Förgasarsynkning med Carbtune

Per G

New member
Att använda Carbtune verkar vara ett bra sätt att få till rätt synkronisering på förgasarna. Utrustningen är engelsk så det kan ju inte gå fel :D :D

Dom har en hemsida. www.carbtune.com och mitt besök på hemsidan slutade med ett inköp. Om det visar sig fungera bra så får man väl bjuda in klubbens medlemmar på en kaffe med carbtune :)

Någon som har testat Carbtune?

/Per
 

pojen

Member
Investerade för en sju åtta år sedan i en Carbtune, mest för att ersätta en gammal hemsnickrad variant med miljöovänligt kvicksilver i. Fungerar mycket bra och man synkroniserar snabbt och lätt med hög nogrannhet.

Anslut slangarna vid uttagen på insugningsrören och håll motorn på en 2000 till 2500 rpm. Justera trottlarna så att man erhåller samma vacuum, ett högre vacuum innebär att den sidan ligger efter i öppning.
 

Per G

New member
Efter att ha fixat tändförställningsmekansimen, provstartat och noterat en klart stabilare repeterande tomgång blev det hjälm på och en provtur, solid tomgång och riktigt bra drag vid högre varv/mkt gaspådrag men ingen bra gång/gassvar på lågvarv.
Hem och tog en fika sedan kom grannen över och gav en hjälpande hand så att jag kunde fixa tändningsinställning med stroboskop, någon grad justering så låg det på 28 grader vid 3000 rpm.

Har tidigare jobbat med förgasarna, synkat förgasarlyftet och trodde att jag hade fått till synket bra (lyfte ner flottörhus och munstycke så att jag kunde se nålarna lyfta) men trots det så fick jag inte till gassvaret på lågvarv, gick hela tiden bättre på choke så jag har skruvat in luftsskruvarna en del men fick inte till det ändå vilket gav mig en del huvudbry :?

Sedan var det dags för Carbtune premiären, litet finjustering på trottelstopsskruvarna så satt tomgången som en "smäck", den puttrar jämnt och fint på 1000 rpm :D
Höjde sedan varvet till runt 2000 rpm och enligt Carbtune så var förgasarsynkningen rejält "off" (grannen fick hålla gasen så jag kunde känna på avgaspulserna vilket bekräftade att ena cylinder gick hårdare) och jag fick skruva en hel del på förgasarnas vajer-justerskruvar för att få det jämnare. Samtidigt som jag justerade detta blev gassvaret från lågvarv mycket bättre vilket ju betyder att synkningen var dålig. Hur f-n kunde synken bli fel när jag sett att nålarna lyfter samtidigt??

Eftersom jag under tidigare försök att justera förgasarna skruvat in luftskruvarna en hel del (cirka 3/4 varv ut) för att få till bottensvaret, så fick jag nu skruva ut dom till startläget 1 1/4 varv igen, så nu får jag börja om från början igen!

Vid det här laget började min granne/hjälpande hand att tröttna, vi gjorde kväll och gick och tog ett par bers istället :D
Får forsätta justera imorgon men nu finns det i alla fall hopp!

/Per
 

Per G

New member
Ner regnet till sist gav med sig så började jag om igen.
På med Carbtune, fortsatte justera trottelvajrarna, kändes hur gassvaret blev bättre ju mer lika vakuumet blev och till sist så fick jag in samma vakuum på båda sidorna, staplarna följdes åt jämsides både upp och ner när man vickade litet på gasen :)
Det häftigaste var ju skillnaden i gassvar, stod framför garaget och gasade och nu "sätter sig" cykeln på gaspådrag, vilken lycka! :D :D :D
 

Per G

New member
Om någon har vägarna förbi mina trakter (mellan Stockholm och Enköping vid E18) så kan ni få hänga på min Carbtune och kolla om ni har hittat synket! Har ni sedan med er kaffebröd så fixar jag kaffet :)

/Per
 

Per G

New member
Jag hade ju en ide om att man kunde synka förgasarna genom att montera ner flottörhus-huvudmunstycke-hållare-nålventil och sedan titta på nålarna och se när dom lyfter och justera så det bli lika. Om vajrarna har litet spel så att trottlarna vilar på trottelstoppskruvarna så borde det ju funka. Eller :?: Kan någon tala om varför det inte skulle fungera :?:

Nu när jag använde Carbtune trodde jag att jag skulle få finjustera lyftet men det var ju inte ens nära utan det blev många varva på vajerskruvarna. Hur kunde det bli så :?:
Tror att jag nu har svaret, med tanken av (för felsökning av tändsystemet) så ser jag att ena kabelhöljet vid "vajerdelningen" ibland glider ur och blir hängande på kanten, dvs synket blir totalknas :x

Nu har jag låst ihop de nedre vajrarna med varandra och hängt upp dom mot delnings"dosan" så nu borde det vara löst :D
 

Kim

Administrator
Har fått min carbtune och justerat min nu.. Blev kanon! :D Tord var rätt imponerad med av instrumentet!

Mvh Kim
 

Per G

New member
A och O när Amal förgasrna ska justeras/synkas är att först se till att tomgångs-kanaler och -munstycke är riktigt bra rengjort.
Annars justerar man bara för att kompensera för det delvis igensatta munstycket vilket iofs kan fungera bra men risken är stor att det ändrar sig snabbt.

Kul att se att det finns fler som testar och är nöjda med Carbtune.
Jag har min hemma i garaget så om någon har vägarna förbi så är ni välkommna att komma in och kolla synket.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Jorå,, Carbtune gör trottelhöjdjusteringen samt virejusteringen till ett snabbt och exakt och roligt jobb, -Tackar Kim!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Nu har jag också "joined the club" och beställt mig ett ex., kändes som det behövdes nåt skoj i all den här snön, men ida är det åtminstone plusgrader, så det finns hopp :D
Ska bli spännande och prova denna apparat när den dyker upp, har tidigare bara justerat visuellt o märkt en markant skillnad och detta bör ju göra det än mer exakt.
Så om nån härnere i södra änden av landet vill prova får ni ta en tur förbi Växjötrakten.
/Magnus
 

Per G

New member
Magnus,
Det finns alternativa väl fungerande sätt att justera in synket men Carbtune fungerar väldigt bra så jag tror att du kommer att bli riktigt nöjd. Framförallt bottendraget från tomgång och upp en bit i registret blir så bra :)

När vi nu är inne på Amal kan jag passa på att skvallra litet om kommande nummer av Nortonisten, blir en "god portion" Amal Concentric.

/Per
 

Kim

Administrator
Per G o Magnus J: Har man carbtune så sinar alternativa metoder! Carbtune är snabbt enkelt och smidigt..
 
Top