Forgasser dyser

vidar hjelm johansen

Active member
Jeg er en lykkelig eier av en Mk3 850 el.start 1975 mod.
Er nå i gang med å tjune sykkelen etter en del jobbing i vinter
Starteren ble fikset av Ahlin senior,funker perfekt, (litt trøbbel med innslaget.)
Forgasserene ble overhalt av Tord Ahlin. Spørsmålet mitt gjelder forgasserene. De har dyse nr. 220. Jeg tror jeg har orginale potter, men jeg har byttet luftfilter, til et KM filter. Ble da annbefalt å gå opp til 240 eller 260 dyse. Hva er riktig?

Vidar fra Norge
 

krister

Member
Hej
förr i tiden då det var fri fart på vägarna så körde man hojen varm och sedan letade man reda på en raksträcka på några kilometer med svag uppförslutning ,sedan körde man på minst tre fjärdedels gas utan att röra gasen och i slutet av rakan så stängs tändningen av och frikoppla motorn så fort som möjligt sedan rullade man in till vägkanten och skruvade ur och kollade att färgen på stiftena var chokladbruna ,för att testa huvudmunstyckena så gäller 3/4 till full gas ,trottelnålarna testas på samma sätt med gas mellan 1/2 till 3/4,trottelurskärningen 1/8 till 1/2 gas och tomgången upp till 1/8 . Ett annat lite dyrare men lagligt allternativ är att besöka en firma med Testbänk och köra hojen i då får man även ett papper med lite kurvor på effekt och vridmoment . Att testa är nog enda sättet att vara helt säker ,då vet du att det är rätt.

För ett par år sedan modifierade jag mitt gashantag med att klämma in en 2mm ståltråd under gummit och den böjdes så att den fungerade som en arm sedan tejpade jag fast en skala på den fasta delen av gashandtaget och på så vis kunde jag se direkt hur mycket gas som användes ,resultatet av detta blev att vid normal körning (lagligt) utan pasagerare användes till 90% trottelutskärningen .så om du fuskar lite så kan du prova ovan testprocedur vid t.ex 100 km/timmen och har du då rätt färg på stiften behöver du inte vara orolig förrän du gasar för fullt

Hälsningar Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Takk for ditt svar, men jeg håpet at det var noen der ute som hadde gjort
erfaring med likt utstyrt sykkel som min, og som da viste hvilken dyse jeg burde prøve. Det var en utstyrsforhandler som mente at når jeg byttet luftfilter til et KM filter burde jeg bytte dyser også, han trodde 260 kunne passe ,men var usikker...

Vidar fra Norge
 

Per G

New member
Om man tittar i de tabeller som finns för bestyckning av förgasare så är väl 260 det störst som anges.
Om du har 220 som original och sedan öppnar upp insugssidan något men behåller original black kcap ljuddämpare så borde väl 240 räcka till.
Och som Krister skriver, hur ofta åker man på fullgas?

/Per
 

tr5

New member
Per G skrev:
Och som Krister skriver, hur ofta åker man på fullgas?

/Per

Om man har peashooters räcker det att man låter varvräknarnålen nosa på 6000 ett par gånger, sen är man fast och måste höra det underbara vrålet så ofta man kan :lol: :lol:
 
Top