Elproblem!

Peter

Member
Innan jag börjar skruva för mycket tänkte jag kolla om det är någon som känner igen symptomen. Problemet ligger i tändningen, när jag slår på tändningen så lyser tändningslampan ibland bara svagt, lite fladdrande. Så efter 10-30 sekunder blir den stark, som om det är något som måste laddas upp först. När den är svag kan jag inte tända strålkastaren men det går när den är stark. Och nu idag så dog Commandon helt för mig och lampan är svagare än någonsin och blir inte starkare som förut. Batteriet visar endast 10,6 volt så det är satt på laddning. Jag köpte även ett nytt för det har 5 år på nacken. Men det kan ju vara något mer, är det någon som känner igen detta?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Peter!
Elproblem är ju inget kul enligt min erfarenhet, fast jag vet att en del är av annan uppfattning.
Min strulade också förra helgen med en del suspekta fel, lampor som slocknad etc.. jag har inget tändningslås på min utan endast en brytare som jag som steg ett chansade o bytte och hade tur för där låg felet, så ibland kan det vara enkelt.
Att ljuset blir svagare/starkare förmodar jag är utan motorn igång och då gissar jag att det är dålig kontakt nånstans och då är det väl bara att söka av bit för bit av kablaget, har du samma tur som jag hade förra helgen (borde nog lagt in en lottorad) så kanske du hittar felet på första försöket.
Lycka till!
Magnus
 

Peter

Member
Hej Magnus.
Tack för tipsen. Visst kan det vara dålig kontakt men jag tror inte det eftersom det spelar ingen roll hur mycket jag rycker och pillar med kablagen, det påverkar inte tändningslampan något. Dessutom så är det ju skumt att det först är svag i en halvminut för att bli stark av sig själv. Det skulle vara om det blir någon slags värmeutvidgning som ger bättre kontakt. Jag misstänker nu att det var batteriet ändå, det tar inte mot laddning alls. Det nya skall i strax så då får jag se. Annars så blir det som du säger och börja gå igenom bit för bit.
 

Per G

New member
Prova att starta och kör utan batteri, det ska fungera på en Commando.
Annars har du kanske problem med något utöver batteriet.

/Per
 

Peter

Member
Ska det gå att köra utan batteri? Det måste jag prova. Jag satte in ett nytt batteri och då var det inga problem, kanske är det något som är fel ändå och belastar batteriet onödigt mycket? Ska det även gå att starta utan batteri eller kopplar man ur det efter man startat?
 

Per G

New member
Hej Peter!
Du kopplar bort batteriet innan du startar. Var noga med att dra några varv eltejp runt kabelskon som normalt sitter på batteriets minus-pol.

Sedan ska det gå att starta, det finns en kondensator, Lucas 2MC i originalsystemet, denna gör att du kan starta och köra utan batteri.
Om denna konding är trasig så fungerar det ej utan batteri.

När du startat utan batteri så kan du slå på lyset och kolla att det blir starkare när du varvar, så vet du i alla fall att det finns någon form av laddning.

Hälsningar,
Per
 

Peter

Member
Hej Per.

Det här var ju intressant, jag får spana in lite elscheman. Vad är batteriet till får då egentligen :) . Jag har funderat lite och nu tror jag att jag har en förklaring. Jag antar att kondingen bara ger dig några få startförsök innan den är urladdad och att systemet är självförsörjande när maskinen är igång. Jag har mätt upp att jag har laddning så det skall vara ok. Symptomen jag hade med den fladdrande tändningslampan kan ju bero på att ett svagt batteri måste ladda upp kondingen och det kan då ta en halvminut innan man har startspänning till tändspolarna. Det kan ju oxo bero på att kondingen är kass, men nu var ju batteriet bara på 10,5 volt när jag mätte och gick inte att ladda upp med batteriladdare. Det underliga isåfall är ju att hojen bara dog under körning om den nu skall fixa att köras utan batteri. Men förmodligen beror det på att det dåliga batteriet satt ju inkopplat och borde då motverka tändningsspänningen. Bara teoretiskt resonemang, jag får experimentera lite ikväll. Jag har faktiskt lite tid att pilla med detta trots underbart sensommarväder eftersom jag fick bakhjulspunktering första turen med nya batteriet...Murphy är ständigt närvarande, speciellt om man kör engelskt....fast han var ju optimist så..
 

Per G

New member
Det går utmärkt att köra utan batteri men om laddningen lägger ner så har man inget batteri att ta sig hem på.
Sedan så är det ju inte alltid balans i laddning versus effektbehovet, på varvtal under 2.500 med lyset på så torde lyset bli svagt.
Så det är nog inte så dumt med ett batteri.

/Per
 

Bengt_L

New member
Hej!

Det är alltid bra med ett fräsht och nyladdat batteri.Det är ofta en cell lägger av och då reduceras spänningen motsvarande.När jag läser om dina problem, så undrar jag om inte tändningslåset kan vara en kandidat.
Där styrs ju funktionen med tändning och lyse och även initialt laddlampan. Det är olika bleck som vandrar runt och ger kontakt,...eller inte, när nyckeln vrids runt!

Bengt L...............
 

Peter

Member
Hej Bengt

Tändningslåset är bara ett år gammalt och jag har den tidiga modellen utan brytare för ljuset, den sitter i lyktan. Men jag har försökt mäta upp krypström i systemet utan resultat. Troligen var det batteriet iallafall. Jag ska testa att köra utan batteri och om det funkar så sätter jag tillbaka det gamla. Om den då är död så betyder det att det stjäl såpass mycket av spänningen i systemet att gnistan uteblir. Va fan e partikelfysik mot en gammal Norton...jag bara undrar :)
 

Nortti

Member
Lösningen på problemet finns på blocket http://www.blocket.se/vi/19271675.htm?ca=11_s :wink:

126_lucassmoke_1.jpg
 

Lars Hoffmann

New member
Ja så heter det "Relä" som sitter bredvid blinkreläet, om man tar isär detta så innehåller detta en bimetall, testa att koppla förbi denna.
Titta i elschemat, så ska du se att lampan lyser konstant. Tre lösningar finns på ditt problem,det går att bygga en enkel krets som ersätter bimetallen och får plats i samma hölje, sen kan man koppla in ett vanligt bilrelä mellan en godtycklig generatorlindning och -12 V efter tändningslåset eller också köper du ett orginal relä och på samma gång ett nytt batteri för det verkar inte må bra.
Har du kollat din laddning , anslut en Voltmeter till batteriet, starta hojen och mät spänningen vid olika varvtal, runt 2000 rpm bör du ligga runt 14 Volt utan någon belysning påslagen.
Lycka Till!!!

//Lasse
 
Top