camenius
Well-known member
Gled in på min Atlas hos SBP igår. Inga konstigheter alls tänkte jag. Kände mig till och med lite stöddig sedan jag fått hjälp med lite elektriskt, bland annat att montera brytare som ersättning för mitt elektroniska system (som ibland (!) gjorde att motorn hackade vid låga varv med påslaget lyse). Förgasarna hade jag också fått hjälp med att omfodra, så allt måste ju var frid och fröjd. Eller..?
Inte f-n!
Väl hos SBP, var hojen snudd på omöjlig att starta, baklyset funkade enbart med motorn igång (höll på att bli tvåa) och motorn tvärdog konsekvent när vi slog på lyset (vars ljus knappt var möjligt att notera). När jag flödade förgasarna så rann dom som syndafloden, omöjliga att hejda eftersom flödarna "hängde" sig hela tiden. Jag kickade istället med kranen avstängd.
Vi (besiktaren och jag) gav upp försöket att få igång motorn och sedan slå på lyset, så han körde enbart runt huset utan lyse eftersom hojen dog flera gånger han försökte köra. Efter den cirka hundra meter långa rundan runt huset, kommenterade han sedan "ja, motorn fungerar i alla fall. Ibland. Du får väl fixa till det där..." ...för att sedan gapskatta i flera minuter.
På papperet hade han dock barmhärtighet att underkänna hojen enbart på grund av att lyset var för lågt ställt! Vilket inte kräver att jag ombesiktar. Man får var glad åt det lilla.
Eftersom även sidventilaren j-ats flera gånger och nu står still efter nypning/trasig kannring och kortis, funderade jag hela dagen och kvällen för första gången i mitt liv, på fullt allvar att lägga av med gammelhojar. Idag? Vete f-n?
Någon som har frimärken att byta med mig? ...eller ska man börja fiska? Förslag emottages.
Inte f-n!
Väl hos SBP, var hojen snudd på omöjlig att starta, baklyset funkade enbart med motorn igång (höll på att bli tvåa) och motorn tvärdog konsekvent när vi slog på lyset (vars ljus knappt var möjligt att notera). När jag flödade förgasarna så rann dom som syndafloden, omöjliga att hejda eftersom flödarna "hängde" sig hela tiden. Jag kickade istället med kranen avstängd.
Vi (besiktaren och jag) gav upp försöket att få igång motorn och sedan slå på lyset, så han körde enbart runt huset utan lyse eftersom hojen dog flera gånger han försökte köra. Efter den cirka hundra meter långa rundan runt huset, kommenterade han sedan "ja, motorn fungerar i alla fall. Ibland. Du får väl fixa till det där..." ...för att sedan gapskatta i flera minuter.
På papperet hade han dock barmhärtighet att underkänna hojen enbart på grund av att lyset var för lågt ställt! Vilket inte kräver att jag ombesiktar. Man får var glad åt det lilla.
Eftersom även sidventilaren j-ats flera gånger och nu står still efter nypning/trasig kannring och kortis, funderade jag hela dagen och kvällen för första gången i mitt liv, på fullt allvar att lägga av med gammelhojar. Idag? Vete f-n?
Någon som har frimärken att byta med mig? ...eller ska man börja fiska? Förslag emottages.