det vore ju bra om man visste litet mer innan man slantar upp för nya fjädrar.

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
satte i progressiva fjädrar i min när jag renoverade gaffeln för några år sedan och fick en klart märkbar förbättring, samtidigt var gaffeln tidigare ganska sliten så det kunde inte gärna bli sämre :D
Nån som testat det mer "vetenskapligt"?
/Magnus

krister

Member
Hej
Jag har åkt på fjädrar från "Progresive suspension snart 10år och det är märkbar skillnad mot orginalet men klonket från att fjädringen bottnar börjar bli som Kalle anka på Julafton att det känns lite tomt om man missar det ,i mitt fall behövs det mera styvhet mot slutet av fjädringsvägen ,första 5 cm av fjädringen är helt ok medan den sista delen behöver mera "spänst" . Jag har provat alla möjliga kombinationer av olja och kommit fram till att det enda som hjälper är styvare fjäder så får oljan ta hand om returdämpningen ...........just ja det finns ett sätt till och det är att anpassa farten ,gulp nu skrev jag något väldigt tokigt jag ber om ursäkt .
Det finns firmor bl.a på nätet som stycketillverkar fjädrar efter måttbeställning men jag ber att få återkomma med uppgifter om det bl.annat en i Tyskland men i skrivande stund har jag glömt namnet

Krister
Ps i bakändan har jag "fit and forget" Öhlindämpare

Per G

New member
Har nu lyft i progressiva fjädrar från RGM och tankat upp varje gaffelben med 150 cc Quaker State 10W30 Fork Oil.
Kändes helt ok det lilla jag kört men ska bli kul att se hur det blir när man fått åka litet mer.

Per

Per G

New member
Klämde ett par mil idag och progressiva fjädrar ihop med QS 10W30 gaffelolja blev mjukt och bekvämt så gamla farbror Per blev nöjd :D

Ihop med det nya lägre styret och en kugg till på utgående axeln i lådan så blir det trevligt på landsvägen i sommar.

Per

camenius

Well-known member
Jag hade prog-fjädrar på min Trident och var mycket nöjd. Tycker du att du har en skillnad mellan tidigare fjädrar och de nya?
(Med tanke på att jag ska sätta ihop min Atlas inom kort.)

Per G

New member
Ja, vitsen med prog fjädrar är väl att de ska vara mjuka och kunna ta upp de mindre ojämnheterna bättre och sedan bli hårdare när det komprimeras ihop mera.
Jag tycker att det verkar funka med att smågrejor i vägen känns mindre så de 300 spänn fjädrarna kostade kan nog sägas vara väl investerade slantar.

Uppdatering. Har åkte några mil till och det känns riktigt bra.

Per