Gaffelfjädrar, justering

tr5

New member
Jag har bytt till längre och styvare bakfjädrar/stötdämpare och progressiva gaffelfjädrar. Ändå skrapade jag i med mitt nya fina "production racer"-avgassystem när jag besökte Ring Knutstorp.

Nu tänker jag så här: fjädrarna är kanske avsedda för "mr average" som väger 75 kg. Jag väger ytterligare 30 kg.

På moderna hojar kan man ju skruva och justera fjäderförspänningen. Skall jag justera här får jag väl lägga distanser mellan fjädrarna och toppskruvarna.
Är det nån som har en susning om hur tjocka distanser man kan/bör ha?

12_1_1.jpg
 

krister

Member
hej
denna sida har nog informationen som du behöver
http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx
detta är generella inställningar som utgångspunkt för lite exprimenterande, du uppger inte vilken cykel du åker på men Commandon mår bra av att höjas i bak du kan börja med 15mm och prova lite olika längder på stötdämparna och gärna lite hårdare fjädrar,då får du även en lite bättre styrvinkel så att den blir lite snabbare i kurvorna. Framgaffeln har jag inte provat mer än du Dvs.progresiva fjädrar men personligen tycker jag att dom är lite för lite progesiva dom bottnar väl snabbt ,distansernas längd får du fram genom att testa med setupen i länken ovan ,som framgår skall inte hojen sjunka för mycket , dom här siffrorna är för mordäna hojar med längre fjädringsväg än vad vi har så du bör kanske lägga dig på min måtten

Without rider (static sag):
Rear: 10-20 mm (R1-R2)
Front: 15-30 mm (F1-F2)

With rider (ride height):
Rear: 25-40 mm (R1-R3)
Front: 35-50 mm (F1-F3)

Den subjektiva avdelningen: jag har hårdare fjädrar bak sedan ett par år och det verkar som att då kompenserars den annars lite sladriga gummiupphängningen vet inte men det känns bra och styrningen blev mera precis ,den har slutat att fejda utåt vid lite hårdare kurvtagning

KristerT
 

tr5

New member
Cykeln det handlar om är Commando -71:an på bilderna.
Jag har 30 mm längre Hagondämpare bak. Beställda, och enl. Hagon anpassade, för att hantera min vikt vid sportig körning. De har gjort hojen både stadigare och mer lättstyrd.
Fram har jag bytt de hopsjunkna originalfjädrarna mot progressiva köpta hos P&B. Jag har för mig att de var från "progressive suspension".
Jag körde med den här uppsättningen på landsväg hela förra säsongen och var nöjd med förbättringen.
Nu i veckan var jag på bana och upptäckte att det fortfarande tar i i kurvorna. Det fanns ett par fotografer som stod och plåtade i kurvorna så jag kan se hur hoptryckt gaffeln är trots att jag slutat bromsa och snarare gasar på väg ut ur kurvorna. Direkt efter körningen syntes det på gaffelbenen att avstrykarna varit uppe 95-100 mm över läget de har när hojen står parkerad.
Tack för tipsen. Nu ska här mätas och svarvas distanser. Förhoppningsvis kan jag få lite mer "ride height" fram, även om det blir på bekostnad av styrrespons


12_KL_20080723_065_websize_sRGB_1.jpg
 

tr5

New member
Nu har jag hört från fler som tycker att Progressive Suspensions Commandofjädrar är mjuka.
Någon som har tips om andra lösningar?
 

Robban

Member
Hej
Om du inte redan har provat så tror jag att du utan vidare kan stoppa dit 10 mm långa distanser. Själv kör jag med en 38 mm Cerianigaffel, som många anser vara rena järnspettet, och fick ändå stoppa dit distanser på 8 mm.
Sen tror jag att du (lutningsmässigt) snart är ute på gränsen för vad dina däck gillar. För högre kurvhastigheter, jobba mer med kroppen (häng ut). Jag är ju inte rätt man att berätta hur man kör fort i svängar, men jag tror att t.ex. Sunshine-Magnus (om du läser detta) håller med?
Lycka till
Robban
 

tr5

New member
Robban skrev:
Hej
Sen tror jag att du (lutningsmässigt) snart är ute på gränsen för vad dina däck gillar. För högre kurvhastigheter, jobba mer med kroppen (häng ut).

