Färgnummer

A

Anonymous

Guest
Har en Mercury från 1969 som jag skall återställa till originalskick.

Har fått förbild på internet www.khulsey.com.

Där ramen är svart, bränsletanken är grå och batterilåda, oljetank, kedjeskydd, fram- och bakskärm, transmissionskåpa är blå.

Problemet är vilket färgnummer den blå respektive den grå färgen har.

Finns det någon som kan hjälpa mig med dessa färgnummer?

camenius

Well-known member
Det "udda" med Mercury är att visa delar på den, hämtades från Matchless (fram- och bakskärmen).

Original hade de en mycket märklig färgblanding (läs: ...färg som de första tyckte såg hemsk ut, men smaken är ju olika), den var mycket riktigt grå och ljusblå. Samma ljsubål kulör på transkåpan som dock kromades på många av de exemplar som togs in av Rådhes.

Om du vill ha exakt samma ljusblå som cykeln hade från början kan du välja två vägar. Dels kontakta NOC i UK, dels leta efter originalhojar här i landet. Och de finns. Du har en som finns både i text och bild på min bloggsida. Gå in där och klicka på etiketten "Mercury", i den smala raden till höge en bit ner på sidan.

Jag misstänker att det är fruktlöst att jaga en originalförg. Käner jag engelsmännen rätt från den tiden, så tog de lite "vad de hade", det vill säga, den ljusblå kulören kunde säkert variera en del.

Jo, ett spår till. I Stockholm finns en klubbmedlem som jobbade mycket med Rådhes, Anders Larsson. Jag vet att han kom i kontakt med Mercury-modellen (det var han som berättade att Rådhes kromade om transkåpan). Kontakta honom om han har kvar uppgifter, eller kanske till och med en Mercury (han har nämligen flera hojar i strikt originalskick).

Lycka till. ...och berätta gärna om din hoj i vårt medlemsblad. Dvs, hör av dig med bilder och gärna kort text. Mecury är nämligen en underskattad modell som förtjänar att uppmärksammas mer.