Förslag på packväskor och stötdämpare.

captzeb

New member
Hej Jag tänkte montera hårda packväskor på min Commando 73. Jag har Interstate tank och dyna men Roadster dämpare. Någon som har något förslag på väskor som ser snygga ut utan alltför mycket "smide"?
Tänkte samtidigt styva upp bakändan med nya stötdämpare. Förslag på sådana av nyare sort emmotages tacksamt :wink: Mvh Bosse S

tr5

New member
Jag köpte nya stötdämpare från HAGON http://www.hagon-shocks.co.uk/HagShocks.htm och fick dem dels 30 mm längre (absolut max vad som går in med svingen helt utfjädrad) dels anpassade till min vikt och "sportig körstil".

Jag vet inte riktigt vad du menar med "nyare sort". HAGON är ju rätt traditionella, men jag tycker det blev rätt bra.

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag köpte bakstötdämpare hos Bas-motor för ett par år sen som har fungerat bra, betydligt bättre än de gamla cykelpumparna men även de är av traditionell typ. Bytte vid samma tillfälle till progresiva fjädrar i gaffelbenen, vilket jag upplevde gjorde stor skillnad.
Jag har ett par egentillverkade (av förra ägaren) hårda packväskor som hängs på och skruvas fast i pakethållaren, enkelt o snabbt att montera så länge jag inte har ensitsen på vill säga, vid intresse kan jag ta ett par bilder på pkthållare och fäste på väskorna.
Magnus, Ör

captzeb

New member
Tack för era svar. Går det verkligen att förlänga bakdämparna med normal oljefilter placering? Jag hade svårt att få på slangklämman som håller fast filtret med hojen på centralstödet. Vore iaf bra i så fall med min kroppsbyggnad också :wink:
Magnus du får gärna ta några bilder så jag ser hur det hela ser ut.
Har funderat på att fästa hållarna till packväskorna i bakre fotpinnsfästet för ytterligare styva upp bakramaen.

Mvh Bosse

Ilefjord

New member
Hejsan däruppe....
Östhammarsmaffian.....bra namn..
Alla där, tycks heta Bosse.... :D : coolt....
Är det ett villkor..?? eller..?? 8)

För övrigt ..så att styva upp ....ner i fotpinnefästet..kan inte bli fel. Så som jag ser det.. :lol:

Magnus Jönsson

Administrator
ska se om jag kan fixa några bilder framöver, mina väskor hänger endast i pkt-hållaren och är helt stadiga, men det klart att det kan spara bakramen lite vid passagerarfärd med mycket packning om man kopplar ihop det med fotpinnsplattan.
Magnus, Ör

Magnus Jönsson

Administrator
Några bilder, fråga om du undrar nåt. :lol:
Magnus
21_Bild_172_1.jpg

21_Bild_175_1.jpg

21_Bild_178_1.jpg

Ilefjord

New member
Hallåssiii...
En Fråga.... hur långt har du till brevlådan..?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

V.H. JERRY

Ilefjord

New member
Centralorten...Växjö....eller Ör.......Hahahahahahaha.... Du skrev ..undrar du ... så fråga...
Tänkte närmast på den kommande snön..det är mycket roligare att va i garaget än att skotta snö... :D

tr5

New member
captzeb skrev:
Går det verkligen att förlänga bakdämparna med normal oljefilter placering? Jag hade svårt att få på slangklämman som håller fast filtret med hojen på centralstödet.

Jag har inte märkt nån skillnad med oljefiltret. Nu är ju min hoj en 71:a och hade inte oljefilter i original. Dock tror jag att jag fick hålen någorlunda "rätt" när jag monterade filterhållaren. Å andra sidan har jag inget centralstöd.

Magnus Jönsson

Administrator
Det är nog lite kinkigt att få oljefiltret rätt när man monterar det, satte dit ett på min i somras och det gick bra fast det var på det berömda, var inte mer än ett par mm tillgodo till centralstödet upptäckte jag efteråt.
å Jerry, vi har faktiskt en gul postlåda vid stugknuten, för två hushåll, ibland är postens besparingsåtgärder outgrundliga :? Får väl hoppas på snö snart, så man med gott samvete kan krypa inomhus.
Magnus

A

Anonymous

Guest
Tjänare är ny på forumet men följt med ett tag som gäst, kunde inte låta bli att komma in med ett förslag på stötdämpare.
Det finns en firma som heter Falcon i UK som gör stötdämpare i kvalite som Öhlins (finns på bild s:28 i förra nummret, low boyen) .
Hittade ej kvittot, men har för mig att jag gav ca 5000:- anpassade till min hoj/vikt med frakt.
Trevliga och mycket lätta att ha och göra med,snabb leverans!
www.falconshockabsorbers.co.uk
Skruva vidare i vintermörkret,snart är det vår!
Mvh Magnus

Per G

New member
Jag har ett par slutkörda Koni liggande i garaget. De har suttit på min Commando så det ska nog vara rätt modell.
Någon som vet om det kan vara värt att renovera dom?
Vem ska man kontakta?

/Per

AndersA

Member
Ledab i Huddinge har prylar till gamla Koni, heter numer Ikon. De är rätt bra att ha att göra med.

http://www.stotdampare.se/