ja, jag är nog ute på djupt vatten här. Man kanske inte ska luta en Commando så mycket mer. Däcken är IOFS såna där moderna som blir lite V-formade en bit upp på sidan så att anliggningsytan ökar.
Som synes är det runt centimetern kvar av helt oanvänt däck innan jag når kanten.
12_land_08_032_1.jpg
12_land_08_034_1.jpg



Nu har jag fått fler bilder. Den vänstra är nog tagen innan det skrapat i första gången och den högra är tagen framåt dagens slut. Det finns helt klart saker att göra med körtekniken och det är nog där jag ska börja.
Jag provar med ett par distanser, accepterar resultatet och lär mig köra efter de förutsättningarna.


12_1_2.jpg
12_DSC_4932_1.jpg
 

Robban

Member
Nåja, om man ser på dina däck borde du kunna luta lite till. Du har inte funderat på upplagda rör eller ett två-till-ett-system?
 

tr5

New member
Jo, jag var inne på det men det blev "production-racer" istället. Frågan är dock om de är tajtare än standard.
Hursomhelst är det inte bara avgasrören, utan sidostöd och bromspedal på vänstersidan och växelspak på högersidan blev lite putsade.
Så det är en hel del som måste justeras om upplagda rör ska göra nån nytta.
 
A

Anonymous

Guest
Tjenare, fick ett pers :shock: meddelande av Robban där han tyckte att jag kanske kan tillföra något i ämnet, så här kommer det.
Håller med Robban att det kan vara lämpligt att börja med 10mm distanser i gaffeln, men gör "stora" förändringar i början (nästa steg 20mm distanser), när man märker att man gått för långt gå tillbaka hälften, det är väldigt svårt att märka någon skillnad på "små" justeringar, speciellt i början innan man hittat "rätt" .
Detta förfarande är ofta lite tidskrävande, men lönar sig i slutändan.
Något jag själv upplevt just med roadholdergaffeln är att den kan fungera perfekt när man kör på gatan men blir "stum" och "säckar", fjädrar ej ut fullt när man kört hårt på tex banan.
Detta problem härledde jag till gaffeloljan och dess viscositet.
Det löstes genom att testa olika typer av gaffeloljor, stora förändringar i viscositet först för att senare "finlira" i små steg .
Detta kan tyvärr vara lite kostsamt då man kanske får testa många oljor.
OBS! Ha alltid rätt mängd!! olja i gaffeln, dock kan man labba ca 5cc upp/ner när man hittat rätt och man är ute efter små små förändringar.

Nu till en "analys av :D TR5 s bilder:
Börjar vi med det som syns av däcken så ser bakdäcket helt ok ut, kan kanske öka däcktrycket något, men det har inte gått varmt så det är ok.
Fram däremot finns det möjligheter att gå på hårdare in i böjarna/öka pressen på däcket, det tycker jag faktist att man kan se om man jämför vänster/höger åkbilder.
På höger bild har han glidit över på sidan av sadeln samt även tryckt framvänster axel något (detta ökar trycket på framänden på hojen) vilket gör att han troligtvis åker lite fortare fast med mindre nedlägg på den högra bilden jämfört med den vänstra.

Så summan av mitt dravel :oops: är följande: I en vänsterböj, sitt på höger skinka långt fram på¨dynan och tryck fram vänster axel (sjunk gärna ner lite med överkroppen) så får man oftast bättre balans parat med högre fart och ett mindre nedlägg,vilket i sig ger större marginaler om något oförutsett händer :roll: .
Sväng mycket och ofta, det förlänger nöjet, ha' de' mvh Magnus
 

