Exsos rør

vidar hjelm johansen

Active member
Hei

Har nettopp montert nye exsosrør (svane halser).
Kjøpte dem fra Commando Spesjalisten i USA.
Startet forsiktig opp sykkelen i går.
Da ble det ene røøret lyse-brunt og det andre nesten ingen farge.
Hva kan være årsaken til at det blir forskjell . ??.

Vidar
 

Hans Jönsson

Active member
Hej på dej
Förmodar du har dubbla förgasare och att den ena står med lite magrare blandning. Har du brytare kan det vara någon liten skillnad på förtändningen. Är allt ovan ok så är det olika tjock krom :) men det är bara som jag gissar.
Mvh/ Hans
 

vidar hjelm johansen

Active member
Takk for tipsene. Jo jeg har to forgassere, men jeg har Tri-spark tenning.
Er det da så at den som er varmest er den som har magrest blanning.?
Hvordan justerer jeg da blandingen.? forgasserene har nye og like dyser...

Vidar
 

Per G

New member
Det är avsaknandet av brytarspetsar som är problemet :D

Skämt åsido så har du nog som Peter skriver olika justerade förgasare.
Den som har rätt blandning går inte lika varmt. Troligen så har du för tunn blandning på den sida som går varm.

Skruvar du in justerskruven så blir det fetare blandning. Jag pratar nu om den justerskruv som sitter horisontellt rakt in i förgasaren, inte den som sitter snett uppåt, det är trottelstoppskruven.

Känn på pulsernas styrka och temperatur genom att hålla händerna vid ljuddämparnas utsläpp.

Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei.

Jeg lånte meg en innfrarød temp. måler , og gikk i gang med justeringen.
Jeg målte tempen før jeg begynte å justere. det var da stor forskjell.
Jeg prøvde forskjellige stillinger , og skjekket hele tiden tempen.
Jeg klarte ikke å registrere noe serlig forskjell, samme hva jeg gjorde.
Jeg trodde vel også egentlig at dette var en blandings skrue for tomgangs-blandingen.?
Det med å se på nivået i flotørhuset har jeg ikke prøvd nå, men jeg har sett på det før, og jeg syntes det var vansklig å få noe greie på... :roll:

Vidar
 

AndersA

Member
Här är manualen fråm Amal:

http://www.britbike.com/download/amal/amal_all_pages.zip

Här är en webbsida om att justera flottörhöjs bl.a.

http://www.jba.bc.ca/Bushmans%20Carb%20Tuning.html

Krister(tror jag) hade gjort ett verktyg för att justera flottörsätet och visat det i en tråd här på forat men jag kan inte hitta den men leta gärna.

Hittade!
http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=885
 

Per G

New member
Finns dessutom en lång Amal artikel i något senare nummer av Nortonisten.

Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Skal da i løpet av påsken sjekke nivået i flotørkammeret etter annviste metode.
Er det så at den nevnte justerskruen ( den horisontale) er blanding for tomgangen, eller påvirker den hele blandingsforholdet :?:
Vidar
 

krister

Member
Hej

Ett tips som kommer lite sent i ditt fall är att hälla olja inuti avgasarrören innan du monterar dom ,då bränns oljan och bildar ett skyddande sot lager ,

Luftskruven är ganska viktig då den påverkar i stort sett hela registret som du använder för vanlig körning med lagliga hastigheter dock med minskad effekt i det övre delen.
Annars så kan du köra MC:en i ca 50 k/tim på fyrans växel på rak väg i en kilmeter och utan att röra gasen stänger du av tändningen ,sedan skruvar du ur tändstiften och jämför färgen på stiften och justerar luftskruvarna till lika färg på stiften, det blir några repor innan det blir bra men denna analoga Dyna-bänk har fungerat i hundra år

Krister
 

Tord Ahlin

Administrator
Hej på er, jag vet inte riktigt hur en trispark fungerar men vet att det är skitviktigt att båda cylindrarna får samma förtändning. Fast detta trisparken kanske dubbeltänder? Någon av er som vet?
 

Tord Ahlin

Administrator
OK, bra. Är det ordelntligt med ventilspel? Om den cylindern med rödglödgat avgasrör inte har ett avgasventil, utan "ligger på" så kan röret bli varmt.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Har nå som jeg nevnte sjekket nivået i flotørkammerene , etter anvisningen som jeg fikk.
De var helt like , men kanskje litt høyt nivå. Flotøren var 1 mm. under kanten på begge. Eksakt like var de så jeg gjorde ikke noe med det.
Har ikke sjekket ventil klaringen, skal gjøre det så for vi se hvordan det ser ut.

Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Har nå sjekket ventilene.: Den venstre ex.ventilen var litt tranger enn den høyre. Den høyre var det den skulle være dvs. 0,20 mm. Den venstre var 0,15 mm.
Var med andre ord 0,05 for trang, har det noe å si ??
Nå er i hvertfall alle ventilene det de skal være.
Flotørene paralelle.
Forgasser stempelene løfter likt.
Forgasserene er overhalt av Alhin med nye stempelforinger og nye dyser.

Vidar
 

Per G

New member
1 mm under kanten är i minsta laget, du borde ha 2 mm eller mer.
Jag kör med cirka 2 mm och om jag minns rätt så sa Tord att han kör med 3-4 mm.

Läcker det ut någon bensin vid flottörpackningen?

Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Lurer fortsatt, og ønsker meg flere tips.

Status er nå: Ventilene er like , flotør nivået er likt. Tennpluggene er like,men sotete og sorte. Sykkelen stod nå å gikk på ca. 2500- 3000.
tempen på høyre rør ca.100 og på venstre ca140 grader. det røk mer fra venstre (det varme).
Målte kompresjonen på varm motor. Den var eksakt lik på begge. Den var 12,5 bar. Er det ok?
Trodde 2500-3000 omd. var utenfor ommerådet der blandeskruen har betydning ?
Hva står nå igjen :?:

Vidar
 

Per G

New member
Låter ju som att det går litet fett och dessutom olika mycket fett.

Vid 2.500-3.000 torr gasning så påverkar trottel cut (borde ju vara samma) och jag vill nog påstå att blandskruven också påverkar i och med att det fortfarande är ett litet gaspådrag.

Det som kan vara problemet är synkroniseringen mellan höger och vänster sida, lyfter de inte exakt lika så blir det skillnad och motorn blir svag i botten.

Hälsningar,
Per
 
Top