Finn fem fel :) på min "nya" Norton

Hans Jönsson

Active member
Fel nr 1: senerdioden fast tvinnad i stället för kabelsko
Fel nr 2: Generatorlindningarna uppeldade ( magneten verkar klarat sig :) )
Fel nr 3: Gissa anledning
42_monicaskamera_010_2.jpg

Rätt svar kommer vid senare tillfälle
Fel nr 4&5 har jag inte hittat än men om någon vill veta det så kan jag återkomma med det senare.
Ha en skön höst med många njutningsfulla mil
Mvh/ Hans
 

krister

Member
Hej
Har pinnbultarna till statorn "gått av " och statorn lindat upp sig på rotorn med uppeldad likriktare och kondensator som grädde på moset
Stötstängerna har nog arbetet på övertid och utanför trygghetsavtalet ,handlar det om 7500+ ?
Kan fel nr 4 vara krokiga ventiler och fel nr5 om ett kanske litet om än litet hål i en kolv kanske ,i så fall är det kanske skönt att vintern är på gång
Krister
 

Kim

Administrator
Samma hände med min fast mina bultar lossnade, dock lindade den inte av sig, räckte med att den la sig och skavde lite.. ;) Rotorn var bara att slänga, 0,5mm nersliten...

Mvh Kim
 

Hans Jönsson

Active member
Felmonterad generatorlindning (bra avstånd på ena sidan magneten absolut kontakt med magneten på andra sidan)
ej brytt sig om att montera främre undre muttrar till toppen (dragit av gängerna på den ena sidan struntat i muttern på andra sidan) påföljd topp packningen trasig in till stötstångstuneln varpå stötstängerna bränts av
Givetvis dåligt monterad segersäkring i ena kolven varpå kolvbulten fått fritt spelrum
Roligt nästan jämt tur jag inte behöver använda den i år :D
Nu skall jag ut en runda på 650 medans solen än är uppe
Ha en bra dag
 

Kim

Administrator
Fyfan va dyrt det blir.. :( Synd att det är så många knarkare som har ägt såna här dyrgripar..
 

Per G

New member
Funna fel som jag kan komma på rakt av:
1) 4 dl olja i primären 2 i lådan, sk avara tvärt om
2) Fett a baksvingen = spindel och bussningar slut
3) Kraftigt överdragna hållare till tänds polarna som deformerats
4) Nytt bakdäck monterat men ej centrerat riktigt
5) Ungefär 5-10 cl becksvart olja i gaffeln
6) Minst dubbla maxspelet på kamkedjan
7) Läckande toppackning
8. Läckande ventilkåpspackning
9) Avgasmuttrar ej dragna
10) Rotorn ej centrerad i statorn = usel laddning
11) Tändstiftsgängorna i stort sett slut
12) 2:ans drev slut
13) Mellanaxellagret rasat efter 200 mil
14) Förgasartrottlar glappa
15) Diverse glapp och annat "kul" med elsystemet

/Per
 

Kim

Administrator
Vilket oftast är för högt.. ;) I alla fall med så mycket fel! Kan inte klaga på min, det enda egentliga felet har varit generatorn.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Besiktigade min -53:a ( 88 ) i tisdags, visade sig att jag inte hade vare sig hel- eller halvlyse sent på måndagskvällen. En lös tåt i lamphuset som efter en del ångest visade sig sitta på strömbrytaren.

Efter godkänd besiktning slutade kopplingen fungera. Har nu jag ställt den för hösten. Det visade sig att transmissionskedjan var alldeles för spänd, antar att det var problemet. Dåliga gängor på spännskruven, får skaffa en ny. Dumt att jag dränerade all bensin o.s.v. innan jag provkört.

Commandon behöver en översyn av växellådan. Fick problem med att hitta lägena med växelspaken, spärrhaken och fjädern var slitna. Funderar på en renoveringssats med bussningar, lager mm. från Norvil.

Resten av problemen dyker väl upp efter hand.

Per: Jag brukar ta med mig verktyget att dra åt avgasmuttrarna med när jag åker lite längre sträckor. Man vet aldrig när avgasmuttrarna behagar lossna.
 

Nortti

Member
Ja, avgasmuttrarna lossnar vanligtvis vid de mest olämpliga tillfällen, verkar det som.

Nu senast i samband med Rockers vs Mods, på Fridhemsplan! :oops:
Kunde ju varit värre, t.ex. på St:Eriksbron eller på Fleminggatan (där det började misstända).
 

Peter

Member
Jag lägger gängtejp på gängorna på avgasmuttrarna och drar åt ordentligt. Dom har aldrig lossnat sedan jag började med det. Gängtejpen fyller ut eventuellt glapp i gänggången och och blir gummiaktig när det blir varmt.
 

Nortti

Member
Själv borrade o gängade jag i muttrarna för stoppskruvar (mot avgasrören) men av någon anledning har jag aldrig monterat stoppskuvarna...
 

Lasse L

Administrator
Personal
Avgasmutterverktyget är ju inte det minsta och smidigaste verktyget att ha med sig. Men jag skulle väl antagligen ta med det av ohejdad vana även om muttrarna var låsta.
 

kjetil

New member
hei Ja
har alltid brukt brongse/aluminiums fet på muttrene samme fett som man bruker på bremse deler ! har aldri løsnet for meg !!
å da slipper man å borre noen hull ! ps di avgasmuttrene i brongse sitter mye beder en noe annet !! tror norvil selger disse .
Mvh
Kjetil
Lasse L skrev:
Avgasmutterverktyget är ju inte det minsta och smidigaste verktyget att ha med sig. Men jag skulle väl antagligen ta med det av ohejdad vana även om muttrarna var låsta.
 

Magnus Jönsson

Administrator
viktigast är nog att dra det bra i kallt tillstånd, varmköra rejält och dra det ytterligare när det är varmt. Sen har jag för att va någorlunda säker låst med en ståltråd från flänsen till muttern på ventilkåpan, kunde gjorts proffsigare men har funkat hittills :?
/Magnus
 
Top