Förnickling av ram

AndersA

Member
Vill få min fetherbedram förnicklad. Vad krävs i förarbeten o dylikt för att få ett bra resultat och vilken firma skall få "äran" att göra jobbet? Tacksam för tips och råd!

camenius

Well-known member
Jag har förnicklat och även kromat en del hos Backmans, också i Eskilstuna. De gör mycket bra jobb och levererar i tid, såsom de utlovat.

Dock några charmtroll har jag inte mött där. Å andra sidan har de alltid varit korrekta.

Vilka mer planer har du med hojen? När jag höll på med mina tripplar, tänkte jag ett tag förnickla Rocket treans ram eftersom jag såg ett underbart specialbygge i engelska Classic bike på 90-talet.

Av ditt inlägg blir jag nu fundersam hur mycket jag ska göra på min 650 SS som ska bli en caféracer. Tror ändå att jag hoppar över förnicklingen även om jag tycker det är väldigt snyggt.

Ombygget kommer att ta lite tid så jag kan ju fundera över det där.... men ska först och främst skaffa en manx-tank, dubbelnockat och tillbakaflyttat... nån som har grejer liggande...?

AndersA

Member
Anledningen till att jag vill ha ramen förnicklad är att det är ett steg i Dunstallifieringen -en svart ram mot krom och aludetaljer är annars snyggare enligt mitt sätt att se.
Sedan har jag upptäckt att det nog är bra att fundera, skissa och lägga en budget som man sedan håller stenhårt fast vid annars får tusenlapparna vingar, liksom...
Eller som Dolly Parton sa en gång: "It takes a lot of money to look this cheap".

camenius

Well-known member
ja, inte tusan är det svårt att spendera sikiner. Förkromning eller -nickling är inte billigt!

A

Anonymous

Guest
Anders - Har du hunnit undersöka pris på förnikling än? Jag är nyficken - har haft såna tänkar jag med.

AndersA

Member
Har nu mailat en förfrågan om förnickling till ett antal firmor, INGEN vill göra jobbet, en del orkar inte ens svara. :( Det går tydligen väldigt bra för svensk metallindustri idag....

Tord Ahlin

Administrator
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article174885.ece

Blir kanske i största laget, men badkaret kanske?

AndersA

Member
Jorå har funderat på det men badkaret är för grunt.......... :roll:

Här finns mer gördetsjälvporr i ämnet : http://www.caswellplating.com/