Elsystem för el-dyslektiker

Nu har det blivit dags att dra elen på Dominatorn. Då el definitivt inte är min grej vill jag försöka hålla det enklast möjligt och behöver all hjälp jag kan få. Jag har kluddat ner ett elschema. Ser det OK ut? Synpunkter? Det blev minusjord mest för att en zenerdiod avsedd för minusjord fanns hemma. Är nu fäst på sin kylfläns mellan gaffelbenen.

9_009elschema_2.jpg


Tänkte använda en sådan här dubbelspole men har ännu inte bestämt mig för tändsystem i övrigt. Det sitter brytare på hojen i nuläget.

9_007tandspole_1.jpg



Alternatorn är ny; enfas 16 A. Båda kablarna har samma färg (grön & gul) så jag antar att det inte spelar någon roll vilken av dem som går till säkringen, eller?

Köpte också en Capacitor. Har för mig att jag läste någonstans att den skall monteras med anslutningsterminalerna nedåt, stämmer det? Och vad är det för skumma gängade anslutningsterminaler?

9_011capacitor_2.jpg


Jag beställde ett top dead center-verktyg från BAS men det var slut. Jag antar att jag får skruva av registerkåpan och kolla märket på drevet för att hitta övre dödläget?

Jag lär återkomma med fler frågor vad det lider. (Om inte hojen brunnit upp innan dess...)
 

AndersA

Member
Gör ett eget av ett gammalt tändstift. Knacka ur keramikisolatorn och gänga -m8 går rakt av om jag inte minns fel annars är det 10. Skruva i en bult av lämplig längd -klart! Kolla upp var du skall sätta säkringen så att du kan använda kondensatorn som startström om batterier dör. Koppla bort batteriet genom att ta bort säkringen och så att kondensatorn laddas via alternator och likriktare utan att batteriet stör.
 
Ok, skall testas!

Vad det gäller säkringar ritade jag in två stycken; en mellan alternatorn och likriktaren och en mellan likriktaren och tändningslåset. Säkringen mellan alternatorn och likriktaren tänkte jag skulle skydda alternatorn om likriktaren ger upp (Det har ju hänt.) men den är kanske inte helt nödvändig?

Kondensatorn bör väl, i teorin, funka att ha mellan likriktaren och batteriet?
 

Nortti

Member
Ska det vara något bromsljus/bromsljuskontakt(-er)?

Själv har jag dessutom valt att tända baklyset samtidigt med tändningen, framlyset ligger däremot på brytare (för att kunna "spara el").

Kan inte förstå varför kondensatorns poler skulle behöva vara neråt. Se dock till att koppla den med "+ till +"

Förmodar att du använder modärn likriktarbrygga och inte någon gammal plattlikriktare. Säkring mellan generator och likriktaren hade jag hoppat över.

Kondensatorns funktion som "nödbatteri" har jag inte testat men jag förutsätter att min Boyer drar för mycket ström för att det skall kunna fungera. Eventuellt ifall man bryter bort bromslyset (och baklyset i mitt fall). Lämnar nog bort kondensatorn nästa gång jag gör nytt elsystem. Ersätter förmodligen zenern med alternativ lösning oxå men det beror på att jag inte har någon zener för minus-jord liggande.

EDIT
Tänkte bara tillägga att jag själv har säkringen mellan batteriet och det övriga systemet. Vill du använda kondensatorn som nödbatteri kan det vara en bra placering ifall du enkelt vill kunna koppla bort batteriet. Naturligtvis kan du behålla en säkringen där du har den.
 
Nej, inget bromslyse. Däremot missade jag att jag ju har en amperemätare i lykthuset också. Den kopplar man väl bara in på +kabeln innan batteriet?

Jag tycker också att det verkar vettigt att kunna koppla ifrån lyset helt med en strömbrytare trots att tändningen är tillslagen.

Ja, ny likriktare är det, en sådan där liten fyrkantig tingest. Har gjort en plåt under sadeln där jag fäst likriktare och kondensator. Funderade också ett tag på en modern voltregulator istället för likriktare och zener men valde trots allt att behålla den gamla lösningen. Det blir kanske en modern magisk liten box om/när zenern kastar in handduken.
 

Nortti

Member
Amperemätare, vilken lyx.
Själv använder jag en lite lampa i lykthuset där jag subjektivt, beroende på intensiteten avgör batteriets och laddningen kondition (plus att låg spänning gör att boyern börjar trilskas med förtändningen...).

Eftersom jag planerar att göra om elsystemet så skall jag ersätta lampan med en enkel krets jag byggde med fyra lysdioder som indikerar spänningsnivån i batteriet.

