Finns det olika TT-styren?

camenius

Well-known member
Jag har ett TT-styre på Commandon. Tänkte byta det mot det som nu finns på Atlasen. Men TT-styret ser brett ut. Måttet mellan ytterändarna är cirka 70 vilket jag tror är lite för brett för att se bra ut på en Atlas.

Finns det olika TT-styren, dvs olika bredd... och även även olika "djup"?
 

Kim

Administrator
Finns hur många varianter som helst. Jag har ett ställbart tt-styre i källaren tom.. ;)
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Camenius! Du som har haft Laverda, hade den Laverdas eget justerbara styre? Det styret kan anpassas för alla önskemål, hade själv ett
sådant på min Commando "Interstate" Men kanske tveksamt om det ser bra
ut på en Cafe' cykel där även det estetiska bedöms (av andra) men bra är det! Annars finns det som sagt en hel del att välja på. Men titta på Kims
styre då det är just. bart, kanske är ngt.
Clipp- on är min favorit, som sitter tex. på min SFC, alltså italjenarna har
en del att välja på, men då får man fylla" ut med bussn. då Norton gaffeln
har mindre diam. Med dessa kan man få en lite högre" körställning.
Bästa "styret" på Mc för fortkörn. hade Finske Road-racing föraren Jarno-
Saarinen! Titta på det nedvinklade Clip-onet! Han var den mest lovande
föraren för den tiden o vann nästan allt innan den tragiska olyckan.
Just detta att styret är bakåt/nervinklat ger en mer riktig armställn.
Titta på dom gamla rundbane-cyklarna från -20tal, ingen tillfällighet.
Rakt styre är en styggelse (och för handlederna!) MVH.
 

camenius

Well-known member
Jodå, visst hade Jotan justerbart. Hög kvalitet och mycket bra. Ett sådant hade varit guld.

Testade att sätta på (hoppsan!) mitt TT-styre från Commandon, på Atlasen och det passade bra. Får dock skära av själva handtagen som är i längsta laget, vilket troligen de flesta om har TT-styre, beroende på hoj.

Hörde av Weine A att "höjden", eller "djupet" om hellre vill kalla det så, kan variera i åtminstone två varianter. Han nämnde även att många "vanliga butiker" (exempelvis Lelles, se länken http://www.lellesmcdelar.se/styre__hojare-100/tt-B967) har TT-styren. Blev lite förvånad eftersom jag trodde moderna hojar har helt andra varianter.

Lite märklig att exempelvis Norvil och Bas-motor har fler varianter. TT-styren är väl som mest populär i "vår kundgrupp".

Får väl traska till en butik och kika vad de erbjuder.
 

krister

Member
hej
nått i den stilen

133_1901_jarno_08_1.jpg


En legend verkligen .
just stuk något att prova, det ser faktiskt bekvämt ut och med lite tur kan få hela styret innanför kåpan ?

Krister
 

krister

Member
hej
varför finns inte ett sånt styre på rullatorerna !!
Kolla in frambromsen på Jarnos hoj, det är grejer det

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Vilken bra bild på en Guda benådad förare! Ja här ser man hans eget stuk"
på clip-onet, kan inte vara fel då han körde otroligt bra, en världsmästare!
Ang. frambromsen, det blev skivor sedan, precis som alla andra gjorde!
Varför? Utveckling= bättre
272_Matchless_Noeton_AJS_o_Chambord_006_1.jpg

Här en bild från tid. -70 tal på AJS -64 som jag byggde om med bla. clip-on
som kunde just. nedåt, man liksom kramar om cykeln, och känner sig som
Flying Finn" om Ni förstår hur jag menar(!) Det var också första gången jag
körde med helkåpa, oj vilken skilnad! Cykeln gick lättare i högre fart och jag
kunde dreva upp, men så var det dessa f-ban. Engelska bromsar! Här har vi en föregångare till primitiv ABS med i.ö.r. svag bromsverkan!
Skandal broms, tom. Norton är bättre (nåja) att man överlevde!
Men jag älskade cyleln i.a.f. särkilt motorkonstruktionen var ovanlig och
påkostad men hade inte så bra ryckte, mycket pga. slarv i skötsel.
Men en njutning var den att köra efter ombyggnad, väghållning var Ok.
MVH.
 
Top