Robban

Member
Tack för det Magnus. Mycket matnyttiga tips även för de av oss som inte aspirerar på att bli en ny "Mike the bike". Rent säkerhetsmässigt (precis som du skriver) har man stor nytta av att våga pressa på lite extra in i svängarna. Vi har väl alla varit med om att möta bilar på fel sida vägen i svängar med dold utgång t.ex.
För övrigt vill jag tipsa alla om nyttan och det jättestora nöjet med banåkning. SMC´s broms- och kurvkurser, men även de olika märkesklubbarna arrangerar banträffar runt om i Sverige.
Eller hur Peter och Magnus?
Ha det, Robban
 

tr5

New member
Ett fantastiskt forum det här. Ställ en fråga om gaffelfjädrar och få coaching av två st. Classic-racingrävar :!: :D :!:
Det blir så många frågor på en gång så jag får nog svara i omgångar om jag skall kunna hålla rätt på allt.
ang. gaffelolja. Just nu har jag Syntetisk Valvoline 20/50 eftersom jag inte, just när jag behövde fylla på, kunde uppbåda tjockare gaffelolja än SAE 10W. Nu fick jag höra att nackdelen med att använda motorolja är att den kan börja skumma sig och tappa viskositet. Synpunkter på detta?
Lokala "Addemoto" har 20W gaffelolja hemma nu, så det blir ev. ett byte snart.

Dessutom har jag slagit i 160 ml för att minska luftvolymen och kanske få lite mer styvhet i botten ( enl. Öhlins setuptips)
Här verkar du ha annan erfarenhet Magnus
Sunshine skrev:
OBS! Ha alltid rätt mängd!! olja i gaffeln, dock kan man labba ca 5cc upp/ner när man hittat rätt och man är ute efter små små förändringar.

Annars har jag svarvat till det första paret distanser. Nu ska de bara i också.
 

tr5

New member
Själva körningen:
Jag är ingen räser men det är kul att köra på bana. Provade för första gången med SMC 2004. Hojen var ingen sporthoj direkt, utan min trogna TR5 -57. Jag kan lova att den väckte uppmärksamhet i depån där allt före årsmodell -00 betraktades som gammalt och oanvändbart :)
trophy7.jpg

http://www.triumph-kbh.com/raid20040820/raid20040820.htm
Sen blev det två gånger med Commandon 2006. I fjor blev det två gånger med modern Triumph 600 och 100+ hkr och hittills i år en gång med Commandon.
Sunshine skrev:
På höger bild har han glidit över på sidan av sadeln samt även tryckt framvänster axel något (detta ökar trycket på framänden på hojen) vilket gör att han troligtvis åker lite fortare fast med mindre nedlägg på den högra bilden jämfört med den vänstra.
På den första bilden är jag något ringrostig eftersom det var över ett år sedan förra gången jag körde på bana och två år sedan Commandon var där. Men när man kommer in i det där att axeln skall först in i kurvan då börjar det bli flyt i körningen.
Robban skrev:
För övrigt vill jag tipsa alla om nyttan och det jättestora nöjet med banåkning. SMC´s broms- och kurvkurser, men även de olika märkesklubbarna arrangerar banträffar runt om i Sverige.

Här kan jag bara instämma. Om man kör på landsväg och det skulle inträffa något t.ex felbedömning med för hög fart in i en kurva som nyper eller att mötande fordon "skär" en kurva. Det är där man har den verkliga nyttan av att ha kört lite på bana för då kan man tryggt och odramatiskt bryta ner hojen och ta ett snävare spår eftersom man vet att det går och man är bekant med hojen och dess uppförande under situationer som är mer pressade än man normalt utsätter sig för i trafiken. =Man har skaffat sig betydligt större marginaler.

/Peter
 
A

Anonymous

Guest
8) Goddagens igen!
Tr 5 , skrev att han toppat upp med 160cc, är det 10cc x-tra utöver dom
rekommenderade 150cc (sae20) i varje ben till en commando?.....
Risken med att toppa upp för mycket är att oljan "vandrar" upp i fjädern och gör att man får en totalt stum gaffel ("pogostick"), oljefilmen bygger upp mellanrummet mellan varje och reducerar/eliminerar fjäderns rörelse.
Har råkat ut för detta (dock ej pga överfyllning), en gång då jag skulle byta olja (till en tjockare) vid en tävling.
Efter att dränerat och pumpat hydrualerna tomma frångick jag mitt normala förfarande och struntade i att plocka ur fjädrarna ur benen (tidsbrist) och fyllde helt sonika på benen med 150 cc och gick sen och tog på mig utrustningen glad i hågen.
Döm om min förvåning när jag gick över en ojämnhet och upptäckte att ingen som helst fjädring fanns vilket resulterade i ett kronvobbel!
In i depån och riv igen, öppnade botten pluggarna och fick ur knappt en tredjedel av oljan som borde funnits där.
Väck med topp muttrarna och muttrar och distanser till förspänningen, sen ur med första fjädern och vips så stog jag i en oljepöl :oops: .
:idea: Vis av denna erfarenhet fram med ett kärl och ur med det andra benets fjäder, döm om min förvåning igen, när jag mätte upp mängden olja som funnits i och runt fjädern , den överensstämde med det som fattades i hydrualen.....
Av denna historia lärde jag mig det inte enbart är LUCAS som skapar problem och att devisen "skynda långsamt" har en poäng.
Ovanstående sak kan/sker om man överfyller för mycket, eller har en olja som "skummar" fast med den skillnaden att "skumningen" kan ha lagt sig när man river och felsöker.
:roll: Olja ger en mjuka händer, ha' de' mvh Magnus. :lol:
 