126_krets_1.jpg


Dessutom efterlyser jag en ritning på en switchad laddningskrets att ersätta strömbegränsare/zenerdiod med. Känns helt fel att "bränna bort" det eventuella överskott generator ger. Vet att jag diskuterat detta med någon på detta forum men vem och när, det har fallit i glömska.
 

Kim

Administrator
Tjena!
Intressant, jag har själv varit i funderingarna till att bygga en bättre laddningskrets, däremot så spelar det ju ingen roll om man "eldar" upp överskottet då detta just är ett överskott, när batteriet är tomt så är det tomt.

Finns vissa svårigheter med att bygga switchande grejer hemma berättade en kompis som laborerat lite med det, den svaga punkten brukar vara att kondensatorerna torkar ut(samma på köpeprylar).

Jag har tänkt mig att bygga en egen reglering med hjälp av några skapliga transistorer för att få en exaktare reglering.


Mvh Kim
 

Nortti

Member
Nu känns det som om vi börjar avvika lite väl mycket från den ursprungliga tråden, men:

Kanske att det blir problem med kondensatorer, eller så inte.
Den springande punkten, varför jag inte byggt något ännu är att jag inte har någon uppfattning om hur hög spänning generatorn kan leverera.

Är det inte alltför hög spänning så borde man kunna använda en solcellsladdare även om man måste bygga med bättre kapsling. Helst vill jag testa en laddkrets med PPT (Peak Power Tracking) för att ta tillvara all möjligt effekt ur generatorn.

Alltså, en zenerdiod börjar ju kortsluta när generatorspänningen (vid högre varvtal) stiger över zenerdiodens märkspänning. Det vore ju bättre att ta tillvara den spänningen som laddström / effekt i stället.

Dvs det känns onödigt att uppgradera till kraftigare generator ifall det medför att man omvandlar mera ström till värme. Bättre då att om möjligt ta tillvara mera av den tillgängliga effekten.
 
Ja nu är det överkurs för denne el-dyslektiker. För egen del tänkte jag mig att reglera eventuellt elöverskott med att helt enkelt peta in kraftigare strålkastare och baklyse om det skulle visa sig att laddningen håller måttet. I värsta fall får man väl montera en energislukande Boyertändning. 8)

Amperemätare, ja. Nu sitter den ju där och jag gillar inte dummys utan funktion. Ofta brukar väl dock visarnålen mest bete sig som en vindrutetorkare. Kanske herr Lucas intention inte var att visa laddningen utan istället visa hur mycket hojen vibrerar?
 
Kim skrev:
Bjarne: Du kör oldschool? ;)

Kan man väl säga. Det är ju gamla enkla prylar som får hjärtat att slå lite fortare. Jag är dock inte rabiat på något vis, det sitter ju belt på både Commandon och Dominatorn. Och på Commandon sköter ju ett Boyer om gnistorna.
 

krister

Member
Hej
jag förstår att du bestämt dig för vilket tändsystem du vill ha men jag vill bara rekomendera detta Spanska system som jag har på min hoj från och med i år .
Det är ett KOMPLETT elsystem med generator separat på 150w samt tändsystem med egen strömförsörjning så batterit är valbart och behövs inte .
Tändningen monterad direkt på vevaxeln med tändbox som har en liten dipschwitssats med 4 små "strömbrytare" varmed det går att få 12 olika tändkurvor varav 2-3 stycken är appliceringsbara på våra gamlingar.
Med i priset 400E ingår laddningsregulator och en dubbeltändspole,
kan det bli bättre ? jag har monterat ställt tändningen med gradskiva och den startade på första kicken men gick inge bra men bytte tändkurva på´tändboxen och vipps gick den fint som attan sedan kollade jag tändningen med gradskiva och stroboskop och har nu kört 10-15 mil och den går fint som snus

http://electronicademotos.com/tienda/product_info.php?cPath=60&products_id=125&osCsid=c9f908cd5ce69c2f521ed8c82f4887e5

Vänligen Krister
 
Nja, jag har ännu inte bestämt mig för om jag behåller brytarna eller kör på elektronisk tändning.

Tändningen direkt på veven verkar nimmt (som vi säger i Skåne) men nu har jag redan slantat upp för ny alternator, tändspole och annat. I övrigt är kabeldragningen i stort sett klar nu. Hade problem med en kortis någonstans i systemet. Det var bara att koppla ifrån komponent efter komponent innan boven i dramat hittades; likriktaren. Det får bli en sväng med Trajjan in till Kjell & Co imorgon för att hämta en ny likriktarbrygga.
 

Nortti

Member
Hur blev elsystemet till slut.

Du nämnde något om amperemätare så jag gissar att det blev att dra en kabel till och konfigurera om en anig.

