Forgasser justering

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Har nå montert mine nye forgassere ( 34mm flat side PWK ) fra JS Motorsport. Det var en enkel sak, de var satt opp helt perfekt. Sykkelen går nå kjemp bra. Det var kun å justere litt på tomgangen. Det er her mitt spørsmål kommer inn. Den går bra på tomgang ca.8-900 omdreininger, men den putrer og smeller litt i den ene potta. Når jeg bremser på motoren eller "henger " på giret, smeller det ganske bra.
Får den sylinderen som smeller for fet blanding,? :?: er det ubrent bensin som tenner i potta. Ville gjerne hvist det før jeg finjusterer

Vidar
 

krister

Member
Hej
Om du håller motrn på det varvet som det smäller en litt stund en minut eller två ,medans du håller gas så stänger du av motorn utan att röra gasen,skruva sedan ur tändstiften och då ser du på färgen vilken blandning förgasarna ger . Oftast smäller det om den är snålställd eller att det är någon otät skarv i avgasarröret .

Vänligen Krister
PS kommer du till västkustträffen ? DS
 

Tord Ahlin

Administrator
Hej Vidar! Jag ställer några frågor, Du säger:

"""""" Den går bra på tomgang ca.8-900 omdreininger, men den putrer og smeller litt i den ene potta """""

?? Den går altså inte bra på 8-900 rpm som jag tolkar din text? Om den får stå i 5 minuter på tomgång så misständer den ibland??


"henger " på giret" Du menar kanske att du håller motorn lite motorbromsad med ca 2500rpm ungefär som om man åker ner för en brant backe med 2ans eller 3ans växel i och motorbromsar?? och då smäller motorn ganska bra säger du. - Vet du om båda cylindrarna eller bara en cyllinder smäller vid detta tillfälle??

Jag tycker det kanske låter som att en trottel ligger efter, eller att för-tändningen inte riktigt är lika, kanske har vänster cylle 27 grader och höger 32 tex. .

Och som Krister skriver, otäta avgasrör kan minsann smälla. Återkom med mer förklaring.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Nei den går stabilt og rolig på 8-900 omdreininger, og små putrer i høyre potte.
Ja, jeg mener når jeg bremser på giret, eks. når jeg nærmer meg et lyskryss og jeg slipper gassen. Da smeller det i den samme,(høyre) potta.
Jeg har elektronisk tenning ( Tri-spark) så den er lik på begge sylinderne .
Den skal være riktig, 30-31 grader.

Vidar
 

krister

Member
hej
prova att ge lite mer bensin på hyöer potta ,hjälper icke detta bör du kontrolera avgasröret (exhost) om det finns någon skarv som släpper in syrgas som antänder avgaserna

Krister
 

Tord Ahlin

Administrator
Några följdfrågor igen:
-Kom detta felet med förgasarbytet? Gjorde du inget annat mekande i samband med förgasarbytet?

Hade motorn ingen som helst tendens att smälla innan förgasarbytet?

-Motorn går alltså helt perfekt i ALLA lägen det vill säga alla slags gaspådrag, accelerationer, Tomgångs-nersläpp/avdrag, förutom just att den smäller?

Det verkar konstigt att det plötsligt skulle bli avgasläckor "bara sådär" / "helt apropå ingenting".
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
Ja, det kom ved forgasser byttet, og den hadde ingen slike tendenser før det.
Ja, den går utmerket under akselerasjon og ellers når jeg har pådrag.
Smellene kommer kun under nedslepp og på tomgang. :?: :idea:
Vidar
 

Tord Ahlin

Administrator
Klurigt värre, men det verkar som snålgång, eller tjyvluft.
Kan du byta förgasarna med varandra, dvs sätta höger på vänster sida och tvärtom? För att se om smällandet förjer med höger förgasare till vänster sida. Då kan man ringa in felet ytterligare.

Hur har du med nivåerna i flottörkammarna? Har du kollat dem på något sätt.
Sen en annan sak, tomgångssystemets bränsle har oftast en egen separat väg genom förgasraren, det kan vara så att det sitter skit i kanalen upp, eller också håller en o-ring eller packning inte tätt. Men som sagt, skulle vara kkul om du kunde swopa gasarna med varandra.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei og takk for sist til dere som var på Orust i helgen
Før jeg startet på hjemturen byttet jeg tennplugger (tennstifter ).
Hjemturen gikk uten putring og smeling fra den høyre potta. sykkelen gikk nå perfekt.
Når jeg kom hjem sjekket jeg "tennstiftene".
Den høyre var hvit i senter elektroden og ellers fri for sot. (tørr :?: )
Den venstre var litt mørkere i senterelektroden og litt sot ellers, vil tro at
den var den mest riktige. :?:
Men som sagt, sykkelen gikk bra og en stabil fin tomgang ca.8-900rpm.
Hyggelig å treffe dere og se hvem som er bakom forum innleggene

Vidar
 
Top