tr5

New member
Sunshine skrev:
8) Goddagens igen!
Tr 5 , skrev att han toppat upp med 160cc, är det 10cc x-tra utöver dom
rekommenderade 150cc (sae20) i varje ben till en commando?.....
Ja, det är det.
Det verkar ju inte så :idea: lysande. Jag har ändå köpt Motul 20W gaffelolja, så då passar jag på att justera volymen.
Mätte hänget eller "sag" på gaffeln idag genom att hissa upp hojen så att gaffeln fjädrade ut sätta buntband runt gaffelbenet mot dammskyddet, belasta, hissa igen och mäta hur långt det skjutits upp.
Utan förare: 47 mm
med förare: 88 mm
I morgon får vi se vad distanserna gör.
 

tr5

New member
Det har sina sidor att hålla på med gamla grejor som haft flera ägare.:roll:

Jag slog en flukt i min Haynes-manual och fick till min förvåning se att
bilderna där inte alls ser ut som det gör i min gaffel.

12_gaffeldetalj_1.jpg


Detalj 12 och 21, tjock bricka och mutter som spänner fast fjädern med "damper unit" o "damper rod" (svensk beteckning??) saknas.
Istället är det toppmuttern som gör deras jobb, som teckningen till höger.

Skiljer utförandet mellan årsmodellerna eller saknas det bitar i min gaffel? Om så är det ju inte konstigt att det blir lågt.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tjena!
på min 71:a ser gaffeln ut som bilden ifrån manualen, toppmuttern är nog egentligen gängad för att fixera fjädern i centrerat läge och inte för att spänna den. Kan ju va så enkelt att du får bättre funktion om du sätter dit bricka o mutter.
/Magnus
 

Per G

New member
Samma här, har också dessa detaljer i min gaffel, bör ju göra en del för gaffelinspänningen.

/Per
 

tr5

New member
Per G skrev:
bör ju göra en del för gaffelinspänningen.

/Per

Jo, bara att återställa detta blir ju, så att säga, en spacer på 1/2-3/4"
jämfört med hur jag har haft det.

Någon som har koll på hur tjock brickan är i original? och muttern?
På bilderna i min Clymerbok ser muttern rätt låg ut.
 

Weine

Member
tr5 skrev:
Per G skrev:
bör ju göra en del för gaffelinspänningen.

/Per

Jo, bara att återställa detta blir ju, så att säga, en spacer på 1/2-3/4"
jämfört med hur jag har haft det.

Någon som har koll på hur tjock brickan är i original? och muttern?
På bilderna i min Clymerbok ser muttern rätt låg ut.

Har kollat måttet på min gamla gaffel, brickan är 1/4 tum lika med 6,35 mm och muttern är 5,5 mm. Totala måttet blir 11,85 mm, detta är måttet på en från 1969, vet inte om det är samma distanser på senare modeller.
Weine
 

tr5

New member
tr5 skrev:
I morgon får vi se vad distanserna gör.

Det där drog ut på tiden. Idag, tre veckor senare, har jag till sist fått ihop grejerna. Det blev ca 1/2" distans mot originalutförandet (nästan 1" mot hur jag hade det innan)
Det blev en helt annan hoj. Förutom att den både känns och ser högre ut i fronten verkar jag ha blivit kvitt högfartspendlandet :D
På den rätt korta provturen kände jag inte av att den skulle ha blivit mer "tungstyrd" p.g.a det något ökade försprånget.
Bara glada miner alltså!
 
Top