Själv tänker jag nu bygga om elsystemet till minusjordat och byta zenerdioden till något annat. Eliminerar kondensator i samma veva och kompletterar med Amperemätare, mest för att det nya lykthuset har ett hål för en sådan (Raceway hade ingen annan modell och BAS hade semester).

För Boyer-systemet kan det ju inte spela någon roll ifall det är + eller - jordat!?
 

Nortti

Member
Skissade lite på elsystemet.

Det har några egenheter som jag är medveten om
a. Baklyset tänds via tändningslåset.
b. 2-polig tändningsbrytare. För att inte behöva dra en sjätte ledare till framlampan.

Förslag till förbättringar mottages. Har någon förslag till 40mm voltmätare istället för amperemätare så hade jag gladeligen bytt.

126_elsystem_1.jpg
 

Hans Jönsson

Active member
Hej på er.
För Boyer spelar det ingen roll om den är + eller - jordad. Ett litet tips Clasic mc har en ladningsbox så man kan skippa likriktarbrygga och zenerdiod på den spelar +, - ingen roll heller :lol:
Själv har jag en vippströmbrytare (som huvudbrytare tändning +belysning) för tändningen och en för belysningen. så det blir inget stort elsystem på denna cyckel. Generator lindningarna direkt till boxen säkring mellan box batteri och batteri övrigt "tändningslås" belysning, bromsljuset är inkopplat på samma som tändningen. Om man vill lyxa till det kan man alltid sätta en voltmätare i lycktan men då blir det en tråd till upp dit.
Mvh/ Hans
 

Nortti

Member
Ja, jag vet inte varför jag envisas med ett så "komplicerat" system? Tycker väl att bromsljus är en säkerhetsdetalj. Men det är amperemätaren som verkligen kommer att strular till det. En voltmätare hade förenklats kretsen.

Kom på att jag har en 4-trådars Tympanium liggande så där slog jag ju två flugor i en smäll. Dvs likriktare och laddningsregulator i en och samma burk.

Undrar förresten varför dom kostar det dom kostar. Komponentkostnaden ligger gissningsvis på max 50 spänn. Dom används ju överallt, från trädgårdstraktorer via båtmotorer till motorcyklar så bulk-priset kan inte vara högt. Bör ju kunna finnas någon svensk importör/grossist (eller så kanske det borde finnas).
 
Hur blev elsystemet till slut.

Du nämnde något om amperemätare så jag gissar att det blev att dra en kabel till och konfigurera om en anig.

Jo det blev bra, så här drog jag:

9_039elschema_1.jpg


Allt fungerade på första försöket förutom en likriktare med kortslutning så det blev en sväng in till Kjell & Company för inköp av en ny. Köpte två för säkerhets skull.

I praktiken hamnade många kablar på amperemätaren i lykthuset. 50% chans att få rätt pol till rätt kabel och med vanlig Norton-otur visade mätaren så klart negativ laddning när jag varvade motorn.

Jag köpte ett sådant här tändsystem. Made in Tjeckien. Kostade en tusing ungefär. Alla komponenter på statorplattan är snyggt inbakade.

9_007ign_1.jpg


Tändsystemet var enkelt att installera enligt det här elschemat:

9_008schema_1.jpg


Transistorboxen förlade jag till batterilådan.

9_007transistor_1.jpg


Så här ser statorplattan och rotorn ut:

9_006stator_1.jpg


9_005rotor_1.jpg


Apropå det här med att capacitorn skall monteras upp och ner fann jag var jag läst det. I en av mina gamla verkstadshandböcker står följande:

"The capacitor must always be fitted with the terminals DOWNWARDS." Någon förklaring till varför ges inte men man respekterar ju gamla skrifter så den hamnade självfallet upp och ner.

Till vintern tänkte jag sätta mig ner en dag och löda alla kablar. Jag tänkte också sätta någon form av gummidamask runt terminalerna på amperemätaren. Skulle en kabel vibrera loss har man ju en fet kortis när kabelskon når lykthuset. Med vanligt flyt sker det garanterat när man håller på med en omkörning... Alternativt skulle man ju kunna tejpa insidan på lykthuset.

Zenern och likriktaren får sitta kvar så länge de fungerar. När de ger upp blir det kanske en modern voltregulator istället.
 
Hmmm, Biltema. :? Är det ens värt besväret?

Jag köpte en sådan här vippströmbrytare på Feltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Vippstrombrytare-43041/ att ha i lykthuset för att kunna stänga av belysningen. Den höll tre avstängningar innan vipparmen gick av. Jag bara skrattade. Man blir inte ens förbannad längre. :lol:
 
Top