Framgaffeln "hugger"

Magnus es2

New member
Efter en olycka med min es 2 -53 rullar renoveringen sakteliga på. Just nu är det framgaffeln som jag inte får att spela som tänkt. Jag har nya gaffelben och bussningar, när allt är löst och inoljat funkar det bra men efter montering får jag ingen fjädring och den hugger, jag har knappt 2 dl w60 olja i gaffelbenet.
Jag har förstått att man skall ha nedre spänn bulten lös och att man skruvar fast under in fjädring!?
Är det någon som kan hjälpa mej med ett gott råd?

Es 2 -53

krister

Member
Hej
ha alla bultar lösa även i gaffelkronorna samt hjulaxeln och prova med att fjädra ner gaffeln botten och dra alla bultar i nerfjädrat läge ,troligtvis är inte gaffelbenen paralella ,blir det inte bra kan du prova att vrida övre gaffelbenen lite grann för att kompensera ev krokighet i gaffelben, jag har samma problem på min commando efter en vägsyning då troligtvis gaffelkronorna fick sig en knäck ,jag har bytt gaffelbenen men problemet kvarstår dock i mindre omfattning och varefter det sliter in sig blir det bättre
Krister

Magnus es2

New member
Tack! då gäller det att testa, kan nog vara att även min gaffelkronan fick sig en smäll. Har försökt mäta men det är svårt att få "till det" jag har testat med rören i för att få en referens. Det kanske inte var helt 100 från fabriken heller?!

krister

Member
hej
prova med att ta ett mått mellan gaffelbenen direkt under översta gaffelkronan med typ två vinkelhakar i hopskruvade/justerbara så att du får ett fast avstånd som inte ändrar sig ,prova sedan längre ner på gaffelbenen och om det skljer sig så kan du skuta in ett bladmått och på så sätt få ett mått på skilnaden och även vrida gaffelbenen för att se om det är benen som är krokiga eller om måttten blir lika så är gaffelkronan sned,
krister

Ps om du mäter på insidan av gaffelbenen kan du skruva i hop två plattjärn som mätdorn DS