Tjenare, fick ett pers :shock: meddelande av Robban där han tyckte att jag kanske kan tillföra något i ämnet, så här kommer det.
Håller med Robban att det kan vara lämpligt att börja med 10mm distanser i gaffeln, men gör "stora" förändringar i början (nästa steg 20mm distanser), när man märker att man gått för långt gå tillbaka hälften, det är väldigt svårt att märka någon skillnad på "små" justeringar, speciellt i början innan man hittat "rätt" .
Detta förfarande är ofta lite tidskrävande, men lönar sig i slutändan.
Något jag själv upplevt just med roadholdergaffeln är att den kan fungera perfekt när man kör på gatan men blir "stum" och "säckar", fjädrar ej ut fullt när man kört hårt på tex banan.
Detta problem härledde jag till gaffeloljan och dess viscositet.
Det löstes genom att testa olika typer av gaffeloljor, stora förändringar i viscositet först för att senare "finlira" i små steg .
Detta kan tyvärr vara lite kostsamt då man kanske får testa många oljor.
OBS! Ha alltid rätt mängd!! olja i gaffeln, dock kan man labba ca 5cc upp/ner när man hittat rätt och man är ute efter små små förändringar.
Nu till en "analys av
TR5 s bilder:
Börjar vi med det som syns av däcken så ser bakdäcket helt ok ut, kan kanske öka däcktrycket något, men det har inte gått varmt så det är ok.
Fram däremot finns det möjligheter att gå på hårdare in i böjarna/öka pressen på däcket, det tycker jag faktist att man kan se om man jämför vänster/höger åkbilder.
På höger bild har han glidit över på sidan av sadeln samt även tryckt framvänster axel något (detta ökar trycket på framänden på hojen) vilket gör att han troligtvis åker lite fortare fast med mindre nedlägg på den högra bilden jämfört med den vänstra.
Så summan av mitt dravel
är följande: I en vänsterböj, sitt på höger skinka långt fram på¨dynan och tryck fram vänster axel (sjunk gärna ner lite med överkroppen) så får man oftast bättre balans parat med högre fart och ett mindre nedlägg,vilket i sig ger större marginaler om något oförutsett händer :roll: .
Sväng mycket och ofta, det förlänger nöjet, ha' de' mvh Magnus