FD" Commando experten Janne Olsson.

Bragfjord

Well-known member
DSC03865.JPG


Gick igenom lite Norton litteratur och fann Janne Olssons tid. översatta Dunstall o Nortons egna testförares noteringar.
Gammalt, men gäller i stort även idag med många tänkvärda tips och upplysningar som han översatt mycket bra till Svenska.
Han är tyvärr inte med oss längre (saknad) och var otroligt kunnig på just commando! Hans egen Commando som var en av dom finaste är avbildad här, som han alltid startade med vänster ben sedan en arb. olycka. Senare mont. han lättmetall-cyl.
(Maney?) 750cc som han tyckte var lyckat, hade också en Bonneville i samma fina skick. Att man inte frågade honom först innan man gjorde fel, tjurskallig som jag var, så dags att fatta det sedan....
Just "boken" Service Not. är mycket bra där testförarna tampas med sk. barnsjukdommar på Commando när den kom.
Bla. Commandons svinginfästning som kan vara glapp i växel-lådsvaggans rör, där man enkelt mont. U-klammer runt röret och "nyper" fast svingaxeln istället för en omständlig konstruktion, kör själv med detta, helt Ok. Gäller inte 1975års mod.
Men vet inte om de här litt. går att få tag i nu, kanske ngn. i klubben?
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Kim den är mycket bra utav erfarenheter av hårdkörande testförare, även Dunstall boken" inte fel trots över 40år gammal, men visst har det hänt en del sen dess, tex. Super Blend ramlager o annat, men bra grunder i alla fall. Ray Pickrell var test och tävlingsförare åt Dunstall som jag följde med spänning i Engelska "pappers" tidningar där han tampades med Engelska eliten med gott resultat åt/med Dunstall där det var bra fart i Dominatorn (750)!
Alltså, Janne Olsson gav oss möjlighet att ta del av detta vi som då? inte var så haj på Ö-språket. Tack Janne!
 
Top