Efter att ha fixat tändförställningsmekansimen, provstartat och noterat en klart stabilare repeterande tomgång blev det hjälm på och en provtur, solid tomgång och riktigt bra drag vid högre varv/mkt gaspådrag men ingen bra gång/gassvar på lågvarv.
Hem och tog en fika sedan kom grannen över och gav en hjälpande hand så att jag kunde fixa tändningsinställning med stroboskop, någon grad justering så låg det på 28 grader vid 3000 rpm.
Har tidigare jobbat med förgasarna, synkat förgasarlyftet och trodde att jag hade fått till synket bra (lyfte ner flottörhus och munstycke så att jag kunde se nålarna lyfta) men trots det så fick jag inte till gassvaret på lågvarv, gick hela tiden bättre på choke så jag har skruvat in luftsskruvarna en del men fick inte till det ändå vilket gav mig en del huvudbry :?
Sedan var det dags för Carbtune premiären, litet finjustering på trottelstopsskruvarna så satt tomgången som en "smäck", den puttrar jämnt och fint på 1000 rpm
Höjde sedan varvet till runt 2000 rpm och enligt Carbtune så var förgasarsynkningen rejält "off" (grannen fick hålla gasen så jag kunde känna på avgaspulserna vilket bekräftade att ena cylinder gick hårdare) och jag fick skruva en hel del på förgasarnas vajer-justerskruvar för att få det jämnare. Samtidigt som jag justerade detta blev gassvaret från lågvarv mycket bättre vilket ju betyder att synkningen var dålig. Hur f-n kunde synken bli fel när jag sett att nålarna lyfter samtidigt??
Eftersom jag under tidigare försök att justera förgasarna skruvat in luftskruvarna en hel del (cirka 3/4 varv ut) för att få till bottensvaret, så fick jag nu skruva ut dom till startläget 1 1/4 varv igen, så nu får jag börja om från början igen!
Vid det här laget började min granne/hjälpande hand att tröttna, vi gjorde kväll och gick och tog ett par bers istället
Får forsätta justera imorgon men nu finns det i alla fall hopp!
/Per